הלכות ומנהגים

מה המקור שיום פטירתה של רחל אמנו הוא בי"א חשוון?

  • י"ד חשון התשפ"ב
אא

שאלה

רציתי לשאול מה המקור לכך שהיארצייט של מאמע רחל הינו בי"א מרחשוון? הן מרש"י שמביא את המדרש משמע שזה היה הרבה יותר מאוחר שכן רש"י אומר שזה היה בזמן שהארץ מנוקבת ככברה שהגשמים חלפו והשרב עוד לא בא.

מה שכן משמע לכאורה שהיום הזה הוא היא"צ של מתושלח שכן ביום י"ז לחודש הסתיימו ימי אבלו והתחיל המבול.

תשובה

שלום רב,

המקור הוא על פי מה שמופיע בילקוט שמעוני (פרשת שמות, בפסוק ויהי כל נפש יוצאי ירך יעקב) שבנימין נולד בי"א במרחשוון. וכן הוא ברבינו בחיי על התורה (שמות פרק א פסוק ו) בשם  מדרש תדשא. ע"ש. והרי מפורש בפסוק (בראשית פרק לה פסוקים טז-יט) שרחל נפטרה בשעה שילדה את בנימין. ואם כן יוצא שרחל נפטרה בי"א במרחשוון.

ויפה שאלת מדברי רש"י (שם פסוק טז) על הפסוק שם "כברת הארץ" - בזמן שהארץ חלולה ומנוקבת ככברה שֶׁהַנִּיר מצוי "הסתיו עבר והשרב עדיין לא בא". ומקור דבריו במדרש בראשית רבה (פב ז). הרי מבואר שרחל נפטרה בתחילת הקיץ.

וכן הוא בפסיקתא רבתי (פרשה ג אות ד) אמר לו (יוסף ליעקב), שמא מה שלא הכנסת אותה לקבורה, שמא עונת גשמים הייתה? אמר לו (יעקב), לאו, בעוד כברת דרך לבוא אפרתה, ביו פסח לעצרת היה, בזמן שהארץ מנופה והולכת ובאה ככברה שיכולים הלו' (ובהגהות הרז"ו שם כתב, שאולי צריך לומר שיכולים להלוך) וכו'. ע"ש. (ותוכן הדברים הובא ברש"י בראשית פרק מח פסוק ז). הרי מפורש שרחל נפטרה בין פסח לשבועות.

ולכאורה מדובר במדרשים חלוקים, וכך כנראה למד הרב יצחק נתן קופרשטוק זצ"ל בספרו מאורות נתן על ענייני חנוכה (עמודים 12-13).

ויש מי שכתב, שבמדרש תדשא שלפנינו לא כתובים שמותיהם של החודשים תשרי חשוון וכו', אלא מספרי החודשים באופן סידורי, חודש השביעי, חודש השמיני וכו', ולפי זה ייתכן שבנוסח המקורי במדרש תדשא הוזכר כי בנימין נולדבחודש השני, הוא חודש אייר ולא מרחשוון, וייתכן שמעתיק מאוחר שלא שם ליבו לזאת המיר את ה'חודש השני' ב'חודש מרחשוון' (הרב משה צוריאל שליט"א בכתב עת המעין גליון 231, תשרי תש"פ, עמודים 404-406, יעויין שם מה שכתב לחזק השערה זו).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רחל אמנוחשוון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה