שו"ת ראש השנה

שמחה בראש השנה

  • כ"ו אלול התש"פ
אא

שאלה

איך אפשר להיות שמח בראש השנה? כי אפילו שיודעים שהקב''ה מוחל אותנו, אני גם יודע שלמשל גרמתי חילול השם שאפילו יום כיפור לא מכפר, או שלא ביקשתי סליחה לאנשים שגרמתי להם צער, אז וודאי שאני לא אצא נקי מהדין אפילו שאעשה תשובה שלימה, אז למה חייבים להיות שמחים?
תודה.

תשובה

שלום וברכה

מסכם על רוב ככל הפוסקים שיש מצוות שמחה גם בראש השנה כמו בכל חג וכמבואר בדברי הטור  סימן תקצז 

ואוכלין ושותין ושמחין ואין להתענות בו כלל ..........אנו רואין שיפה הוא שלא להתענות שכך אמרו פרנסי ישראל הראשונים לישראל לכו אכלו מעדנים ושתו ממתקים  ועוד כתב (סי' תקפ"א): ורוחצין ומסתפרין (בערב ראש השנה) ע"פ המדרש (עי' דברים רבה פ"ב, טו'): א"ר סימון כתיב (דברים ד' ז'): כי מי גוי גדול וגו'. ר' חנינא ור' יהושע אומרין, איזו אומה כאומה זו שיודעת אופיה של אלוקיה פי' מנהגיו ודיניו שמנהגו של עולם אדם שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו ואין חותך צפרניו, לפי שאינו יודע איך יצא דינו אבל ישראל אינן כן, לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ומגלחין זקנם ומחתכין צפרניהם ואוכלין ושותין ושמחים בר"ה לפי שיודעין שהקב"ה יעשה להם נס לפיכך נוהגין לספר ולכבס בערב ראש השנה.

אם כי כבר כתב הרמב"ם שלא ישמח שמחה יתירה וכלשונו בהלכות מגילה וחנוכה פרק ג  אבל ראש השנה ויום הכפורים אין בהן הלל לפי שהן ימי תשובה ויראה ופחד לא ימי שמחה יתירה. 

 השמחה בראש השנה יש בה הרבה פנים תחילה כפי שאכן רואים בדברי הטור שאנו מאמינים ובטחים שה' יוצאי לאור צדקנו כמוב בצירוף התשובה ואנו יודעים שאין לך דבר שעומד בפני התשובה ואף חילול השבת מתכפר בתשובה מאהבה או בצירוף שמירת שבת כהלכה ובהוספה בלימוד התורה ועוד. כך שאנו יודעים שנצא זכאים בדין ומלך יעמוד מכסא דין וישב על כסא רחמים ויוצאי כאור צדקינו. 

גם ללא זאת הרי עצם הדבר שזכינו להמליך את ה' עלינו שוב ביום גדול וקדוש זה יום בריאת האדם שהיא תכלית הבריאה וכמובן שתכלית הבריאה היא בריאת בני ישראל המקבלים מלכותו יתברך הרי שאין ספק שיש לשמוח מאוד מעצם הבחירה של ה' בנו שבשביל ישראל נברא העולם וכפי שכתבנו שאין כאן מחה יתריה כי גודל המעמד מחייב אותנו  לנהוג אחרת מכל ברואי העולם ודנים אותנו האם מוצדק כביכול לברוא את העולם למענינו ועל כן זה בבחינת וגילו ברעדה אני שמחים שבחרו בנו ונרגשים מגודל הזכות שה' בחר לברוא עולם ומלואו עבורינו ומצד שני אנו רועדים שמא לא ניישם את תפקידנו כראוי.

בברכה שנזכה לשנה טובה ומתוקה והרווחה גדולה בכל העיניינים,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמחה בראש השנהיום הדין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה