אמונה

איך כל כך הרבה דברים הועברו מדור לדור בתורה שבע"פ

  • כ"ח סיון התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב
תודה רבה על האפשרות לשאול שאלות ולקבל תשובות.
ברוך השם זכיתי ואני לומד תורה, אבל קשה לי להבין כיצד עם ישראל קיבל כל כך הרב דברים בתורה שבעל פה והעביר את זה מדור לדור.
יש כל כך הרבה מדרשים ופירושים על התורה, האם כל זה התקבל גם בהר סיני? ואם כן איך זכרו את זה במשך כל הדורות והעבירו את כל המידע הזה?
גם בגמרא יש המון עובדות מדעיות והרבה מאוד ידע כללי, האם גם את זה קיבלו עם ישראל בסיני? ואיך זכרו את כל זה? התורה שבעל פה פשוט ענקית וקשה לי להבין מה בדיוק ניתן בסיני ומה לא ואיך עם ישראל הצליח להעביר כל כך הרבה מידע בלי לשכוח

תודה רבה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

תודה על תגובתך, עלה והצלח.

 

עובדה כי בימינו ישנם בעולם מאות אלפי תלמידי חכמים שיודעים את כל המשניות והש"ס בעל פה, וכך היה בכל הדורות בישראל עד היום. התורה הרי מצווה: "ושיננתם לבניך, ודיברת בם בשבתך בביתך, ובלכתך בדרך, ובשכבך ובקומך", "והגית בו יומם ולילה". התורה רוצה שנעסוק בה ונדבר בה ונשנן אותה בכל עת.

 

בין כתיבת שישה סדרי משנה עד כתיבת הגמרא חלפו כ-500 שנה, בהם מאות אלפי אמוראים ותלמידים למדו את כל ארבעים מסכתות הש"ס בעל פה, עד שרבינא ורב אשי העלו את הגמרות על הכתב. זו עובדה. עשרות אלפי דיונים ופרטים הועברו בעל פה בנאמנות, ולא נשכח מהם מאומה בזכות התלמידים שהשקיעו ושקדו על לימודם יום ולילה.

 

כמו כן, היסטורית ועובדתית, רוב התרבויות בעולם העבירו בעבר את ספריהם בעל פה, והיו משננים טקסטים ארוכים לתלמידים מגיל קטן. עד היום, למעשה, נוצרים ומוסלמים אדוקים נוהגים לשנן את כל כתביהם בעל פה - אלפי דפים, למרות שעושים זאת כמו תוכים, ואינם לומדים אותם בעיון כפי שנוהגים תלמידי חכמים לעיין וללמוד גמרא.
 

מטרת המסירה של התורה שבעל פה - בעל פה - נועדה כדי שלא תישכח, כי רבנים ואבות מוסרים לבניהם ותלמידיהם את ההוראות בשפה ברורה ומעשית שיוכלו להבין, ולא יסתבכו בפירושים (הרי בכל דור נוצרים מושגים חדשים, שינויים בשםה, שינויים היסטוריים וכדו'). כמו כן, אני מניח שישנה מטרה נוספת לתורה שבעל פה והיא לשמור את התורה בידי מלמדיה החכמים, באופן המחייב את בני העם לבוא וללמוד מחכמיהם את החוקים, ולא לפרש את הדברים כרצונם. ללא תורה שבעל פה קיים הסיכון שעמי הארץ שלא הקדישו חייהם בלימוד התורה יבואו ויעשו לעצמם היתרים וסילופים בה כרצונם.
עם חורבן בית המקדש השני, הרומאים היו הורגים את מוסרי התורה ומלמדיה. בשל חשש שתישכח, התורה שבעל פה נכתבה לפני 2000 שנה בידי רבי יהודה הנשיא בשישה סדרי משנה, אשר מאוחר יותר התבארו בתלמוד.
 

העם היהודי היה מפוזר בגלות במשך 2000 שנה בכל מקום בעולם, מרוסיה וגרמניה ועד פרס ותימן. ולא סתם היה מפוזר, אלא גם נרדף. הגויים תמיד אסרו על היהודים ללמוד את התורה ולקיים את המצוות. האנטישמים היו שורפים ספרי תורה ברחובות ורוצחים את מי שהיה לומד תורה! ואף על פי כן, כאשר חזר העם היהודי לארץ ישראל, חזרו כולם עם אותה תורה בדיוק. אחרי 2000 שנות גלות של רדיפות חזר העם היהודי לארצו מכל מקום בעולם עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה מזוזה, אותה שמירת שבת, אותן הלכות ואותם ספרים.
אז אנחנו יודעים בודאות שהתורה לא השתנתה מדור לדור והרבנים מעבירים אותה בדיוק מדהים. אז או שהמנגנון התורני הוא חזק כל כך, שאפילו תחת גלות של רדיפות ואנטישמיות נוראה היא נשמרה ללא שינוי, או שהאלוקים שומר על התורה היהודית כך שלא תשתנה אפילו מעט. מכל מקום ברור שהתורה לא השתנתה והרבנים מעבירים אותה בדיוק כפי שהיא ניתנה לנו מסיני.
   

סדרת הכתבות הבאה מבארת מהי בעצם תורה שבעל פה, וכיצד הוא מורכבת. מומלץ לקרוא לפי סדר:
1. מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק א' - האם קורח קרא בתורה על כך שייבלע באדמה?
https://www.hidabroot.org/article/235818
2. מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק ב’ - מהי תורה שבעל פה, ומדוע נמסרה דווקא בעל פה?
https://www.hidabroot.org/article/236046
3. מהי בעצם תורה שבעל פה? חלק א' - קיבלנו תורה בהר-סיני, אז מנין הגיעו מחלוקות בהלכה?
https://www.hidabroot.org/article/236215
4. מהי בעצם תורה שבעל פה? חלק ב’
https://www.hidabroot.org/article/236789
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורה שבעל פההר סיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה