יש אלוהים

מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק א'

האם קורח קרא בתורה על כך שייבלע באדמה?

  • ו' תמוז התשע"ח
אא

מנשה שואל: "שלום וברכה, אני מתקרב ליהדות, ומאוד הייתי רוצה סדר בדברים:

1. הדבר הראשון שאני רוצה לדעת הוא מתי קיבלנו את ספר התורה? כי אם כל התורה ניתנה במעמד הר סיני - אז יוצא שעם ישראל כבר ידע את כל מה שיקרה להם... ייתכן שקורח קרא בתורה שהוא ייבלע באדמה ובכל זאת חטא?

2. עוד שאלה אחת שמציקה לי כבר הרבה זמן, מה זו בעצם התורה שבעל פה (ולמה דווקא בעל פה?): האם התורה שבעל פה היא כל המשנה/גמרא? האם גם אותה קיבלנו בהר-סיני? כי אני מבין שאלו הלכות שרבנים מסרו, אז איך זה מסתדר?"

 

שלום מנשה, ותודה על שאלותיך החשובות.

 

1. ראשית כל, מה קיבל משה רבנו בהר-סיני?

בתורה נאמר: "ויאמר ה' אל משה: עלה אלי ההרה, והיה שם, ואתנה לך את לוחות האבן, והתורה, והמצווה, אשר כתבתי להורותם" (שמות פרק כד, יב)

כלומר, בהר-סיני קיבל משה רבנו את לוחות הברית שבהם היו חקוקים עשרת הדברות, ולמד במשך ארבעים יום וארבעים לילה את כל תרי"ג (613) המצוות של התורה וההוראות כיצד לקיימן - אותן לימד לישראל בעל פה.

ספר התורה לא נכתב במעמד הר-סיני, אלא במשך ארבעים שנות הנדודים במדבר. ה' הכתיב את התורה למשה באוהל מועד עד שהושלמה לפני פטירתו, וזו היא "תורה שבכתב" - ספר התורה אשר מורכב מחמישה חומשים: בראשית, שמות, ויקרא, במדבר, דברים.

 

ספר התורה נמסר בשלמותו לבני ישראל רק לפני פטירתו של משה, כפי שמסופר בסוף ספר דברים: "לקוח את ספר התורה הזה, ושמתם אותו מצד ארון ברית-ה' אלוקיכם, והיה שם בך לעד" (דברים לא, כו). לכן התורה מתחילה בתיאור בריאת העולם ומסתיימת עם פטירתו של משה רבנו בדור המדבר, בעבר הירדן, לפני הכניסה לארץ.

 

כאן תימצא התשובה לשאלתך השנייה. בני ישראל לא קראו על חטא המרגלים לפני מעשה; קורח ועדתו כמובן לא ידעו שהם עומדים להיבלע באדמה, שהרי רק לאחר שנענשו נכתבה "פרשת קורח" מפי ה' למשה באוהל מועד, וכך נוספה לספר התורה.

חז"ל דנו בשאלה, האם ניתנה התורה בחלקים (מגילות מגילות) לבני ישראל במהלך ימיהם במדבר עד שהושלמה, או שניתנה להם מיד בבת-אחת לפני פטירת משה (גיטין דף ס, א). כך מבאר רש"י בסוגיה: "(ספר התורה) מגילה מגילה ניתנה - כשנאמרה פרשה למשה היה כותבה ולבסוף מ' שנה כשנגמרו כל הפרשיות חיברן בגידין ותפרן". עם זאת, יושם לב שלפי שתי הדעות, כל ספר התורה שנמצא בידינו עתה - נמסר לבני ישראל בשלמותו לפני פטירתו של משה.

 

רק בסוף ימי משה, הוצב ספר התורה השלם לצד ארון הברית למשמרת הכהנים, ועותק שלו ניתן לכל אחד משבטי ישראל: "ויכתוב משה את התורה הזאת, וייתנה אל הכוהנים בני לוי, הנושאים את ארון ברית ה', ואל כל זקני ישראל" (דברים לא, ט).

 

2. מהי התורה שבעל פה?

האם שמת לב לעובדה כי באף פסוק בספר התורה לא נמצא ביאור מהי בעצם מזוזה? או מהי ציצית? או מהם תפילין? או מהי כתובה? או כיצד שוחטים? או כיצד עורכים ברית מילה? או כיצד מקדשים? או אפילו מהן המלאכות האסורות בשבת?

כל תרי"ג מצוות מתועדות בספר התורה, אך לא נאמר כיצד לקיימן. זאת מאחר שההוראות נמסרו לבני ישראל בעל פה. משה רבנו קיבל מפי ה' הדרכה מעשית כיצד לקיים את מצוותיו, ומשה רבנו לימד את בני ישראל, הסביר להם מהי מזוזה ומה כותבים בה, כיצד נראות תפילין ומהן הפרשיות שבתוכן, מה עורכים קידושין ומה נוסח הכתובה, כיצד עורכים שחיטה, מהן 39 אבות המלאכה האסורות בשבת ועוד. בלעדי הדרכה זו - אין כל אפשרות לקיים את המצוות הכתובות בתורה.

זו היא למעשה התורה שבעל פה: ביאור ופירוט כל תרי"ג המצוות המובאות בתורה שבכתב, כיצד מקיימים אותן הלכה למעשה.

 

את "התורה שבעל פה" לימד משה רבנו בעל-פה את בני ישראל, כפי שנאמר: "והתורה והמצווה אשר כתבתי להורותם" (שמות פרק כד, יב). להורותם - מלשון הוראה, הסבר של המצוות בעל פה.

עוד נאמר: "ואדברה אליך את כל המצוה והחקים והמשפטים אשר תלמדם" (דברים ה כח) - כלומר, ה' ציווה את משה ללמד את המצוות, להסבירן לישראל.

"הואיל משה באר את התורה הזאת לאמור" (דברים א, ה) - ביאר, כלומר הסביר את התורה.

נאמר: "ואותי ציווה ה' בעת ההיא ללמד אתכם חוקים ומשפטים לעשותכם" (דברים פרק ד, יד) – ה' ציווה את משה ללמד ולהסביר כיצד לקיים את החוקים והמשפטים, במטרה לעשותם בפועל. מספרים חז"ל כי: "משה הראה את החודש (מולד הלבנה) לישראל, ואמר להם כזה, היו רואין וקובעין את החודש לדורות" (מכילתיה שמות יב, ב).

 

בכתבה הבאה נמשיך לעיין בשאלותיך החשובות בעז"ה, ונלמד על חלקי התורה שבעל פה.

תגיות:הר סיניקורחתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה