חברה והשקפה

מהו יחסם של החרדים ליום העצמאות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם החרדים מכירים בחשיבות של יום העצמאות? הוא הרי רמוז בהרבה במקורות (חולין ס"ג,סנהדרין ל"ח וצ"ח , מגילת רות פרק ג פסוק י"ג ) ושע"פ הגמרא בפסחים קי"ז ע"א יש להודות לקב"ה על יום זה (וגם על יום ירושלים) באמירת הלל

תשובה

שלום וברכה

לצערי, בתלמוד הבבלי שברשותי לא מצאתי התייחסות ליום העצמאות, לא במסכת חולין, ולא במסכת סנהדרין, אולי יש ברשותי מהדורה מצונזרת, אשמח אם תשלח לי את הנוסח שבמהדורה שלך, מעניין מאוד. גם אשמח אם תפרש לי איך הוא נרמז במגילת רות, לדאבוני אני בור ועם הארץ ברמזים אלו. ה` באייר, הוא היום בה הוכרזה המדינה באופן פורמלי, ובה בעת פרצו המלחמות שגבו מחיר דמים כבד, אינני רואה איך אפשר לשמוח ביום כזה, אם כבר, היה רצוי לקבוע את היום בה שקטה המלחמה ונכבשה הארץ לפנינו הוא יום בו ראוי להודות להקב"ה על החסד שעשה עימנו.

החשמונאים לא קבעו יום חג ביום בו פרצה המלחמה, אלא ביום הניצחון, כך גם מרדכי ואסתר לא קבעו את יום המלחמה ליום שמחה, אדרבא ביום המלחמה קבעו להתענות בכל שנה ושנה והיא יום תענית אסתר, רק ביום בו שקטה המלחמה ונחו מאויביהם קבעו לשמוח בו ביום הפורים. כמו כן ישנן ספיקות בנוגע לקביעת הלל אם יש צורך שיהיה זה נס ל`כל` ישראל או די בחלק מהציבור גם כן. כך שאי אפשר לקבוע את זה כתקנה מחייבת ובוודאי שלא ביום פרוץ הקרבות. יום ירושלים הוא גם כן לא היום בה שככו הקרבות, כך שגם הוא אינוו היום בו ראוי להודות להקב"ה על הניסים שעשה עמנו עין בעין במלחמת ששת הימים.

אנחנו מודים להקב"ה בכל יום ויום על הנס הפלאי שעשה עמנו בשחרור ארץ ישראל ובישובה על ידי עם ישראל מוסיף והולך, ובעיקר בברכת המזון בברכת נודה לך, את החג לזכר הנסים שהקב"ה עשה ועושה עמנו בשיבת ציון לארץ ישראל נקבע יחד עם מלך המשיח עם שוך הקרבות, כשצה"ל תתפרק, או אז כשננוח מאויבינו המבקשים עד היום כל יום לכלותינו, נקבע יום חג הגאולה [יום העצמאות] כמובטח לנו מהנביאים והיא תהיה החג המרכזי של עם ישראל, לדעת רבים היא תיקבע ביום ראשון של חג הפסח, כשזכירת יציאת מצרים תהיה טפל לעומת הגאולה האחרונה שאנחנו בעיצומה. תחשוב היום כשהנשיא גורג בוש מבקר באיזורינו אם באמת כבר זכה עם ישראל לעצמאות. עם כל זה, יודעני על אמירה מהאדמו"ר הקדוש מבעלזא הקודם שאמר פעם ביום העצמאות בלשון קודשו: `כשיהודים שמחים צריך לשמוח`. דהיינו לא על יום העצמאות אלא על שמחת יהודים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה