חברה והשקפה

אתה בחרתנו או שאנחנו גם רוצים?

  • י"ג ניסן התש"פ
אא

שאלה

שלום רב.
רציתי לשאול שאלה שאולי תראה קצת מוזרה אבל בכל זאת זה משהו שמציק לי דיי הרבה זמן...
מדוע בעצם להיות יהודי?
אני אסביר אם היו אומרים לפלוני שהוא בעצם גוי ויש לו אפשרות או להתגייר או להמשיך להיות גוי ולקיים שבע מצוות בני נח מדוע בהיגיון הכי לוגי שיש והכי יבש שיש ירצה אותו אדם להפוך להיות יהודי הרי יהדות איך שלא נסובב את זה היא דת קשה ישנם 613 מצוות הרבה מאוד דברים שיהודי צריך להתרחק מהם ובמיוחד בעולם כמו שלנו היצה''ר חוגג בחוץ עולם עם אין ספור פיתויים תאוות ושאר מרעין בישין שעל רובם אומרת היהדות זה לא! (ואני לא נכנס כרגע לדיון האם זה טוב להתנזר מאי אלו דברים או לא אני פשוט אומר את הנתון היבש והפשוט זה קשה מאוד ועליו אני חושב שאין חולק) ושמא תאמר שכידוע מידה טובה גדולה פי כמה וכמה ממידת פורענות וא''כ שווה להיות יהודי בשביל המידה הטובה זה לא כל כך נכון כי אומנם נכון שמידה טובה גדולה וכו' אבל עדיין סו''ס ישנם הרבה עברות ותאוות שרב בנ''א נכשלים בהם ולשמור תו''מ זה קשה מאוד ועדיף לאותו גוי לומר אשמור שבע מצוות בני נח שאומנם גם הם לא פשוטות אבל עדיין זה שווה להתאמץ בשביל כך דהיינו המאמץ מול הסיכוי והרווח שווה! ובעצם נתמצת את זה במשפט אחד יהדות היא דת שבה רב הסיכון על הסיכוי. וא''כ לסיום למה באמת להיות יהודי???

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

יפה מאוד שאתה שואל ורוצה להבין את משמעות החיים. אמרו חז"ל שהרוצה להיטהר - מסייעים בידו מן השמים.
 
נתחיל בכך שאלוקים לא היה בורא את העולם רק בשביל הגויים, על כן אמרו חז"ל שהקב"ה המתין אלפי שנים עד שיהיה עם ראוי לשמור את תורתו. כך כתוב במפורש: "כה אמר ה', אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה).
העולם נברא בשביל התורה, ואנו זוכים לקיימה וכך גם לקיים את העולם כולו בזכות התורה.
 
מדוע אתה חושב שהחיים של גויים כל כך קלים? 

בחברה המערבית כל זוג שלישי מתגרש, אין נאמנות בזוגיות, הדיכאון פורץ גבולות, קיימת תחושת ריקנות וניכור בין בני אדם, אלימות קשה בבתי ספר ואצל בני נוער, פריצות קשה אפילו אצל צעירים ובין ילדים, רדיפה אחרי חומריות עד שכלים הכוחות, וחוסר משמעות בחיים. מדוע שיהודי יחפוץ בחיים כאלה?
הרי התורה נותנת לנו אושר, משמעות, זוגיות טובה יותר, חינוך ילדים טוב יותר, חיים של חוכמה, של מוסר, של ערכים, של שפיות, של אהבת ישראל והדדיות, של משמעות בחיים וידיעה למה אנחנו חיים ועבור מה.
האם היית חפץ לחיות כגוי שלא מכיר את מי שברא את העולם הזה? שמתפללת לאלוהי נכר ח"ו?
אנו צריכים בכל יום ויום להודות מכל הלב: "שלא עשנו כגויי הארצות ולא שמנו כמשפחות האדמה, שלא שם חלקנו כהם וגורלנו ככל המונם, שהם משתחוים להבל וריק, ומתפללים לאל לא יושיע". זה עצמו שווה הכול.
 

 הקב"ה רוצה שנהנה בחיים, אך הוא רוצה שנהנה בצורה הטובה ביותר.
את רוב החוקים אנו מבינים, כי טובתם נראית לכל. וגם התוצאות נראות היטב. לדוגמה, חוקי הצניעות נועדו להפריד בין המינים, ולמנוע תאווה מעוורת - אשר גורמת להיקשרויות רגשיות שגויות, ואחר כך למפח נפש וצלקות (לא במקרה שיעורי הגירושין בחברה הכללית הגיעו לממדים מפחידים: כל זוג שלישי בישראל מתגרש! הסיבה לכך היא חוסר צניעות והפרדה בין המינים). הוראות היצרן של הבורא נועדו לתת לנו חיים טובים יותר גם בעולם הזה - חיי משפחה, זוגיות נאמנה, חינוך ילדים טוב יותר. עוד בתשובה הבאה:
https://www.hidabroot.org/question/250494
המצוות נועדו לטובתנו, לכן מקיימי המצוות זוכים לחיים טובים יותר גם בעולם הזה, וכמובן לנצח נצחים בעולם הבא.
  

לגבי שאלתך, דע שהיצר הרע הרבה פעמים מטעה אותנו לחשוב שה' מצפה מאיתנו ליותר מידי, הרבה יותר ממה שאנחנו באמת יכולים. 

אבל חז"ל לא תיארו לנו עולם שבו ה' מדקדק עם בריותיו במידת הדין. להיפך, חז"ל אמרו במפורש שאין העולם יכול להתקיים במידת הדין, ולכן ה' בראו במידת הרחמים. כבר אמרו חז"ל שאין הקב"ה מדקדק עם הבריות מעבר לכוחם והבנתם, הנה המקור לדבריהם - (שמות רבה לד, א): "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן". ה' מבין את בריותיו ונוהג עם כל אדם לפי דרכו ויכולתו באופן האישי ביותר.


לחשוב את ה' לרחוק מליבנו היא עצת היצר הרע, שנועדה להרחיק אותנו מה' ולהכשיל אותנו בכעס ושנאה. הנביא אומר (שמואל א', פרק טז, ז): "כי האדם יראה לעיניים, וה' יראה ללבב". זה אומר ש-ה' רואה אותנו מבפנים, עמוק בתוך הלב, ולא רק מבחוץ.
  

אבקש ממך לקרוא את הכתבה "שוב נפלתי - איך לא להתייאש":

https://www.hidabroot.org/article/231233

כתבה זו תיתן לך דרך אמתית בעבודת השם. במיוחד חשוב שתקרא את המשל של החפץ חיים - שייתן לך מוסר השכל לכל החיים בהתייחסות לתורה והמצוות!

 

כל מצווה קטנה שאתה זוכה לקיים בעולם הזה היא יהלום שאתה לוקח אתך לעולם הבא, שערכו לא יסולא בזהב ובפז. את החטאים מתקנים, הקב"ה מאפשר לעשות תשובה בעולם הזה וביום הכיפורים ולכפר על עוונות. "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא". אך בסופו של דבר, לאחר התיקון - האדם נשאר אך ורק עם המצוות שזכה לקיים.

ככל שעשית יותר מצוות, כך זכית לקחת איתך יותר יהלומים לעולם הבא.

"שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

 

אם החיים האלה באמת לא היו טובים בעבורך - אז הבורא לא היה בורא אותך. כי הוא יודע את העתיד וכל מה שקורה בעולם, וברא אותך בזכות הפוטנציאל האדיר להטיב לך. הוא יתברך יודע שלבסוף תודה לו.

 

כמובן, אי אפשר לתאר ולא להמחיש את העולם הבא, שהוא נצח נצחים ממש, וכל כולו עונג ואושר על ה', כך שנחלתם של שומרי התורה והמצוות הוא נצחי, ואין אחד שיתחרט שם על היותו יהודי שומר מצוות. שאפילו המצוות הקטנה ביותר מביאה עונג שלא ניתן להמחישו כלל, ואף נשמה לא היתה מוותרת עליו.

 

אף אדם לא יכול לומר שאינו רוצה במתנה הזו, כשם שתינוק לא יכול לומר שאינו רוצה להיות עשיר ומצליח כשיהיה גדול. אי אפשר לדבר מתוך בורות על התכלית הגבוהה של הנשמות, ובעולם הזה כולנו בורים, וצריכים לבטוח בה'. הידיעה השכלית מוגבלת בגופי חומר אשר עומדים בפני נסיונות בהמיים, אך לשם כך ירדנו לעולם החומרי, כדי לעמוד במבחן זה ולבטוח בטוב האלוקי.
 

קל להגיד שאנו מעדיפים חיים בלי נסיונות ובלי שכר גדול בעולם הבא, כי אנו נמצאים עכשיו בעולם הזה, ולא יודעים את גודל האושר שהקב"ה מכין לנשמותינו. בדומה לילד קטן שאומר להוריו: "בשביל מה אני צריך ללמוד בבית ספר? לא אכפת לי לחיות ברחוב כשאני אהיה גדול". או אומר להם: "אני רוצה סוכריות. מה אכפת לי לאכול בריא?" וכדו', כי עודנו ילד ולא מבין את החיים האמתיים.
האם היית רוצה לחיות לנצח בעוני? העולם הבא הוא מקום של נצח נצחים, והאושר בו נצחי. כמו שבעולם הזה לא תרצה לחיות בעוני בדירת חצי חדר באזור מלוכלך ורועש, כך גם לא תרצה בעולם הבא לחיות בעוני. הקב"ה הרבה לנו תורה ומצוות מתוך אהבה, עבור עושרנו הנצחי לעולם הבא.
המצוות נותנות לנו חיים טובים יותר גם בעולם הזה, ולנצח נצחים בעולם הבא. המצוות הן מתנה.
 
כל אחד מאיתנו צריך להודות על כך שה' לא הפקיר אותנו בעולמו, אלא נתן לנו את המתנה הגדולה מכל, והיא תורתו הקדושה - אשר מחנכת אותנו כיצד להיות אנשים טובים וצדיקים, ולזכות לקרבתו הנצחית של הקב"ה - שהיא העונג הגדול מכל העינוגים האפשריים. 

ראה לדוגמה בהרצאתו של הרב זמיר כהן על קיום מצוות במאה ה-21:
https://www.hidabroot.org/video/60834

 
והרצאתו "שבת - מקור הברכה":
https://www.hidabroot.org/video/61051
וגם - סודה של טהרת המשפחה:
https://www.hidabroot.org/video/60899
 
מי שזוכים לקיים את יהדותם בהדרכה נכונה, זוכים לחיים טובים יותר, לזוגיות טובה יותר, לחינוך ילדים טוב יותר, לאריכות ימים ולשמחת חיים. שיעורי הדיכאון והגירושין גדלים בעולם, רק משום שלא זכו להדרכת התורה הקדושה.
 

* * *

 

כמה דברי מוסר: 


הידעת כי ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.
 
האם יש לך ספק בכך, שמי שברא כל זאת, יש לו מטרות גדולות בשבילך?
 
ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. אך מהו המסלול שכל אחד מאיתנו בוחר לעצמו בחיים? האם לא נאמין במי שברא אותנו או נדחה את הטבתו חלילה?
 
הרי אין ספק שמי שיצר את כל המערכת המופלאה והגאונית הזו - ללא ספק יותר חכם ממני וממך, ויודע את מה שאנחנו לא יודעים וגם לא מסוגלים להבין בעולם הזה. רק בורא אינסופי מסוגל לברוא יקום כל כך גדול, וגוף כל כך מתוחכם. הוא יודע את העבר ההווה והעתיד, וכל מה שקורה בעולם. הוא מי שברא את כל תכונות הנפש שלך, את האינטליגנציה שלך, את הכשרונות שלך, את הרצונות הפנימיים ביותר שלך, את המחשבות שלך, הרגשות שלך, וכל מה שקיים בעולמך. והוא יתברך בחר לברוא אותך ולהוריד אותך לעולם הזה, ונתן לך את הגוף הזה, ואת החיים האלה, כי הוא יודע שהמסלול הפרטי שהטווה לך יוביל לבסוף לטובתך.
 
הרי כל דבר שאנו מחשיבים לטובה בעולם הזה, וכל הנאה או שמחה שהרגשת אי פעם בחייך - הגיעה רק ממנו יתברך. הוא יודע בדיוק מה יעשה אותך אדם שמח ומה יעשה אותך אדם עצוב, ומה היא התועלת האמיתית שלך.
עליך רק לבטוח בו. ולהאמין בו שהוא עושה הכל לטובה. ממש כמו ילד בן שנה שחייב לבטוח באביו ובאמו שיודעים מה טוב עבורו - אפילו כאשר כואב לו שהוא צריך לקבל זריקה מרופא, ולא יודע למה, או כשהוא נאלץ לוותר על חפץ שהוא רוצה להכניס לפיו, ולא מבין מדוע. הוא גם לא יכול להבין, אך הוא יודע שאביו ואמו אוהבים אותו - כי הם אלה שדואגים לו ומטיבים איתו.
  

אשמח לעזור לך בכל שאלה.

 

בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יהדותמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה