חברה והשקפה

התנדבות בחסד אצל לומדי תורה

  • ל' תשרי התש"פ
אא

שאלה

אני התחזקתי ונהייתי יותר חרדי, אבל יש לי כמה מפריעים בחברה החרדית שממש מקשים עלי את ההשתייכות לחברה הזאת, ופה אני רוצה לשאול על אחד מהם.
בציבור החרדי יש הרבה לומדי תורה ויש גם הרבה אנשי חסד. אבל אני לא מבין למה לומדי התורה-בני הישיבות ואברכי הכוללים, לא עוסקים בחסד. ואתן לכך 2 דוגמאות: 1- בהמון בתי ספר תיכונים וכדו' יש התנדבות למען הקהילה, ורק בישיבות אין כל התנדבות למען הקהילה וזה בזמן שיש המון זקנים שאין אצלם כמעט מבקרים אום אלפי צעירים היו פושטים על כל הזקנים והמסכנים הם יכלו לשנות להם את החיים. וזה לא על חשבון התורה כי אני מדבר על התנדבות אפילו של שעה בשבוע וגם אין בזה חששות שזה ישפיע לרעה על התלמידים כי אפשר לעשות את זה בבתי אבות של חרדים וכדו' 2- כולם יודעים כמה אנשים חיים היום בזכות שהמתנדב של איחוד הצלה הגיע אליהם תוך כמה שניות, ואכן הרבה חרדים מתנדבים שם, אבל מבדיקה שלי אברכים ששייכים לאליטה החרדית כמו בוגרי פנוביז' וכדו' כמעט ולא מתנדבים שם ואפילו לא מסכימים להעלות את זה על מחשבתם. גם המתנדבים זה הרבה מחברות אחרות או אנשים מקוריים או בשוליים אבל החברה המרכזית הליטאית [מהסוג של הנכדים של הרב קנייבסקי או הרב שטיינמן] רואה התנדבות בכאלו מקומות כדבר הכי רחוק בעולם ואף אחד שם אפילו לא שוקל את זה והשאלה היא למה???? וכי אין זכות עצומה להציל חיים???
כשאני חושב על הדברים האלו זה לא נותן לי תחושה טובה על השתייכות לחברה הזאת

תשובה

שלום וברכה,
 
אני מתפלא על שאלתך. וכי יש ציבור בישראל, דתי או חילוני, שדואג לנזקקים והחולים יותר מאשר בני הציבור החרדי??

הרי המגזר החרדי מפעיל את ארגוני החסד וההצלה הגדולים ביותר בישראל - אשר מסייעים למיליוני חילונים ודתיים ללא הפלייה, ואין כמעט חילוני בימינו שאינו נעזר בארגונים כמו עזר מציון לפחות פעם בחייו. ארגונים כמו יד שרה וחסדי נעמי אשר חוסכים למדינה מיליוני שקלים בשנה, ותורמים מזון לאלמנות ויתומים ונזקקים מכל המגזרים וכל הערים בישראל.
המגזר החרדי גם מפעיל את ארגוני התשובה הגדולים ביותר בעולם, ופועל יותר מכל מגזר אחר להשבת יהודים לאביהם שבשמים, ובכך מראה על דאגה ואהבה לכל עם ישראל. ארגון הידברות מופעל בידי רבנים חרדים ובכל מעשיו מבקש להוסיף שלום ואהבה בישראל!
 
לחברה החרדית צריך להשתייך, מפני שזו החברה שכל גדולי ישראל מורים לנהוג לפיה: החזון איש זצ"ל, הרב שך זצ"ל, מרן הרה"ג עובדיה יוסף זצ"ל, מרן הרה"ג שטיינמן זצ"ל, ויבדלו לחיים ארוכים כל תלמידי החכמים בדורנו.
 
לחברה החרדית צריך להשתייך כדי לתת סיכוי טוב לילדיך לגדול בחינוך תורני, כדי שתזכה למשפחה שומרת תורה ומצוות, ולא תהיה חשוף כ"כ לסכנות הרחוב.
אם רצונך לשנות משהו בציבור החרדי - עשה את ובני משפחתך את השינוי, כמובן בהדרכת גדולי ישראל, וקרב אחרים להתחזק יחד אתך. אך היסוד נמצא בחינוך החרדי אותו החזיקו אבותינו מזה 3300 שנה, ובזכותו העם היהודי עדיין קיים. ראה:
https://www.hidabroot.org/article/147565
סקרים של הלמ"ס ומכון חותם הראו שהציבור הדתי לאומי הופך לחילוני - מתוך 580,818 שגדלו בבית דתי, כמבוגרים – רק 254,574 שהם 46% נשארו דתיים. נראה שבתוך דורות ספורים ישארו רק חרדים וחילונים בישראל.
 
לעצם שאלתך,
עיסוק בגמילות חסדים אינו מיועד לבחורי ישיבה צעירים (לפחות לא לכל סוג של בחור ישיבה), כי הוא מסיח את הדעת מלימוד התורה, יוצר מפגש עם אנשים מכל מיני סוגים ודעות, וגם חושף לסכנות רוחניות שונות ביציאה מן הישיבה (ראה לדוגמה את חוסר הצניעות המתרחש בעל כורחן של "בנות השירות" היוצאות לעזור בתיכונים ובתי אבות).
עם זאת, חרדים בוגרים רבים עוסקים בגמילות חסדים, ונרתמים לארגוני חסד והצלה - גם ספרדים וגם ליטאים מכובדים וחשובים בציבור שלנו. עובדה שארגוני החסד הגדולים הוקמו בידי ליטאים בני הישיבות הטובות! אינספור אברכים הקימו גמחי"ם לעזור לנזקקים ונצרכים בכל נושא. ומאחר שהם בוגרים ונשואים ומילאו כרסם בתורה, קיים הרבה פחות חשש מנפילות.
כעת, אם חשקה נפשך לעסוק בגמילות חסדים בצעירותך, בקש הדרכה מרבותיך כיצד לעשות זאת, ותזכה. העיקר שתהיה כתלמיד עניו, כי רק כך תזכה להקים משפחה לתפארת - בשמיעה לחכמים.
 
מכל מקום, עליך לדעת שלימוד התורה מונע את כל הסבל והצרות של עם ישראל יותר מכל עיסוק אחר. כך אמרו חז"ל, שהתורה מגנה ומצילה, ובזכותה מתקיים העולם כולו. ככל שירבו לעסוק בתורה, כך תהיה רווחה בטחונית וכלכלית ורפואית לכלל ישראל. התורה מדגישה בכל המלחמות שרק ה' קובע אם ננצח או נפסיד, והכול תלוי בלומדי התורה, בזכותם גם צבא קטן יכול לנצח צבא גדול ועצום ממנו. לכן תמיד היו בעם ישראל שבטים שעסקו אך ורק בתורה (שבט לוי, הכהנים, הסכם זבולון ויששכר), ואין ספק שאנו צריכים גרעין תורני ששקוע בתלמודו, ולא מפסיק מתלמודו.
תאר לעצמך, על אותו משקל, שהיה אדם שואל: "מדוע אנשי המודיעין בצבא לא נרתמים יום בשבוע ללכת לתותחנים? או מדוע הקומנדו לא עוסק מידי פעם בתכנות במודיעין?". זו כמובן שאלת תם, שהרי כל מערכה יש לה תפקיד. כך גם רוצה ה' שיהיו בעם ישראל יהודים שנרתמים בעיקר לגמילות חסדים, ויהודים שנרתמים בעיקר לגדלות בתורה והלכה. ואלה מגינים על אלה, כי עולם חסד יבנה. אם אין קמח אין תורה, אך רבים שוכחים את ההמשך: אם אין תורה - אין קמח!
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:התנדבותחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה