חברה והשקפה

אישי

  • ל' תשרי התש"פ
אא

שאלה

שלום. רציתי להבין למה עשירים שלא מכירים בבורא עולם נהנים מעושר. בריאות . וכו.מואפילו משאירים כסף ועושר להרבה הרבה הרבה דורות אחריהם שנהנים גם מעושר וגם הם לא מכירים בבורא עולם. למשל מש מוזס. מידיעות אחרונות. אימפריית עולם. מש דנקנר. ועוד משפחות עשירות כקורח שלא מכירות בבורא עולם והירושה השמנה והגדולה שעוזבים ליורשים אחריהם. למה הרבנים לא מדגישים את העושר שאותו אדם משאיר ליורשיו. למה זה קורה????

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
כסף דומה בעולם הזה למשחק בחול, יש ילד שקיבל יותר חול מחברו, ויש אחר פחות חול, אך בסופו של דבר - הכול הבל הבלים, רק משחק בחול. הרי מי אנחנו ומה אנחנו? אנו נשמות בתוך גוף חומרי, בזמן חולף וקצר מאוד, גם האדם העשיר ביותר מזדקן ומת, ולא לוקח עמו דבר לעולם הבא (לנצח נצחים!), שום דבר מלבד תורה ומצוות, או ההיפך חלילה. ואז יתחרט עד מאוד אם לא עמד בניסיון העושר, וחטא בעושרו:

"שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט).

איפה כל העשירים שהיו מעולם? באדמה, והיכן עושרם? נאבד יחד עמהם. רק הנשמות נותרות עם מעשיהם.

 

יש אנשים שירדו לעולם עם ניסיון של עוני, ויש אנשים שירדו לעולם עם ניסיון של עושר. אך הכול נסיונות, שנועדו לבחון את האדם במעשיו. 

אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".
מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

 

בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עושרעוני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה