תורה ומדע

אינטליגנציה מלאכותית

  • י"ג ניסן התשע"ט
אא

שאלה

המדע לא מבין במאה אחוז איך המוח האנושי עובד, אבל עדיין נראה שאם ניצור העתק מדויק של כל אחד מ15 מיליארד הנוירונים במוח בגרסא דיגטלית התוצאה אמורה להיות זהה למוח אנושי אמיתי, עד לפני כמה שנים האמינו שפרויקט כזה יקח לפחות עד סוף המאה ה21 אבל היום כשפרויקט עם מטרה דומה (פרויקט המוח הכחול) כבר הושלם בכעשרה אחוזים, ואמור להיות מושלם בתוך פחות מעשרים שנה(וזה ללא התחשבות בהתפתחות הטכנולוגיה שתאיץ את הקצב) נראה שהדבר דווקא יותר אפשרי משחשבו. השאלה שלי היא מה היא עמדת היהדות בנוגע להעתק דיגיטלי מדויק של מוח אנושי?

תשובה

שלום וברכה,

גם לו היה ניתן "להעתיק" את המכונה - הרכב המוח האנושי - דבר זה לא היה "מעתיק" את הנהג - התודעה הפנימית אשר משתמשת במוח זה, מקבלת את שדריו, ומחליטה בו החלטות מודעות.

זאת חשוב להדגיש: המוח איננו חושב, הוא בסך הכול איבר - צמח - מכונה אוטומטית חסרת הבנה ומודעות עצמית. 

אם לא היתה לאדם נשמה, אז לא היה אף אחד בתוך המוח שמרגיש רגשות וחווה חוויות. מכונות כמובן לא מרגישות כאב ולא רגשות. הן רק מגיבות לפי התוכנה שטבועה בהן להישרדותן. אילו האדם היה רק רובוט חסר נשמה, הוא לא מרגיש וחווה, אלא פשוט פועל כמו חרק ללא תודעה ובחירה חופשית. 

גוף בשר איננו רואה או שומע. בשר הוא רק בשר, מכונה שאינה מבינה דבר, ולא רואה דבר, אלא רק מתפקדת על פי הפקודות והטבע המוטבע בה.

אנו ברגע זה נשמות בתוך גוף, ורק מסיבה זו בכוחנו לראות ולשמוע את מה שהגוף משדר לנו.

אך הגוף עצמו איננו רואה או שומע או מרגיש, אלא הנשמה שבתוך הגוף שהיא שרואה ומרגישה, והיא משתמשת בגוף כנהג בתוך רכב. כשם שנהג יכול לעזוב את הרכב, ולהמשיך לראות וללכת ללא הרכב, כך גם הנשמה מסוגלת לעזוב את הגוף, ולראות ללא הגוף ולנוע ללא גוף. 

סמים ואלכוהול יכולים לפגוע בבחירה של הנשמה בתוך המוח כשם שרכב שמאבד את הבלמים יפגע בנהיגה של הנהג. המוח הוא כלי, ואם אינו עובד כשורה, הנשמה מתקשה להשתמש בו.  הנשמה היא למעשה התודעה הפנימית (האני) שמניע את הגוף כמו נהג ברכב. אנו ברגע זה נשמות שחושבות ומדברות זו עם זו רק בזכות תחושת ה"אני" הפנימית שלנו, בלעדיה היינו רובוטים חסרי מחשבה.

כדי להבין נושא זה, חשוב שתקרא בכתבות הבאות:

נא לראות את המאמר: האדם מכונה או נשמה -

http://www.hidabroot.org/he/article/177210 

הוכחה מדעית לקיומה של הנשמה: האם הירוק שלי זהה לירוק שלך?

https://www.hidabroot.org/article/221819

קווליה: הוכחה מדעית מפתיעה לקיומה של נשמה באדם

https://www.hidabroot.org/article/222114

  "הוכחות למציאות רוחנית באדם - מתוך האדם":

http://www.hidabroot.org/article/214667

בנוסף לכך, ישנם למעלה מ-30 מיליון מקרים מדווחים של מתים קליני מרחבי העולם, המספרים על יציאה מן הגוף ומנהרה וקול שדיבר אליהם בכח המחשבה ושאל אם רצונם לשוב לעולם הזה או להמשיך לעולם האמת (דרך המנהרה). חוקרים רציניים מאוד, הן נוירולוגים והן פסיכיאטרים חקרו תופעה מדהימה זו והעידו על אמיתתה. הנה דוגמה מרשימה במי שחוותה מוות קליני בתור ילדה קטנה:

https://www.hidabroot.org/article/221954

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מדעאינטלגציה מלאכותית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה