חברה והשקפה

עניין חקר החלל- האם מותר?

  • ט"ז ניסן התשע"ט
אא

שאלה

שלום לרבנים, חג פסח שמח!

למדתי בגמרא חגיגה, במאמר "אין דורשין במעשה בראשית בשניים", שאסור לשאול מעבר לגבולות העולם. כלומר- גם מבחינת הזמן- קודם הבריאה, וגם מבחינת המרחב- מחוץ לגבולות העולם. וראיתי בתוספות שמבארים ש-"כל העולם כולו תחת כוכב אחד עומד", על פי הבנתי שיל פי הפירוש הזה שהעולם הוא כדור הארץ, וכל מה שמחוצה לו הוא נחשב מחוץ לגבול.
רציתי לדעת האם ע"פ הפירוש הזה אסור לחקור את החלל החיצון? תודה וחג שמח!

תשובה

שלום וברכה,

ראה פירוש רש"י שמבאר שאינו כוכב אחד כפשוטו:

"תחת כוכב אחד עומד - וכמה כוכבים יש ברקיע לאין מספר וכיון דכוכב אחד מחזיק את כל הישוב ורואין אנו שהישוב יותר מאלף פרסה הרי כמה כוכבים שברקיע ישוב אחד לכל כוכב בימים ובנהרות ומדברות ואילו אין ברקיע אלא ששה כוכבים הרי כאן ששת אלפים פרסי לעלמא וכ"ש שיש כוכבים יותר מו' אלפים כוכב לכל פרסה:" (פסחים צד, א).

ודאי שמותר לחקור וללמוד על הכוכבים והחלל החיצון, אחרת חז"ל לא היו מספרים על צבאות הכוכבים ודנים בהם, והקב"ה לא היה נותן בידי האנושות התקדמות ואמצעים טכנולוגיים כמו לוויינים וחלליות ללמוד על היקום החומרי. יחד עם זאת נדרשת מאתנו ענווה רבה בלימודנו, וגם הכרה במגבלות השכל האנושי בפני הבריאה העצומה מאתנו, וכמובן בפני בורא עולם.

הפילוסופים היוונים חשבו שהם מבינים כל כך טוב את מעשה בראשית, עד שהגיעו לסברה המעוותת שהעולם קדמון (תיאוריה שהופרכה במאה האחרונה, כאשר התגלה שהיקום כולו מתרחב והיתה לו התחלה בזמן). לכן גם כשאדם שואל, אל יבטח מדי בשכלו לחשוב שבכוחו לגלות את כל צפונות היקום.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חללמעשה בכראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה