חברה והשקפה

השפעת התורה על מוסריות הגויים והעולם

  • י"ט אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

בזמן האחרון שמעתי הרבה את האמירה שלולא התורה שלנו לא היה שום קו מנחה ומוסרי לגויים, שהתורה השפיעה אף על הגויים מבחינה מוסרית והמצב היה גרוע בעולם מבחינה מוסרית ללא התורה ועוד אמירות כגון אלו.
איך זה ייתכן אם הם לא חשים/ חשו שום מחוייבות לשומרה ואפילו 7 מצוות בקושי שומרים, האם אפשר לבאר לי מה מקור אמירות אלו ולתת לי דוגמאות ברורות ומוכרות להשפעה הזאת?
תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה,

לפני מתן תורה לא היו בעולם מושגים כמו כבוד האדם וחירותו. היחס לנשים, לילדים ולעבדים - היה כיחס לרכוש שאפשר להכות ואף להרוג ללא השלכות. היו רוצחים משפחות שלמות בגלל סכסוכים עם אדם בודד, לא היו "חוקי מלחמה", גילויי עריות נעשו בפרהסיה. לא היו כל חוקים להגנת עניים, אלמנות, יתומים ומסכנים. אנשים חסרי אדמות ואמצעים היו כהפקר. מושגים כמו "יתום ואלמנה לא תענו", "לא תעמוד על דם רעך", "לפני עיוור לא תיתן מכשול", "ואהבת לרעך כמוך", "לא תטור ולא תקום", "לא תקפץ את ידך מאחיך האביון" - לא היו קיימים בכלל בשיח הציבורי.

בזכות מתן תורה גילה העולם את עשר הדברות, והכיר מקרוב את המוסר מתוך היכרות עם בני ישראל. שתי הדתות הגדולות בעולם חיקו את התורה שלנו והתבססו עליה. הנוצרים והמוסלמים למרות הטבח והרשע שעשו - למדו בכל זאת מושגי יסוד על חיובים מוסריים - שלא היו קיימים כלל בתודעת העולם לפני כן. וזה הבסיס והרקע להתנהגות מוסרית. "לא תגנוב" - לא רק בגלל חוק שרירותי, אלא מתוך ציווי אלוקי הנוגע לחובת האדם בעולמו.

ראה כאן בהרחבה:

 מדוע הנצרות והאסלאם נהיו לשתי הדתות הגדולות בעולם?
https://www.hidabroot.org/article/234375
https://www.hidabroot.org/article/234720

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהמוסר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה