הלכות ומנהגים

האם חייבים לאחר שירותים ליטול ידיים עם נטלה?

  • י"ד אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

שלום, רציתי לדעת האם חייבים ליטול ידיים אחרי השירותים עם נטלה או שמספיק לשטוף ידיים? כי הרי כל העניין הוא ניקיון או שיש משהו מעבר. תודה מראש

תשובה

שלום רב,

מעיקר הדין אין צורך ליטול ידיים בכלי אחרי שיוצאים מהשירותים, והמחמיר ליטול עם כלי תבוא עליו ברכה.

מקורות: כן כתבו האליה רבה (סימן ד ס"ק יב) והמחזיק ברכה (שם סק"ו) בשם ספר מקור חיים להרב מהר"ח הכהן, שנטילת ידיים אחרי בית הכסא אינה טעונה כלי. וכן כתב בספר עוד יוסף חי (פרשת ויצא אות ה). וכן פסק בספר אור לציון חלק ב' (פרק א תשובה טו) שהיוצא מבית הכסא מעיקר הדין אינו צריך נטילת ידיים בכלי. וכן ראה בשו"ת רבבות אפרים חלק ה' (סימן תקצג). וכן העיד בספר הלכה ברורה חלק א' (סימן ז בבירור הלכה אות ג) על הגר"ע יוסף זצ"ל, שאף על פי שהקפיד ליטול שלוש פעמים לסירוגין אחרי בית הכסא, מכל מקום לא הקפיד כלל ליטול מתוך כלי. ושכן שמע מפיו שיש להקל בזה. 

ומכל מקום יש עניין ליטול עם כלי - יעויין בספר טעמא דקרא (בהנהגות והוראות ממרן החזון איש זצ"ל, אות ב) שהחזון איש זצ"ל כשיצא מבית הכסא היה נוטל ידיו בכלי. וכן נהג הגר"י קניבסקי זצ"ל וכאשר הובא בספר ארחות רבנו חלק א' (עמוד יד). וכן יעויין בשו"ת מנחת יצחק חלק ה' (סימן צו) שנראה מדבריו שראוי להחמיר ליטול עם כלי היכא דאפשר. וגם באור לציון הנ"ל כתב, שלכתחילה טוב ליטול עם כלי. וכן ראה בשו"ת ויצבור יוסף חלק ב' (סימן א).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שירותיםכלי לנטילת ידיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה