חברה והשקפה

למה הפרשה נקראת יתרו

  • כ"ב שבט התשע"ט
אא

שאלה

בפרשת השבוע היה קשה לי למה פרשה כל כך חשובה, כמו פרשת מתן תורה, נקראת על שם יתרו, שהיה כומר גוי והתגייר?

תשובה

שלום וברכה

מבואר בשער הגלגולים לרבינו האריז"ל שיתרו נקרא בתורה גם בשם 'קיני' כי הוא היה נשמת קין, לעומת זאת הבל הוא נשמת מש"ה רבינו ר"ת משה שת הבל, כשראה קין שאחיו הצעיר יש לו דרך טובה בעבודת ה', וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, והוא עצמו לא יודע איך לעבוד את ה', ואל קין ואל מנחתו לא שעה, היה צריך קין להיכנע לאחיו הצעיר, ולשמוע ממנו דרכי עבודת ה', אך הוא לא רצה להכנע והרג אותו. והבל רואה את קין שאומר 'לית דין ולית דיין', ואינו משתדל להשיבו בתשובה לקרבו באהבה, כמבואר בתרגום יונתן שמתוך דברי הבל על קין שהוכיחו וגער בו, אז קם קין ויהרגהו. ומתוך הפירוד הזה בין קין והבל היה חסרון וכתם גדול בעולם, והמתין הקב"ה דורות רבים, עד שנתגלגל הבל במשה, וקין התגלגל ביתרו, יתרו מחליף עבודות זרות מדי יום ביומו, ולא מוצא את האמת, ושומע שאחיו הצעיר הבל, שבגלגול זה הוא חתנו, הוא כן יודע את האמת, מיהו מלך העולם, והוא מנהיג את ישראל והוציאם ממצרים, עתה תיקן קין את מה שלא רצה להכנע לפני הבל, ויבא יתרו לקראתו וביקש ממנו בהכנעה שילמדנו דרך בעבודת ה'. שזו הכנעה מופלגת שהחותן יקבל דרך בעבודת ה' מחתנו.

ומאידך מצאנו הכנעה מופלגת ממשה כלפי חותנו, שזה מקרוב בא ונתגייר, וכבר אומר דעות, 'וישמע משה לקול חותנו, ויעש כל אשר אמר'. ולא עוד אלא שנענש על שקבע איתו 'בן ראשון לעבודה זרה'. נתאר לעצמנו שהאפיפיור הכומר העליון שבאיטליה עבר עליו רוח תשובה, שהרי הוא יודע האמת שאין כלום בנצרות [הוא יודע זאת הכי טוב מכולם, שחושבים כי אולי לאפיפיור גלוי משהו שהם לא יודעים], ובא ונתגייר והגיע לשבות שבת ראשונה בירושלים, ותיכף מתחיל להגיד דעות, מה צריך לעשות ואיך כדאי לעשות, האם מישהוא ישמע לדבריו? וכאן אנו מוצאים דבר נפלא, שגם קין וגם הבל מתקנים הכל, הן יתרו נכנע למשה והן משה נכנע ליתרו וישמע משה לקול חותנו ויעשה ככל אשר אמר. ובזה נתתקן חטא עץ הדעת ששורשו היה פיתוי הנחש 'והייתם כאלקים', שורש ההתנשאות. עתה שאלו איש לרעהו לשלום, וישק משה לחותנו. כך בא העולם לידי תיקון, כי נתתקנו המדות.

וכ"כ רבי חיים ויטאל ז"ל שלכן לא כתוב ענין המדות בתוה"ק, שלפני כן לא מתחיל כלום. וכאן בפרשת יתרו מתחילת הפרשה עד רביעי, כתוב ענין תיקון המדות של משה ויתרו, שהם עצמם הבל וקין, שבגלגול הראשון לא היה מספיק להם עולם כזה גדול, שהוצרך אחד להרוג את חבירו, כששני אלו מכניעים עצמם זה לזה, זהו 'דרך ארץ קדמה לתורה', שנתתקנו מדותיהם של קין והבל, עתה יכולים לגשת לקבל תורה.

אין לך כותרת יותר מתאימה לפרשה מאשר 'פרשת יתרו'.

בהצלחה – מנשה ישראל  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פרשת יתרוקיןקבלת התורהגילגולים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה