הלכות ומנהגים

חרדות

  • ג' שבט התשע"ט
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב

1) יש לי עניין שמציק לי מאוד בזמן האחרון אמרו לי שבחיבוט הקבר נענשים על הנאות עולם הזה אז אם כך ה' לא רוצה שנהנה? ראיתי באתר פה הנפלא הידברות שה' ברא צבע טעם בשביל בריותיו אז אם כך אם אדם נהנה למה יסבול אחר כך עונשים ממש קשים?

2) אם העונשים בגיהנום ממש קשים אז איך אפשר שלא לחטוא כלומר, אין אדם שלא חוטא זה שלמה המלך אמר , אם כך מדוע יסבול כל כך בגיהנום שהרי אדם הוא בשר ודם ולפעמים הוא נכשל אני ממש מבולבח מזה אם ה' הוא הכי רחמן והכי מיטיב אז איך זה שאני שומע רבנים שאומרים שייסורי הגיהנום הם הרבה יותר מהייסורים בעולם הזה וכי אדם שחטא מספר פעמים יסבול כל כך למעלה? בתודה מראש אני באמת צריך את התשובה בהקדם האפשרי שכן העניין מתרה בי ואני סובל מזה מאוד

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

1. ודאי הכוונה להנאות אסורות, מעבר מה שרצה ה' ליתן לנו. כתב הרמב"ם שאפילו הנאות העולם הזה הן מצווה כשהן נעשות לשם שמים:

https://www.hidabroot.org/article/156205

2. אדם שמכניס ידו לאש - יכווה, זהו חוק טבע במציאות. הגיהנום איננו מקום "רע", אלא בית-חולים שבו מרפאים את הנשמה מהמומים והכוויות שפגעה בעצמה בעולם הזה.

 כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה. ראה במאמרי "מדוע אלוקים ברא את הגיהנום?"

https://www.hidabroot.org/article/211728

https://www.hidabroot.org/question/224154

הנשמה בעולם הבא היא בכוחות נפש הרבה יותר גדולים והבנה מעמיקה הרבה יותר מאדם בשר ודם החי בעולם המוגבל הזה. האמן שאפילו בגיהנום הנשמות מודות לקב"ה, כי הן מבינות שהניתוח הוא לטובתן המוחלטת.  אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"

כל עונש הוא מידה כנגד מידה כפי חומרת העבירה. עבירות שעונשן כרת גדולות יותר מעבירות שעונשן לאו או קום עשה. אך חשוב שלא תיכנס לפחדים וחרדות, שכן אמרו חז"ל (שמות רבה לד, א): "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן".

החכם אינו חוטא, ואז לא צריך לעבור "ניתוחים" בעולם הבא.

בנוסף הקב"ה נתן לכל אדם אפשרות לעשות תשובה בחייו, וכך לתקן את חטאיו עוד בעולם הזה, ולהימנע מעונשים. הבטיח הקב"ה שמי ששב בתשובה, התשובה מטהרת אותו כשלג.

חשוב מאוד מאוד שתקרא את המאמר "שוב נפלתי - על מלחמת היצר הרע, ואיך לא להתייאש?"

https://www.hidabroot.org/article/231233

מאמר זה יתקן בעז"ה רבות מהשקפותיך. 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הנאהחיבוט הקבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה