חברה והשקפה

איפה השם

  • ב' שבט התשע"ט
אא

שאלה

יש לי שאלות ממש באמונה, אחד השאלות הקשות שמטרידות אותי זה איפה הקב"ה? מי הוא? מה הוא? אש? רוח? אז מה אני מבקשת בקשות מרוח? זה שאלה שיש לי מאז שאני ילדה וכמה שאני שומעת הרצאות ומחדירה לעצמי שתכלית הידיעה שלא נדע אני מרגישה היום שאני לא מסוגלת להתפלל או להאמין שכל מה שקורה ממנו כי מי זה?
הלוואי ותוכלו לענות לי ולפטור לי את הדבר המציק הזה סוף סוף?

תשובה

שלום וברכה,

לא רק אלוקים רוחני, גם את רוחנית. את ברגע זה נשמה רוחנית בתוך גוף, ודומה לנהג בתוך רכב. בגיל מאה ועשרים תשאירי את הגוף הזה מאחוריך, ותשובי ליוצרך. 

אלוקים הוא הבורא שלך, הוא בורא עולם, והוא אביך - בורא נשמתך. הוא ברא את לבך ואת מחשבותיך, את הגוף שבו את משתמשת, ונותן לך להשתמש בו כדי לקיים את מצוותיו. 

כל מה שאת יודעת ומבינה - הוא מה שהקב"ה נתן לך לדעת ולהבין. הוא יצר את הגיונך, את לבך, את כל מה שאת מכירה.

אלוקים, אשר יצר את כל היקום האדיר שאנו רואים ושולט בו, ודאי איננו חומרי. הוא מעבר לטבע, אינסופי, ומובן שאיננו מסוגלים להבינו, שכן אנו עצמנו יצורים חומריים שנמצאים בתוך העולם. גם המדע מוגבל רק לחקר העולם החומרי.

עם זאת, הבנתנו את מושג המרחב והזמן מאפשר לנו להבין טוב יותר כיצד הבורא, שנמצא מעבר לגבולות החומר, אינו תלוי בזמן, ולפיכך אינו צריך התחלה כפי שאנו, כיצורים חומריים, נצרכים להתחלה.

אמרו חז"ל על הבורא יתברך: "הוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו" (בראשית רבה, סח). במילים אחרות, כל העולם קיים בתוך המציאות של אלוקים. אלוקים הוא למעשה המציאות האמיתית, כי הוא הדבר היחיד שאיננו מוגבל, הוא האינסוף האמיתי, וכולנו בעצם נמצאים וחיים בתוך מציאותו. הוא מקור החוכמה, הוא המציאות האמתית, וכולנו מתקיימים מכוחו ורצונו.

האם שמעת על משל התאומים? שני תאומים היו ברחם אמם, תינוק אחד אמר לתינוק השני: "מי אמר שיש לנו אמא? האם אפשר לראותה?", התינוק השני השיב לו: "הרי אמא נמצאת מסביבנו בכל מקום, היא מחייה אותנו בכל רגע, ואנו מרגישים את חומה. בכל רגע אנו מקבלים חמצן דם ומים ומזון דרך חבל הטבור - וכל זה מגיע ממנה, אז אני יודע שהיא דואגת לנו ואוהבת אותנו". אמר לו התינוק הראשון: "אך רע לי פה, והמקום נעשה צר יותר ויותר, וברגע שחבל הטבור יתנתק נמות מיד ללא חמצן. האם זו אמא אוהבת?". השיב לו התינוק השני: "אני רואה במו עיניי שאמא דואגת לנו, היא מאכילה ומשקה אותנו, אין לי ספק שהיא לא הביאה אותנו לעולם כדי לסבול. אני בטוח שיש תכלית מאחורי כל מה שקורה לנו. וגם אחרי שיתנתק חבל הטבור - אני מאמין שיש חיים אחרי הלידה".

 נסי לחשוב על אלוקים כעל אבא שלך, יוצרך הגדול ביותר. ראי במאמרי: "מדמיינת את אלוקים כאדם"

https://www.hidabroot.org/article/215563

המטרה האלוקית היתה להתגלות לאדם, כדי לתת לו הוראות יצרן מהו הטוב ומהו הרע, למען ישיג האדם השלם את תכלית חייו ויזכה לעולם הבא. מטרת הבריאה היתה להעמיד עם שיקיים את רצון השם ויזכה לטוב האמיתי - יקיים תורה ומצוות שיביאוהו לשלמותו הרוחנית. 

המטרה העיקרית של ה' היתה להעמיד את האדם השלם שמקיים את תורתו, ולכן עם ישראל הוא העם הנבחר, שכל דורש אלוקים יוכל להצטרף אליו. וכך נאמר בתורה: "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש" (שמות פרק יט, ו). ישראל היא הממלכה האלוקית, והנביאים ניבאו שכאשר תגיע הגאולה השלמה, כל הגויים בעולם יכירו באמת ויחיו בשלום עולמי. אהבה אלוקית ואחדות, זוהי משמעות החיים.

להבנה טובה יותר של התשובה הזו (מיהו אלוקים, למה אלוקים ברא אותנו, איך אנו יודעים שהתורה אמת ועוד)  אמליץ לך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי. לקריאת החוברת, נא לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". בהצלחה!

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יראת שמיםאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה