תורה ומדע

לפני כמה שנים נברא העולם? ע"פ המדע 100מיליון שנה?

  • ט"ז תשרי התשע"ט
אא

שאלה

מתי נברא העולם

לפני כמה שנים נברא העולם? ע"פ המדע 100מיליון שנה?

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

לפי פשט הכתובים, העולם נברא לפני פחות מ-6000 שנה. יש מי שהציע את הסברה שכל יום מששת ימי בראשית ארך מיליוני שנים, אולם אין לנו סיבה מדעית לסבור זאת.

ראה הרצאתו של הרב זמיר כהן על גיל העולם, אבולוציה ויהדות:

https://www.hidabroot.org/video/61074

התיאוריות הטוענות שהעולם עתיק - אינן מבוססות על הוכחות אמפיריות (כלומר שניתן לצפות בהן ולאמתן). 

מאובנים נמצאו - אך גילם של מאובנים אינו בגדר עובדה אמפירית. רבים אינם יודעים זאת, כי לא קיימות אפילו שתי שיטות תארוך המניבות גילאים זהים בקביעות, כך שלא קיים אף מבחן של ביקורת-מדעית המסוגל לאמת או להפריך את השערות התארוך. חוקרים נוהגים לקבוע גילאים, בכל פעם, באמצעות שיטת תארוך בודדה. 

גם יש לדעת שאף שיטת תארוך אינה יכולה לחקור את גיל המאובנים עצמם, העשויים מאבנית. השיטה שבה מעריכים מדענים את גילם של מאובני דינוזאורים, נעשית על סמך השערות תיאורטיות על גילה של שכבת-הקרקע בה נמצא המאובן.

חשוב להבהיר: לא קיימת מכונה לתוכה ניתן להכניס אבנים, ולקבל תאריכים. סלע "ישן" אינו נראה שונה מסלע "צעיר". החישובים לגילאים העתיקים נעשה מתוך שכל אנוש, שמלכתחילה בחר להתעלם מיד מכוונת בבריאת היקום. ועל כן נדרשים הם לרעיונות על זמן התקררותם של כוכבי לכת וכדו' - אירועים שהיו יכולים להיעשות באיטיות או במהירות כפי רצון הבורא שיצר אותם. נא ראה "האם הבורא מטעה את המדענים לגבי גיל היקום":

https://www.hidabroot.org/article/75298

ודוגמה מגילם של הנטיפים:

https://www.hidabroot.org/article/192229

מכל מקום, צריך להבין ששאלות אלו לא מסכנות את אמונתנו בבריאת העולם. לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם, אפילו ילד מסוגל להביט ביושר בעולם שסביבנו ולהגיע למסקנה המתבקשת שיש בורא לעולם. מציאות הבורא לא נוגעת כלל לשאלה האם הבורא יצר את העולם בתקופות של מיליוני שנים, או האם הבורא ברא את בעלי החיים בתהליך של אבולוציה - כי בכל מקרה ברור לנו שיש בורא לעולם אשר יצר את היקום והאדם בחוכמה וכוונה מדוייקת - עם או בלי אבולוציה, אם או בלי תהליכים של מיליוני שנים. בורא לעולם חייב להיות בכל מצב שלא יהיה, זוהי מסקנה מוכרחת מהמציאות, וחשוב להבין שלא ניתן להפריך את מציאותו של הבורא באף מצב.

 לכן חשוב לחזור ולהבהיר כי אנו יודעים שיש בורא לעולם - לא בגלל שהאבולוציה מופרכת, וגם לא בגלל הקבלות מדעיות שמצאנו בין המפץ הגדול לכתוב בתורה. חשוב להבין שיש בידינו אינספור סיבות מדעיות, לוגיות ופילוסופיות המחייבות כל אדם רציונלי להגיע למסקנה החד משמעית שיש בורא לעולם - וזאת בלי קשר או תלות לנושא האבולוציה או גיל העולם. 

אנו יודעים שהיתה לעולם התחלה ולכל התחלה חייב להיות מתחיל. אנו יודעים שהיקום מנוהל על פי חוקי טבע המוכיחים את שליטתו של בורא עולם אפילו ברגע זה. אנו רואים שהיקום מתוכנן, בנוי על פי משוואות מתמטיות מורכבות, המוכיחות לנו שהעולם נברא על ידי מתכנן. השכל מחייב להגיע לסיבת הסיבות, מי שאינו תלוי בחומר ובזמן, אשר יצר את הכל, ועונה אך ורק להגדרה של אלוקים. ואנו למדים על מהות רוחנית שיש בתוכנו, הבחירה החופשית המעידה על קיומה של נשמה אלוקית. ההוכחות רבות מספור.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בריאת העולםתורה ומדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה