חברה והשקפה

השם לוקח את הטובים

  • י"א תשרי התשע"ט
אא

שאלה

שלום, אני בחורה חרדית בוגרת סמינר. משתדלת תמיד להתחזק ולהתעלות עוד ועוד ברוחניות אך יש לי פחד מסיים שעליו רציתי לשאול (אני קצת מתביישת אבל אני חייבת..) , לא עלינו כששומעים סיפורים על אסונות שקרו תמיד אומרים שהקדוש ברוך הוא לוקח את הטובים והצדיקים.. ושאותו אדם סיים את השליחות שלו.. אני יודעת שאין אדם מושלם ותמיד יש לאן לשאוף ולגדול ברוחניות אבל לעיתים אני פוחדת להתחזק מדי בגלל זה.. אשמח לדעת איך אני יכולה להיות רגועה ולהתחזק מתוך שמחה ואהבה להשם יתברך תודה רבה!!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כל הכבוד לך שאת מבקשת להתחזק ברוחניות ולעלות.

מספר השנים נקבע לכל אדם עוד בטרם ירידתו לעולם הזה, יכול אדם לנצל את קצבת זמנו בעשיית טובה והתחזקות או באופן שלילי חס ושלום. אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

את הזמן שלנו בעולם הזה ודאי שעדיף לנצל בטוב. ומי ששומר תורה ומצוות יכול לשבר גזירות רעות ואף להגדיל את זמנו את בעולם הזה (חזקיהו המלך חזר בתשובה, ועל כן זכה בשנות חיים נוספות). אמרו חז"ל שתשובה, תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה. כך שאף אדם לא מפסיד מהתחזקות, רק מרוויח. 

לגבי מה ששמעת, אכן אנשים שנגזלו בדמי ימיהם מעידים על כך שעוד בטרם ירדו לעולם הזה - היו למעשה נשמות זכות עם תיקונים אחרונים מגלגול קודם, ולא נותר להם הרבה לתקן. לכן ירדו לזמן קצר כל כך. אך אין זה מעיד על רוב האנשים, שוודאי יורדים לעולם לתיקון ממושך של 80-90 שנה.

הביטחון מגיע מתוך הכרה בכך שהקב"ה יודע את כל מה שאת יודעת וחושבת, ועושה בדיוק את מה שטוב לך ביותר. גם כשאבא לוקח את ילדו הקטן לרופא לקבל זריקה - הרי זה לטובתו. בכל מצב שלא יהיה, תוכלי לבטוח באבא שבשמים שעושה את מה שטוב בשבילך, ובעולם הבא כולנו נאמר "תודה" כשנבין את חשבונותיו יתברך.

תוכלי להתחזק באמונה מתוך הכרת נפלאות הבריאה.

כך לדוגמה, ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.

ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. 

הרי אין ספק שמי שיצר את כל המערכת המופלאה והגאונית הזו - ללא ספק יותר חכם ממני וממך, ויודע את מה שאנחנו לא יודעים וגם לא מסוגלים להבין בעולם הזה. רק בורא אינסופי מסוגל לברוא יקום כל כך גדול, וגוף כל כך מתוחכם. הוא יודע את העבר ההווה והעתיד, וכל מה שקורה בעולם. הוא מי שברא את כל תכונות הנפש שלך, את האינטליגנציה שלך, את הכשרונות שלך, את הרצונות הפנימיים ביותר שלך, את המחשבות שלך, הרגשות שלך, וכל מה שקיים בעולמך. והוא יתברך בחר לברוא אותך ולהוריד אותך לעולם הזה, ונתן לך את הגוף הזה, ואת החיים האלה, כי הוא יודע שהמסלול הפרטי שהטווה לך יוביל לבסוף לטובתך.

זכרי שכל דבר שאנו מחשיבים לטובה בעולם הזה, וכל הנאה או שמחה שהרגשת אי פעם בחייך - הגיעה רק ממנו יתברך. הוא יודע בדיוק מה יעשה אותך אדם שמח ומה יעשה אותך אדם עצוב, ומה היא התועלת האמיתית שלך.

עליך רק לבטוח בו. ולהאמין בו שהוא עושה הכל לטובה. ממש כמו ילד בן שנה שחייב לבטוח באביו ובאמו שיודעים מה טוב עבורו - אפילו כאשר כואב לו שהוא צריך לקבל זריקה מרופא, ולא יודע למה, או כשהוא נאלץ לוותר על חפץ שהוא רוצה להכניס לפיו, ולא מבין מדוע. הוא גם לא יכול להבין, אך הוא יודע שאביו ואמו אוהבים אותו - כי הם אלה שדואגים לו ומטיבים איתו.

לכן המשיכי להתחזק באמונה וביטחון כפי לבך הטהור, שימי עצמך בידיו של הקב"ה והאמיני בו שתורתו תטיב איתך הן בעולם הזה והן לנצח נצחים בעולם הבא, כי אין אוהב וחכם גדול ממנו.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פטירהטובים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה