תורה ומדע

גיל העולם לפי התנך והמדע

  • ח' אלול התשע"ח
אא

שאלה

יש תחום במדע שנקרא ספקטרוסקופיה שמפרשת גלי אור מי החלל החיצון שאמצעות ספקטרוסופ פשןט אפשר לדעת באיזה מהירות לאן וממה עשויים הכוכבים בגלקסיה שלנו ומחוצה לה כול הכוכבים עוברים הסחה לאדום שזה אומר שהם מתרחקים לפי "אפקט דופלר" וניתן למדוד את הזמן שלוקח לאור להגיע אילנו לגלקסיא הכי קורבה אלינו (אנדרומדה*) לוקח 25.000 שנות אור להגיע אלינו מהירות האור היא 300.000 קילומטר לשעה בקירוב ובעמצאות קירנה אלקטרומגניתית אנחני יודעים שפעם הם היום קרובים יותר כך שאנחנו יודעים שלא סתם תלו בשמים אלא ממשיכים להתרחק מי הנקודה של כדור הארץ .אך זה מסתדר לך עם התנך שהעולם נברא לפני 6000 שנה?

תשובה

שלום וברכה,

 למעשה קיימים בחלל כוכבים כל כך רחוקים מאיתנו - עד שלא היינו אמורים לראות אורם שלהם כלל. הניסיון לפתור סתירה זו מוסבר בתיאוריה שהחלל מתפשט, ותוך כדי ההתפשטות של החלל - גם גלי האור מתרחבים ונמתחים עד קצה היקום - כך למעשה האור עובר את מהירות האור בעקבות התפשטות היקום. פירוש הדבר הוא שגיל היקום תלוי במהירות ההתפשטות שלו, רק שאין לנו שום אפשרות להיות בטוחים מה היתה מהירות ההתפשטות של היקום בראשיתו מאז המפץ הגדול. ראה:

https://www.hidabroot.org/article/202592

 ד"ר פקר כתב על כך: "הדבר דומה לרכבת העוברת בדרכה בתחנה מסוימת במהירות של 50 קמ"ש, האם אנו רשאים לקבוע על סמך נתון זה בלבד, לגבי מהירותה בשעה שיצאה מהתחנה הראשונה? האם מותר לנו לקבוע באיזו מהירות היא תיסע בתחנה הבאה? על אחת כמה וכמה שאסור לנו לקבוע על סמך נתון זה, מאיזו תחנה היא יצאה כלל!" (במאמרו של ד"ר פקר, "מדע" כרך ו', חוברת 2, עמ' 10).

 חפש בגוגל מידע על "the horizon problem" - בעיית האופק.

כאשר תלמד על בעיית האופק, תגלה שגיל היקום לא נמדד לפי הזמן שלקח לאור להגיע אלינו מכוכבים רחוקים, אלא מחושב לפי הערכת הזמן שבה היקום התרחב. והבעיה: היקום מתרחב לפי חוקים שאינם מוכרים לנו, ושעשויים להשתנות. כל שאין כל הוכחה מהו גיל היקום.

אסביר על קצה המזלג:

השינויים שנצפים כיום בכוכבים וערפיליות - הם שינויים שמגיעים אלינו במהירות שגבוהה ממהירות האור. והיתה בעבר גבוהה אפילו יותר מהמהירות שיש כיום. אולם איננו אמורים לראות את השינויים שחלים עכשיו בכוכבים וערפיליות - כי המרחק שלהם עובר את מהירות האור. ההסבר לתופעה זו נמצא בהשערה - שמה שאנו רואים לא נובע מן האור שמגיע אלינו ב"איטיות" במהירות-האור, אלא מעצם ההתרחבות של המרחב שעובר את מהירות האור, ולפיכך שולח אלינו גלי-אור שלא היינו מסוגלים לראות בקצב הגעתם הטבעי. המרחב/חלל "נמתח" אפילו ברגע זה בין כוכבים ובין גלקסיות, כך שאורם מגיע אלינו בכל עת במהירות שעולה על מהירות האור!

המדע כבר מזמן מודע לעובדה שלא אור הכוכבים הוא זה שנע, אלא המרחב (החלל) שבין הכוכבים הוא שנמצא בתנועה. הנתון האמתי שקובע מהירות זו מאז המפץ הגדול ועד היום - הוא נתון נעלם בשם "אנרגיה אפילה" אשר פועל נגד כל חוקי הטבע המוכרים לנו (האנרגיה האפלה אינה קבועה - היא כעת גורמת להאצת היקום במקום להאטה, ואין לנו מושג באיזה שלב בעבר היתה איטית יותר ומדוע).

כלומר התנועה של המרחב היא עדיין בגדר חידה בלתי פתורה במדע, שכן המרחב נע במהירות שעולה על מהירות האור, ואף מאיץ נגד כל הציפיות (חפש בגוגל: אנרגיה אפילה). אין לנו שמץ של מושג מהי אנרגיה אפילה, מנין היא הגיעה, ומהי אופן תנועתה מאז המפץ הגדול ועד היום, אך היא-היא זו שאחרית להתרחבות היקום - ולפיכך גיל היקום האמתי נסתר מאיתנו.

 שלך בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גיל העולםספקטרוסקופיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה