חברה והשקפה

האם מותר לזמרים להופיע בהופעות מעורבות?

  • ה' תמוז התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב אני זמר בעולם הדתי חסידי ובהתחלה ממש הלך לי טוב ואז נפילה חזקה ללא הופעות ואין פרנסה אני זמר חוזר בתשובה שהיה מופיע המון בעולם החילוני וכואב לי שהקדיש ברוך הוא לא נותן לי להתפרנס בעולם שאני כל כך אוהב וממש רוצה להיות בפסגה? מה עלי לעשות
האם זה נכון לחזור להופיע מעורב?
האם יש פתרון לבעיה
אני סך הכל רוצה לשמח ומרגש את עם ישראל

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

צר לי מאוד לקרוא על כאבך. ומנגד זאת אני מתרשם מנשמתך הגבוהה, שהיתה מוכנה להקריב כל כך הרבה בשביל הקב"ה. אלו זכויות נצחיות לעולם הבא, שאי אפשר לשער אותן במילים. תחשוב על כל הנשמות שיכולת לקלקל ברוחניות, ובמקום זאת הצלת?  לבסוף כולנו מזקנים, מאבדים את קולנו ומראנו היפה, ונפטרים מן העולם, ולא לוקחים איתנו דבר מלבד מצוות: "שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

האדם יורד לעולם הזה כדי להתמיד במצוות, להוכיח לקב"ה שהוא חשוב יותר מכל עניין אחר בחיים, ואז זוכה האדם להידבק בו יתברך לנצח.

  נלמד מאברהם אבינו שהיה מוכן להקריב את בנו יחידו, כך נדרש כל אחד מאיתנו לפעמים להקריב משהו אחר לקב"ה.

כמובן שאסור להופיע מעורב, הדבר גורם לפריצות בישראל, לראייה אסורה, מחשבות אסורות, שעליהן אמרה תורה: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם", "לא תקרב לגלות ערוה", "והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך".

כל מי שפוגם בקדושת בני ישראל פוגע בביטחון של עם ישראל והצלחתו, ומוסיף אסונות ודינים רעים ר"ל.

עם זאת צריך להתחזק בעניינים הבאים:

1. שהכול לטובה. גם כשהקב"ה מביא על האדם ייסורים, הרי זה לטובתו, כדי לזכך אותו ולהועיל לו.

אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

עם זאת גם אמרו אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב", דהיינו, כל אדם יגלה בעולם הבא שהקב"ה ריפא אותו ועזר לו על ידי הייסורים כמו רופא מנתח שמטפל על מנת להציל, ויודה עליהם.

2. טוב להתייסר עבור הקב"ה. יש אנשים שסובלים בעולם הזה, ולא עבור רוחניות. אתה זוכה לכוון את סבלך למצווה של קדושה ושל צניעות. אינך רק סובל כדי לכפר על מעשים, אלא גם זוכה בייסורים אלה לקדושה ולצדיקות גדולה, זכויות שנשמרות לך לנצח. על כל יום שאתה שומר על עצמך ושומר על אחרים מעבירה.

3. צריך להתחזק בכך שהפרנסה היא משמים, והקב"ה מזמן לאדם פרנסה. יש זמרים חילונים שאין להם מה לאכול, ויש זמרים חרדים מצליחים מאוד. כך שהכול תלוי בהחלטה משמים, ויש מקרים שה' נותן לאדם את שכרו בעולם הזה ומאבידו לעולם הבא, ולכן צריך תמיד ללכת בדרך התורה והמצוות ולבטוח בקב"ה שעושה לטובה. ממליץ מאוד לקרוא במאמרי "יעקב שואל: "חברי חזר בתשובה ולא מוצא פרנסה. מה ניתן להשיב לו?"

http://www.hidabroot.org/he/article/130581

4. צריך להמשיך להתפלל להצליח בדרך המותר, ולא להתפתות אחרי היצר. האמן בקב"ה שהשערים בידיו, ותשובה ותפילה וצדקה יכולים לשבר גזירות. לכן להמשיך להתפלל ולחכות להזדמנויות כשרות. עדיף לחזק יהודי אחד באמת, מאשר אלף יהודים שלא באמת.

הלוואי שתתחזק באמונה ויראת שמים, ותזכה בעז"ה לחזק את עם ישראל בנגינתך ותמצה את הכישרון שניתן לך משמים לטובה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זמרקושי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה