אמונה

דרגות

  • כ' אייר התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.
למדנו במחשבת ישראל לפי הכוזרי הייעוד שלנו בעולם הזה זה להגיע לחיבור עם ה' ( דרגת נבואה)
א. מדוע אנחנו נענשנו ואיננו יכולים לממש את הייעוד הזה ולהגיע לדרגת נבואה כיום בגלל המעשים של אבותינו אני יודע שכיום בגלל שאין תאווה לעבודה זרה אז אין נבואה אבל זה עדיין לא צודק מכיוון שאין לנו הזדמנות שווה להגיע בכלל לדרגות הללו. וכיום אדם שעומל וטורח בתורה לא יכול להגיע לדרגות הללו (לא רק דרגה של נביא אלא גם דרגה של תנאים בלתי אפשרי להגיע) בגלל שאין לו הזדמנות שווה כמו של אבותיו ?
ב. מדוע ה' לא הוליד אותנו בתקופות אחרות שיהיה לנו הזדמנות שווה ?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כולנו לבסוף נגיע לייעוד הזה בגאולה השלמה, גם מי שנפטר יזכה לכך בתחיית המתים. כיום הגלות היא זמן של נסיון מתוך הסתר פנים, והשכר הרוחני על כך הוא אדיר. גודל הנבואה בה נזכה באחרית הימים תהיה בהשוואה ישירה למה שהשקענו בזמן של הסתר פנים!

לא בגלל המעשים של אבותינו, אלא בגלל שלא תיקנו את מעשינו. אמרו חז"ל שכל שנה שבה לא נבנה בית המקדש, כאילו נחרב שוב. זאת מן הטעם שאם היינו מתקנים את מעשינו, היינו זוכים תכף ומיד לגאולה השלמה. מספיק שבני ישראל ישמרו רק שתי שבתות, ויגאלו מיד.

א. לגבי הדרגות, אין לך מה לדאוג. אמרו חז"ל בפירוש: "יפתח בדורו כשמואל בדורו" (ראש השנה כה, ע"ב). כלומר הקב"ה אינו שופט אותנו בהשוואה לצדקותם של הצדיקים הגדולים, אלא לפי גודל ההשקעה והנסיון שבו אנו עצמנו עומדים ביחס אליהם. 

היצר הרע הרבה פעמים מטעה אותנו לחשוב שה' מצפה מאיתנו ליותר מידי, הרבה יותר ממה שאנחנו באמת יכולים. אבל חז"ל לא תיארו לנו עולם שבו ה' מדקדק עם בריותיו במידת הדין. להיפך, חז"ל אמרו במפורש שאין העולם יכול להתקיים במידת הדין, ולכן ה' בראו במידת הרחמים. כבר אמרו חז"ל שאין הקב"ה מדקדק עם הבריות מעבר לכוחם והבנתם, הנה המקור לדבריהם - (שמות רבה לד, א): "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן". 

לחשוב את ה' לרחוק מליבנו היא עצת היצר הרע, שנועדה להרחיק אותנו מה' ולהכשיל אותנו בכעס ושנאה. הנביא אומר(שמואל א', פרק טז, ז): "כי האדם יראה לעיניים, וה' יראה ללבב". זה אומר ש-ה' רואה אותנו מבפנים, עמוק בתוך הלב, ולא רק מבחוץ.

ב. כנראה שהקב"ה הוליד אותנו גם בתקופות קודמות ולא השלמנו את תיקוננו. הרי הקבלה מלמדת שכולנו גלגולי נשמות, וחזרנו לעולם הזה לתקן את מה שלא תיקנו בגלגולים הקודמים. לפעמים דור שלם חוזר בגלגול בדור מאוחר יותר, לתקן את מה שלא השלים.

בסופו של דבר, עלינו לבטוח בקב"ה שעושה הכול לטובה - גם לטובת הדור וגם לטובת כל אחד ואחת מאתנו.

 אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נבואהתכלית הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה