אמונה

זמן היקום

  • כ"ד חשון התשע"ח
אא

שאלה

כיצד ניתן לישב את את הכתוב בתורתנו הקדושה אודות זמן קיום העולם שהוא בעצם קיים רק 5778 שנים עם דעת המדע שהעולם קיים מליוני שנים אני אדם מאמין ואינני מאמין באבולוציה כלל אך הבנתי שהמדע טוען כי מצא עצמים בני מליוני שנים וכן המרחק בינינו לבין קרני השמש גדול מ5778 שנים. תודה מראש!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

 גילם של מאובנים אינו בגדר עובדה אמפירית. רבים אינם יודעים זאת, כי לא קיימות אפילו שתי שיטות תארוך המניבות גילאים זהים בקביעות, כך שלא קיים אף מבחן של ביקורת-מדעית המסוגל לאמת או להפריך את השערות התארוך. חוקרים נוהגים לקבוע גילאים, בכל פעם, באמצעות שיטת תארוך בודדה. 

גם יש לדעת שאף שיטת תארוך אינה יכולה לחקור את גיל המאובנים עצמם, העשויים מאבנית. השיטה שבה מעריכים מדענים את גילם של מאובני דינוזאורים, נעשית על סמך השערות תיאורטיות על גילה של שכבת-הקרקע בה נמצא המאובן, ובדיקת חומרים אחרים שנמצאו בה. אך מה שלא ידוע לקהל הרחב הוא, שטבען של קרקעות בכדור הארץ הוא לחזור ולהתהפך על פניהן בגלל תנועות גיאולוגיות ידועות, מה שאומר שרבים ממאובני הדינוזאורים התגלו על פני הקרקע, ולא בעומק רב כפי שמציגים זאת בספרים פופולריים. במציאות אין שכבות קרקע מסודרות עם מאובנים שיושבים בהן בצורה מופתית לפי גיל. סידוריהם נעשים על פי תיאוריות.

חשוב להבהיר: לא קיימת מכונה לתוכה ניתן להכניס אבנים, ולקבל תאריכים. סלע "ישן" אינו נראה שונה מסלע "צעיר". החישובים לגילאים העתיקים נעשה מתוך שכל אנוש, שמלכתחילה בחר להתעלם מיד מכוונת בבריאת היקום. ועל כן נדרשים הם לרעיונות על זמן התקררותם של כוכבי לכת וכדו' - אירועים שהיו יכולים להיעשות באיטיות או במהירות כפי רצון הבורא שיצר אותם. נא ראה "האם הבורא מטעה את המדענים לגבי גיל היקום":

https://www.hidabroot.org/article/75298

ודוגמה מגילם של הנטיפים:

https://www.hidabroot.org/article/192229

לגבי אור הכוכבים:

למעשה קיימים בחלל כוכבים כל כך רחוקים מאיתנו - עד שלא היינו אמורים לראות את האור שלהם כלל. הפתרון לעובדה זו מוסבר בכך שהחלל מתפשט, ותוך כדי ההתפשטות של החלל - גם גלי האור מתרחבים ונמתחים עד קצה היקום - כך למעשה האור עובר את מהירות האור בעקבות התפשטות היקום. פירוש הדבר הוא שגיל היקום תלוי במהירות ההתפשטות שלו, רק שאין לנו שום אפשרות להיות בטוחים מה היתה מהירות ההתפשטות של היקום בראשיתו מאז המפץ הגדול.

ד"ר פקר כתב על כך: "הדבר דומה לרכבת העוברת בדרכה בתחנה מסוימת במהירות של 50 קמ"ש, האם אנו רשאים לקבוע על סמך נתון זה בלבד, לגבי מהירותה בשעה שיצאה מהתחנה הראשונה? האם מותר לנו לקבוע באיזו מהירות היא תיסע בתחנה הבאה? על אחת כמה וכמה שאסור לנו לקבוע על סמך נתון זה, מאיזו תחנה היא יצאה כלל!" (במאמרו של ד"ר פקר, "מדע" כרך ו', חוברת 2, עמ' 10).

כך שגם התשובה לשאלת גיל היקום תלויה בהשערות. ראה עוד במאמרי - פרדוקס הזמן: מה הקשר בין גיל היקום למסע בזמן?

http://www.hidabroot.org/he/article/202592

חז"ל לימדו אותנו שמעשה בראשית נסתר מאיתנו, וסיפרו שרק יחידי סגולה למדו את סודותיו. מי יכול להעיד על עצמו כיום שהוא יודע סודות אלה?

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גיל העולםכוכבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה