אמונה

איך אפשר להיגמל מהפחד

  • כ"ו חשון התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, בכל פעם שמדברים איתי על אנשים צעירים שנפטרים, על הורים שאיבדו ילדים ועל המוות בכלל- אני מרגישה פחד בלתי מוסבר, ורגישות מיוחדת לנושא. אני מסוגלת לבכות מאוד בקלות והדברים משפיעים עלי וחודרים לי מאוד עמוק. מה אפשר לעשות עם הפחד הזה? מהי התמודדות רוחנית נכונה? האם זה יכול להראות על משהו חלילה? איך אפשר להיגמל ממנו בצורה של התקרבות לה' נכונה? אודה לתשובה יעל.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

מקרים אלה אכן מצערים, אך הם נדירים בעולמנו. רוב האנשים זוכים לחיות בבריאות ולהגיע לגיל זקנה. וגם אותן נשמות שנגזרה עליהן מיתה - לא נאבדו, אלא השלימו תיקונן. הם הגיעו לחיי הנצח של העולם הבא, ונמצאים בידיו הטובות של הקב"ה - שעושה הכל לטובה.

גם הייסורים נועדו לטובה, כדי לתקן את הנשמות, ולהובילן לחיי הנצח.

אדם שזוכה לבטוח בקב"ה, מבין שיש תכלית לכל דבר בחיים, והמוות אינו הסוף. 

הרי כל דבר שאנו מחשיבים לטובה בעולם הזה, וכל הנאה או שמחה שהרגשת אי פעם בחייך - הגיעה רק ממנו יתברך. הוא יודע בדיוק מה יעשה אותך אדם שמח ומה יעשה אותך אדם עצוב, ומה היא התועלת האמיתית שלך.

עליך רק לבטוח בו. ולהאמין בו שהוא עושה הכל לטובה. ממש כמו ילד בן שנה שחייב לבטוח באביו ובאמו שיודעים מה טוב עבורו - אפילו כאשר כואב לו שהוא צריך לקבל זריקה מרופא, ולא יודע למה, או כשהוא נאלץ לוותר על חפץ שהוא רוצה להכניס לפיו, ולא מבין מדוע. הוא גם לא יכול להבין, אך הוא יודע שאביו ואמו אוהבים אותו - כי הם אלה שדואגים לו ומטיבים איתו.

  עלינו להאמין שיש חיים אחרי המוות. ושתכלית העולם הזה היא כדי להטיב לנו בעולם הבא. וגם הייסורים שעוברים בעולם הזה הם חבלי לידה, שנועדו לתקן פגמים בנשמות ולהביא לשלמות הרוחנית.

  אם החיים האלה באמת לא היו טובים בעבורנו - אז הבורא לא היה בורא אותנו. כי הוא יודע את העתיד וכל מה שקורה בעולם, וברא אותנו בזכות הפוטנציאל האדיר להטיב לנו. הוא יתברך יודע שלבסוף נודה לו. כך אמרו חז"ל, שבאחרית הימים אפילו על הרעה יודו הנשמות ויברכו "הטוב והמטיב", כי יבינו את ההטבה שבכל דבר שקרה לנו בעולם הזה. ממש כמו אדם חולה שמתרפא אצל רופא מנתח, והוא מודה לרופא בכל לבו על הטיפול המסור בו. כך נבין שכל מה שקורה לנו בעולם הזה נועד לתיקון שלנו מכל הפגמים הרוחניים שדבקו בנו, למען ההטבה הגדולה ביותר, שהיא ההטבה הרוחנית - קירבתו של בורא עולם.

אם נושאים אלו גורמים לך לייסורים תמידיים, מחשבות טורדניות, עצבות ולבכי חוזרו נשנה, ייתכן שאת סובלת מבעיה נפשית של חרדות שצריך לטפל בה (עובדה שאנשים אחרים לא חיים בחרדות כמותך - גם לא צדיקים).

כדי לברר זאת, עליך לבקש אבחון מפסיכולוג/ית קליני. אלוקים ציווה בתורתו: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (דברים ד, טו), ומכאן שציווה אותנו לדאוג לגוף והנפש שלנו. כלומר, זו היא מצווה מן התורה. ואמרו חז"ל בפירוש: "ורפא ירפא - מכאן שנתנה רשות לרופא לרפאות" (ברכות ס, עא).

על כן מוטל עלינו לדאוג לגופנו ונפשנו בדרך הרפואה המקובלת ולשמוע לעצת הרופאים כדי לשמור על גופנו ונפשנו, כפי שרצה ה' להנהיג את עולמו. כי ה' פועל ומרפא באמצעות הרופאים. ראי כאן בנושא חרדות:

https://www.hidabroot.org/%D7%93%D7%99%D7%9B%D7%90%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%95%D7%AA

https://www.hidabroot.org/article/223724

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צעראמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה