הלכות ומנהגים

תפילה ומה התפקיד ל הקבה?

  • י"ז חשון התשע"ח
אא

שאלה

רציתי לשאול משהו שלא הבנתי לגבי זה שאנשים נגיד מבקשים משהו מאלוקים או אומרים הלוואי ככה וככה ואז נגיד זה קורה ומצליח אז הם אומרים תודה אלוקים ואם זה לא קורה אז הם אומרים הכל לטובה או יכל להיות גרוע יותר או משהו אחר. למה אנשים מייחסים כל דבר לאלוקים? מה אלוקים מתערב בכל דבר? מי אמר שיש קשר בין כל מה שקורה לאלוקים? אני חושב שזה פשוט נק' הסתכלות על החיים שהיא לא טובה לדעתי .נגיד נוצרי או מוסלמי אותו דבר מבקשים מהאלוקים שלהם משהו ואז כמו היהודי אם קורה ומצליח אז אומרים תודה ישו תודה מוחמד בהתאמה וכו'. ואם לא קורה אז לא נורא הכל לטובה וכו'. דוגמא ממש טובה לכך שרואים נוצרי לפני כל דבר שעושה מבקש משהו ועושה סימן צלב עם היד על בית החזה) מבחינת היהודי לדוגמא מה שהם מאמינים בו זה לא נכון וזה הכל בראש שלהם בעצם שהם מיחסים הכל לx...אתה מבין? וכנל להפך מה שחושבים המוסלמי והנוצרי על היהודי... תודה על זמנך.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

חשוב להקדים ולקרוא על ראיות למהות רוחנית באדם:

https://www.hidabroot.org/article/214667

 והוכחות להשגחה:

https://www.hidabroot.org/article/184207

אלוקים ברא את האדם כבעל גוף אותה מפעילה נשמה רוחנית, על כן קיימת בבני האדם הבנה פנימית של תכליתם הרוחנית - ממנה מגיעה גם האמונה בשכר ועונש בעולם הזה ובעולם הבא. זו עובדה שכל בני האדם הבינו שהעולם אינו הפקר, ויש שכר ועונש על כל מעשינו - גם אם איננו רואים זאת מיד. אנו מרגישים זאת עמוק בתוך לבנו, חשים את ההשגחה שמלווה אותנו, והמשמעות שהיא מייחסת לפעולותינו. יש שיכנו זאת גורל, או קרמה, או חטא ושכר. 

אך חשוב להבין שהאמונה בהשגחה, בשכר ועונש, היא בראש ובראשונה תובנה אנושית שנטבעה בנפש האדם. עובדה שגם אריסטו השיג אותה, וכך גם בודהה (אמונה הקארמה), ולהבדיל אלפי הבדלות - אברהם אבינו עוד לפני שהקב"ה נגלה אליו. האמונה בהשגחה היא בראש ובראשונה מסקנה אנושית.

כעת לגבי תפילה ודת,

כמובן שלא כולם זכו להאמין באלוקים האמיתי, או לעבוד אותו בצורה הנכונה.

ישנם אנשים בעולם שמייחסים את ההשגחה (שהיא אמונה נכונה) לאלילים ולפסלים (שהן אמונה שגויה ומעוותת).

"הכל לטובה" היא אמונה בלתי מוחשית שמגיעה אך ורק לאחר הכרה במושג ההשגחה. אולם צריך שההשגחה זו תהיה מכוונת לאלוקים האמיתי.

וכיצד נדע שאנו עובדים את האלוקים האמיתי, ואכן מייחסים את ההשגחה לא-ל הנכון?

ובכן, אנו יודעים שהיתה לעולם התחלה ולכל התחלה חייב להיות מתחיל. אנו יודעים שהיקום מנוהל על פי חוקי טבע המוכיחים את שליטתו של בורא עולם אפילו ברגע זה. אנו רואים שהיקום מתוכנן, בנוי על פי משוואות מתמטיות מורכבות, המוכיחות לנו שהעולם נברא על ידי מתכנן. השכל מחייב להגיע לסיבת הסיבות, מי שאינו תלוי בחומר ובזמן, אשר יצר את הכל, ועונה אך ורק להגדרה של אלוקים. ואנו למדים על מהות רוחנית שיש בתוכנו, הבחירה החופשית המעידה על קיומה של נשמה אלוקית. ההוכחות רבות מספור. ישנן הוכחות רבות למציאות האלוקים:

https://www.hidabroot.org/he/question/109337

כמו כן אנו יודעים שהתורה היא אמת - מכיוון שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. ראה כאן במאמר "ההוכחה ההיסטורית":

https://www.hidabroot.org/article/219799

ובהרחבה:

https://www.hidabroot.org/article/866 

עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי אלוקים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו! 

יש לנו אינספור סיבות היסטוריות להאמין בתורה, ולדעת בבירור שתורת ישראל אמת. לא קיימת בכל העולם תורה או דת שאפילו ינסו להתחרות עם האותנטיות ההיסטורית והנסית של תורת ישראל ועם ישראל. לסיכום אבקש שתחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית" ותקרא דו-שיח קצר בנושא אמונה שכתבתי בנושא.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גוףהבנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה