תפילה וברכות

מספר שאלות על נושאים שונים

  • כ' תשרי התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב . אני אשמח אם תענו לי על מספר שאלות הלכתיות שאני נתקל בהם בחיי היום יום . 1. ברכות השחר , אם לא קמתי בבוקר או שקמתי אבל לא בירכתי והיגיע הצוהריים , האם אני צריך לברך ברכות השחר ? אם כן אז הכל ? בנוסף אם לא בירכתי האם אני מוגבל בדברים (כגון לברך , להתפלל וכדומה) ? 2. הנחת תפילין , מה החובה בתפילין כי לא תמיד אני מתפלל שחרית (אני בתהליך חזרה בתשובה) מה אני צריך במינימום להגיד עם התפילין ? אני אומר רק שמע ישראל ו3 הפרשיות שלה + 13 העיקרים זה בסדר ? והאם יש זמן מוגבל לתפילין (מחוץ מבלילה) ? בנוסף אם אני מתפלל שחרית אבל הזמן שלי עם התפילין מוגבל האם אני צריך לוותר על התפילין בזמן קריאת שמע , או שלוותר בזמן תפילת שמונה עשרה ? 3. אם אני יצאתי לבחוץ והזעתי או התלכלתי , האם יש בעיה לברך על אוכל או להתפלל או להניח תפילין ? אני מוצא את עצמי תמיד מתקלח לפני שאני מתפלל או מניח תפילין בשביל לצאת מהספק ... 4. נטילת ידיים , אם לא נטלתי ידיים או יצאתי מהשירותים ולא נטלתי ולא בירכתי אשר יצר , אני יכול להשלים את הנטילה והברכה מאוחר יותר ? והאם אני מוגבל בדברים אם לא נטלתי ובירכתי ? בנוסף חייב נטלה ביציאה מהשירותים ? תודה רבה .

תשובה

שלום וברכה

1. ניתן לברך את כל ברכות השחר כל היום.

2. עצם הנחת התפילין היא עיקר המצווה. יש להשתדל להקפיד בכל האפשר לקרוא את קריאת שמע בבוקר עםהתפילין או בלעדיהם כמו כן ראוי אמוד לקרוא את שני הפרשיות האחרות שבתפילין.

3. תפילין זמנם משהאיר במקצת עד לשקיעת החמה. אם לא הפסקת להניח לפני השקיעה ניתן להניח גם רבע שעה אחר השקיעה.

3. אין חובה להתקלח. מותר לברך כאשר אינך נקי, אם נגעת בעצמך במקומות המוכיסם אושהיית בישרותים וכדו' יש ליטול ידיים לפני תפילות ברכות וכדו'.

4. את הנטילה ניתן להשלים כל הזמן. ברכת אשר יצר לדעת מרן ניתן להרך רק חצי שעה לאחר ההתפנות. בני אשכנז מקילים לברך עד שצריכים להתפנות שוב.

5. אין חובה ליטול ידיים עם נטלה לאח רהיציאה מהשירותים. ניתן ליטול לסירוגין מהברז שלושה פעמים.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קריאת שמעברכות השחר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה