חברה והשקפה

תמיהה על דברי ר’צדוק הכהן מלובלין

  • ט' אלול התשע"ז
אא

שאלה

אני מצטט מכתבה שעלתה באתר. "2. העבירות – גם כן רצון ה': "עיקר התשובה הוא עד שיאיר ה' עיניו, שיהיו זדונות כזכיות. רוצה לומר, שיכיר ויבין שכל מה שחטא היה גם כן ברצון ה' יתברך". 3. כל הנעשה בעולם – רצונו יתברך: ממשיך רבי צדוק וכותב דברים מנחמים כל יהודי: "וכשמגיע לאור זה העצום, שבו כל זדונותיו בלתי יוצאים מעומק ידיעת הש"י והוא ודעתו ורצונו הכל אחד, ומאחר שהש"י רצה כן, הרי הכל זכויות, וזוכה לכפרה גמורה שביום הכיפורים. שזה סוד השעיר לעזאזל"." איך ייתכן ש"כל מה שחטא היה גם כן ברצון השם יתברך"? איפה הבחירה החפשית? אם השם רצה שאחטא אז איך יכולתי שלא? ואם הוא רצה שלא אחטא אז איך יכולתי שכן? ואם התשובה היא כדברי הרמב"ם שאין באפשרותנו להבין איך תתכן ידיעה ובחירה אבל תכלס זה עובד, דברי ר' צדוק עדיין טעונים ביאור. תודה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

דברי נחמה אלה הם יפים, אך מי שאינו מבין אותם בצורה נכונה עלול לטעות בהם טעות חמורה מאוד, כי יחשוב שכל העבירות שהוא עושה ויעשה באים מאליהם כאבן המתגלגלת, ואין לו כל אשמה עליהם ויכולת לתקנם. דבר שיכול לגרור לבאר שחת ממש. ולכן ראוי להקדיש זמן למחקר בנושא הזה.

הרב אליהו דסלר זצ"ל בספרו "המכתב מאליהו" (מאמר הבחירה) מסביר נושא זה בהרחבה, וכותב שלכל אדם יש "נקודת בחירה".

מסביר הרב אליהו דסלר זצ"ל שאצל יהודים יראי שמים, נקודת הבחירה נמצאת בפרטים דקים, כגון עד כמה להתפלל בכוונה, עד כמה לכוון בתפילה ובקיום המצוות לאבינו שבשמים, כמה זמן להקדיש ללימוד תורה, עד כמה להתחבר לקב"ה, וכמובן עבודת המידות - גאווה, כבוד, זללנות וכו'.

 אנשים ברמה נמוכה יותר, הבחירה שלהם נמצאת בנושאים חמורים יותר, כמו שמירת שבת ואיסורי נגיעה וראייה.

ומסביר הרב דסלר שאצל אנשים ברמה הנמוכה ביותר כמו גנבים (אנשים שנולדו למשפחות פשע וכדו' וקיבלו חינוך גרוע מאוד), נקודת הבחירה שלהם נמצאת רק באיסורי רציחה!

 עם זאת, כאשר האדם עומד בנקודת הבחירה שלו בהצלחה, ועושה טוב, הקב"ה עוזר לו ומרוממו לנקודת בחירה גבוהה יותר. כך זוכים לשוב בתשובה, אם מעט ואם הרבה, אך תמיד בהדרגה כאשר נקודת הבחירה עולה.

בזכות אותה נקודת בחירה - כל מה שקורה בעקבותיה מיוחס אלינו, ועל כן יש שכר ועונש על פעולותינו ומעשינו הטובים והרעים - הנגררים בשל אותה נקודת בחירה. אולם רק הקב"ה לבדו יודע בכל רגע ורגע כמה בחירה היתה לנו, ומה היתה רמת יכולתנו להתגבר או לשנות, כי הוא חוקר כליות ולב, ולכן הוא שופט אותנו בצדק וברחמים.

נקודת בחירה זו, היא מה שאמרו חז"ל שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. כלומר כל מה שקורה בעולם, ואפילו תוצאות מעשינו, מגיעות משמים. והבחירה היחידה שלנו? ביראת השמים, כלומר בבחירה שלנו אם רצוננו לעשות טוב או רע. לבצור יצרינו אלא לתת להם דרור.

דברי הנחמה והזכות שהזכרת הם נכונים, שלאחר אותה נקודת בחירה זעירה - רוב פעולותינו ומעשינו קורים כמעט מאליהם, כביכול אנו פועלים על "טייס אוטומטי" רוב הזמן. אך ה' יתברך מזמן לנו מדי פעם נקודות בחירה חדשות, שמאפשרות לנו לרומם את מעשינו הבאים, ולשנות את נתיב חיינו לטובה. 

בזכות נקודת בחירה זו - נזכה לשכר על כל פעולותינו הבאות, אשר יהיו מיוחסות אחרינו בזכותה. ואם השתמשנו בנקודת בחירה זו לרעה חלילה - אז כל העבירות שיבואו בעקבותיה יהיו מיוחסות לנו. למה הדבר דומה? לאדם שמשקיע בבנק תוכנית חיסכון לטווח ארוך באיזו עסקה, וחותם חוזה לשנה, ואם יטעה בהשקעה - יפסיד הפסדים רבים, ואם יצליח בהשקעה - ירוויח רווחים רבים. וכל הרווחים או ההפסדים שיבואו לו הם בזכות בחירה אחת שבחר בתחילה.

כך גם אנחנו, יש לנו מדי פעם צמתי דרכים בחיים, רגעים של בחירה אמיתית בין טוב לרע, המסוגלים לשנות את טיב מעשינו. בעקבות נרבה לנו זכויות הרבה, או חלילה עבירות הרבה. כך אמרו חז"ל: "מצוה גוררת מצוה, ועברה גוררת עברה" (אבות ד, ב)

ראה עוד:

http://www.hidabroot.org/he/question/16738

http://www.hidabroot.org/he/question/116671

אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?

http://www.hidabroot.org/he/article/119350

יעקב שואל: "חברי חזר בתשובה ולא מוצא פרנסה. מה ניתן להשיב לו?"

http://www.hidabroot.org/he/article/130581

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בחירהחופשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה