שבת

האם צריך התרת נדרים כדי ללמוד למבחן בשבת?

  • כ"ו תמוז התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי שבוע הבא מבחן ממש גדול בפסיכולוגיה אני לא נוהגת בכלל ללמוד למבחנים שהם לא מקצועות קודש בשבת.. רציתי לשאול אם אני אוכל ללמוד בשבת בגלל שהזמן לחוץ לי ממש ויש מצב שאני לא אספיק ללמוד כמעט בכלל ביום חול.. תודה רבה ואשמח לתשובה!

תשובה

שלום רב,

מותר לך ללמוד למבחן בפסיכולוגיה בשבת, ואמנם בדרך כלל טוב להחמיר בזה, אולם כאן שאין לך ברירה תוכלי להסתמך על עיקר הדין בשופי..

וגם אם מנהגך שלא ללמוד למבחנים בשבת הוא בגדר נדר (אם נהגת כן ג' פעמים בלי לומר מראש שאת נוהגת כן בלי נדר. או אפילו אם נהגת כן פעם אחת על דעת לנהוג כן לעולם, ולא אמרת לפני כן שאת נוהגת כן בלי נדר) - מכל מקום את יכולה להקל ללמוד למבחן בשבת ללא התרת נדרים (אם בדעתך לחזור למנהגך הטוב שלא ללמוד לימודי חול בשבת, אולם אם היית רוצה לבטל מנהגך הטוב הזה לגמרי - אז היה צורך בהתרת נדרים).
 
מקורות: יעויין שלחן ערוך אורח חיים (סימן שז סעיף יז) שהביא מחלוקת ראשונים אם מותר ללמוד ספרי חכמות בשבת. וכתב המשנה ברורה (ס"ק סה) שנוהגים להקל, אלא שהביא בשם האליה רבה, שירא שמים ראוי להחמיר בזה. וכן ע"ע בספר חזון עובדיה שבת חלק ו' (עמודים עב-עג) שכתב להתיר ללמוד ספרי רפואות וכיוצא בזה. ונראה מדבריו שם, שבכל זאת טוב להחמיר בדבר. 
 
ואף על פי שאת לומדת לשם מבחן שמתקיים ביום חול, אין בזה איסור של מכין משבת לחול, ובפרט אם יש לך הנאה מעצם הידע שמתווסף אצלך תוך כדי הלימוד, יעויין ספר שמירת שבת כהלכתה חלק א' (פרק כח סעיף צב) ושו"ת ודרשת וחקרת חלק א' (חלק אורח חיים סימן מד).

ומש"כ שאין צורך בהתרת נדרים אם בדעתך לחזור אחר כך למנהגך הטוב שלא ללמוד לימודי חול בשבת, הוא על פי השיטות הסוברות שאם יש לו צורך לחזור בו ממנהגו רק פעם אחת, אינו צריך התרה, שכך נקטו אחרוני דורינו להלכה כמבואר בשו"ת יביע אומר חלק י' (חלק יורה דעה סימן כ, וסימן נח חלק ב' סוף אות יא). וכ"כ בשו"ת שבט הלוי חלק ד' (סימן לא אות ב) שכזה אנו מורים בכל יום. וכן בשו"ת תשובות והנהגות חלק ד' (סימן רז) כתב, שכן נתקבל אצל בעלי הוראה.

בהצלחה רבה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:לימודי חול בשבתהתרת נדרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה