חברה והשקפה

לגבי התורה

  • כ"ה סיון התשע"ז
אא

שאלה

כתוב דברים בתורה גם על פרנסה למה לא מבצעים את הדברים האלו רק לשבת ללמוד 24 שעות בשביל מה אדם וחווה עבדו קשה בשביל לקבל תאוכל לא ישבו ולמדו מלא.

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

מהי לדעתך תכלית חיינו?

עושר? כבוד? הנאות?

הרי דבר לא נשאר מכל אלה, לבסוף כולנו מזקנים ונפטרים מן העולם, ולא לוקחים איתנו דבר מלבד מצוות: "שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

ותלמוד תורה הוא כנגד כולם. שכן התורה היא תכלית חיינו, היא עבודת השם הגדולה ביותר, הכרת רצונו של ה' והעיסוק בו בכל כח מחשבתנו, והיא מחברת את האדם לאלוקים. בזכותה העולם ניצב וקיים: "אם לא בריתי יום ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה)

 מה לדעתך עשה האדם הראשון בגן-עדן? הפסוק אומר שהוא נדרש לעובדה ולשומרה, וחז"ל מבארים: "לעובדה - זה תלמוד, ולשומרה אלו מצוות" (ספרי, דברים, פיסקא מא, ולעבדו).

עובדה שה' ציווה על האדם הראשון לא לאכול מעץ הדעת, כלומר דרש ממנו מצווה על פיה יקבל שכר ועונש. בגן עדן עסק האדם הראשון בחכמת הבורא, וישב לכנות בשמות את כל בעלי החיים על פי מהותם בבריאה.

אך לאחר חטא עץ הדעת, נענש האדם לעבוד בעבודת השדה ולבטל זמנו בדברי חול לקיומו, אך דבר זה היה בגדר עונש לאדם הראשון, ולא זכות. מסיבה זו אין מצווה אחת בתרי"ג מצוות לעבוד, ומי שיכול להיפטר מעבודה כדי לעסוק כל יומו בתורה, מה טוב לו!

עם זאת, גם חשוב להבהיר שאין איסור בתורה לצאת לעבוד. עובדה רוב החרדים עובדים אחרי החתונה:

https://www.hidabroot.org/article/1049

אך בכל אופן יש צורך בציבור גדול שיישב ויעסוק כל חייו רק בתורה למען עם ישראל, אך לצערנו ציבור האברכים אינו מונה אפילו מאה אלף איש. אין כיום מספיק חיילים בצבא ה' להגן על עם ישראל! ולכן ראוי לכל יהודי ירא שמים להצטרף לחיל הלומדים, כי התורה מגנת ומצילה את עם ישראל.

בכל אופן הרמב"ם כתב שגם אדם שיוצא לעבוד, ימעט במלאכתו כמה שאפשר כדי שיעסוק יותר בתורה (תלמוד תורה ג): "ועושה מלאכה בכל יום מעט כדי חייו - אם לא היה לו מה יאכל, ושאר יומו ולילו עוסק בתורה".

החפץ חיים מדריך בימינו לעוסקים בתורה שלא לעבוד בכלל, כי רוב מי שיוצאים לעבוד מתקלקלים באופן טבעי בגלל האוירה הלא תורנית של מקומות העבודה, וגם לא יהיו מסוגלים לצמוח בתורה ולהפוך לתלמידי חכמים בגלל חולשת דורנו. כך הסביר החפץ חיים בהרחבה במשנה ברורה (ביאור הלכה, סימן רלא).

מי שלומד רק תורה הוא המובחר שבאדם, המקיים את תכליתו הרוחנית באופן הטוב ביותר, כפי שכתב הרמב"ם (הלכות שמיטה ויובל פרק יג): "ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם--הרי זה נתקדש קודש קודשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים" - הרמב"ם אומר שהלומד תורה כל היום הוא המובחר שבאדם, קודש-קודשים! 

ראה גם:

https://www.hidabroot.org/question/17062

 https://www.hidabroot.org/vod?categories%5B%5D=5571

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה