חרדים

סוחטים את המדינה(?)

אומרים שהם לא עובדים, חיים על חשבון אחרים, פרזיטים, ואכפת להם רק מעצמם. לחרדים יש הסברים מעניינים, מסתבר, רק שלא ממש שומעים אותם. הכל על אברכים, סחטנות, והכתובות האמיתיות שאליהן הולך הכסף שלכם

אא

שלום רב, שמי עידו, וישנו נושא שמפריע לי זמן רב. רציתי לשאול: מדוע החרדים אינם עובדים ואינם תורמים למדינה? ויותר מזה, מדוע אברכים "סוחטים את המדינה" בשביל שיוכלו ללמוד תורה כל היום? מדוע כולם צריכים לשלם על זה סכומי עתק?...

שלום עידו,

אני שמח שהעלת את הנושא, היות ורבים אינם מודעים לנתונים האמיתיים, וניזונים רק ממה שמלעיטה אותם התקשורת. ננצל במה זו להעמיד דברים על דיוקם.

ראשית, חשוב לדעת שרוב היהודים בארץ ישראל, כולל אלו המוגדרים כ"חילונים", הם למעשה מסורתיים, ובעד שימור המסורת היהודית ולימוד התורה בישראל. רק חלק קטן מתושבי המדינה מגדיר את עצמו חסר דת.

לגבי שאלותיך על תעסוקה במגזר החרדי, הרשה לי לתקן אותך, כי התקשורת בישראל, על פי רוב, אינה נאמנה (בלשון המעטה) בהצגת הציבור החרדי מסיבות פוליטיות שונות.

במציאות, רוב החרדים עובדים - וזו עובדה. למעשה, אין כמעט משפחה חרדית בישראל, שאחד מבני הזוג אינו עובד בה. כמעט כל הנשים במגזר החרדי משלימות בגרויות ונכנסות לשוק העבודה, וזה כולל גם את נשות האברכים. כך, שבכל משפחה חרדית לפחות אחד מבני הזוג עובד במשרה מלאה. אתה מוזמן לבקר בבני ברק כדי לראות במו עיניך חנויות ורשתות מסחר ברמה גבוהה, גברים ונשים חרדים כאחד, המנהלים בתי עסק בכל פינה; לכן קיימות תחנות רדיו חרדיות, עיתונים חרדים, בתי עסק חרדים וכן סופרמרקטים חרדים למהדרין. יש לנו אף ספר טלפונים חרדי משלנו - ספר עב כרס, המכיל אינספור בתי עסקים חרדים רק מאיזור המרכז. כמו כן, הוא מכיל רשימה כוללת של ארגוני חסד הגדולה ביותר בישראל - וכולם חרדים.

ידיעה זו התפרסמה בכתבה שהופיעה בידיעות אחרונות: "55% מהגברים החרדים עובדים, 6% מהם בהיי-טק". עורך הסקר מסביר: "יש עליהום על החרדים. רבים מהם עובדים, ואלו שאינם עובדים חיים יותר מגמ"חים מאשר על חשבון המדינה... לפי הסקר, ב- 82% מהמשפחות החרדיות, אחד מבני הזוג עובד ומפרנס את המשפחה. בכ- 40%  המשפחות - שני בני הזוג עובדים, וב- 7% גם אחד מהילדים עובד ומסייע בפרנסה" (מקור: "ynet", "סקר: רוב הגברים החרדים דווקא עובדים", פורסם: 21.09.10).

בנוסף, חשוב להזכיר, שכח הקנייה של הציבור החרדי הוא אדיר, וכל החברות הגדולות בישראל משווקות בו. הדבר אומר שהחרדים משלמים הרבה מאד מיסים בחודש על מוצרי מזון וביגוד, כמו גם מיסים גדולים מאוד על קניית דירות בארץ.

אך, מלבד העובדה, שרוב החרדים עובדים ומשלמים כמות גדולה של מיסים למדינה על מוצרי מזון ודירות, חלק נכבד מהציבור החרדי עוסק בסיוע לנזקקים, הכוללים את הציבור החרדי והחילוני כאחד. אין זה סוד שהמגזר החרדי מפעיל ארגונים ארציים החוסכים למדינה מאות מיליוני שקלים. ארגונים אלו מסייעים ליתומים ולאלמנות, לפגועי מח ולנכים, לחולים, לעניים ולנזקקים, והם מציעים עזרה ראשונה לפצועים, מתנדבים לחלק מצרכי מזון, ומציעים סיוע רפואי והשאלת ציוד יקר.

התקשורת נוטה להתעלם מעובדות אלו, המוכיחות כי חרדים רבים מתנדבים ועוזרים לחילונים בכל רחבי הארץ. כמעט כל חילוני נעזר בשלב זה או אחר בחייו בסיוע של ארגון חרדי, אם זה במקרה של עזרה ראשונה, במוצרי מזון בבית חולים, או בסיוע כספי למשפחה נזקקת באיזור מגוריו. החרדים דואגים לכל תושבי המדינה, ועוזרים לחילונים בכל רחבי הארץ, מרצונם החופשי, ובהתנדבות מלאה.

מכאן שמלבד כספי המיסים שכל חרדי משלם בקניית מוצרי מזון ודירות, ומלבד תנאי המחייה הדלים של לומדי התורה - דווקא החרדים עוסקים יותר מכולם בסיוע ועזרה לתושבי המדינה, חילונים ודתיים כאחד.

* * *

כעת ננסה לענות על שאלתך השניה: מדוע החרדים "סוחטים את המדינה" בשביל שיוכלו ללמוד יום שלם?

נתחיל בכך שבישראל ישנם כ- 650,000 חרדים, ומתוכם רק 80,000 הם אברכים (אברך הוא חרדי הלומד כל היום תורה בלי לעבוד). לפי נתון זה ניתן לראות, שביחס לציבור החרדי - כמות האברכים אינה רבה, ובטח שלא ביחס לכל מיליוני האזרחים במדינה.

למרות זאת, מצב האברכים מבחינה כלכלית הינו מחפיר (בניגוד למה שרבים חושבים). ידעת שאברך שלומד כל היום תורה, מקבל סה"כ בין 1,000 ל- 1,500 ש"ח בחודש? פחות ממשכורת מינימום על לימוד של יום שלם, ולשם כך גם נאסר עליו לעבוד. לא נתפס שכל הויכוחים והדיונים הארוכים בכלי התקשורת, נעשים בגלל אותו אברך עני שחי בצמצום רב, כדי שיוכל ללמוד תורה, ומקבל על כך הרבה פחות ממשכורת מינימום.

הישיבות והכוללים ממומנים ברובם הגדול מכספי תורמים עשירים מחו"ל ולא מכספי המדינה. המדינה כמעט ולא עוזרת לאברכים (במיוחד מאז שקיצצו את קצבאות הילדים). ראשי הישיבות נוסעים לעיתים קרובות לחו"ל לבקש עזרה מתורמים. תאר לעצמך מצב בו מורים ופרופסורים נוסעים לאמריקה כדי לבקש תרומות להחזקת האוניברסיטה והתיכון... ולכן תנאי המחייה והלימוד בישיבות ובכוללים קשים בהרבה מאצל מוסדות לא דתיים המקבלים תקציב מלא מהמדינה. ובישיבות אין שביתות, כמו במוסדות לימוד אחרים, משום שלא ניתן לוותר על הנכס הרוחני האמיתי של עם ישראל גם בשעת מצוקה.

נתון מעניין, שלא כל הציבור יודע, הוא שהמדינה משלמת על כל אסיר יותר מ- 6,000 ₪ בחודש, ואם לאותו אסיר ישנם ילדים, משפחתו מקבלת קצבה חודשית כמו אצל כל אם חד הורית. בישראל כלואים יותר מ- 10,000 אסירים, וקשה שלא לתהות, האם לאסיר שפשע מגיע לקבל יותר כסף מאברך ישר, המקדיש את כל יומו כדי ללמוד את המסורת היהודית העומדת מאחורי זהותנו כעם ישראל?

בנוסף, למרות שרובם המוחלט של תושבי המדינה כלל לא מתעניין בתיאטרון, וחלקם אינם מתעניינים בספורט, המדינה מממנת אותו תיקצוב מלא במשך עשרות שנים(!), ואיש אינו מתלונן על כך. על פי אגף התקציבים: "הצעת תקציב משרד התרבות והספורט לשנות הכספים 2012-2011 מסתכמת בכ- 778 מיליון ש"ח ובכ- 832 מיליון ש"ח בהתאמה".

יוצא, איפוא, שהמסים אותם משלמים החרדים על מוצרי מזון ודירות, מממן, בין השאר, גם את מוסדות הטלוויזיה, הכדורגל והתיאטרון, המאוד לא דתיים בישראל. ונשאלת השאלה: האם לא מגיע למגזר החרדי תיקצוב דומה על התרבות הרוחנית של לימוד התורה, שזהו, למעשה, הנכס הרוחני של כל עם ישראל? חשוב על כך, במה יותר חשוב שהמדינה "היהודית" היחידה בעולם תשקיע – בכדורגל ובתיאטרון, או בלימוד התורה?

אנו חיים במדינה המתגאה לכנות את עצמה "יהודית", אך מה שמגדיר מדינה הוא לא הספורט והבידור שהיא מציעה, אלא המורשת ההיסטורית והתרבותית שלה. לימוד התורה הינו העיסוק הרוחני ביצירה ההלכתית ההיסטורית והתרבותית הגדולה ביותר שהפיק העם היהודי מזה אלפי שנים.

ואם המדינה משלמת מידי שנה מאות מיליוני דולרים על כדורגל, תחרויות ספורט, הצגות תיאטרון, קולנוע, שידורי טלוויזיה, ולימודים באוניברסיטה על "מדעי הרוח" או כדים סיניים, מדוע שלא תממן את לימוד התורה, המגדיר את יהדותנו מזה יותר משלושת אלפים שנה?

נראה שזו סיבה טובה לכבד את האברכים - כמה אנשי מחשבה אתה מכיר שהיו מוכנים לחיות בעוני, רק כדי שיוכלו ללמוד כל היום את דברי החוכמה של מורשת עמם?

אין לעם היהודי נכס חשוב יותר מלימוד התורה, כי הוא הנכס המשפטי, המוסרי והיסטורי הגדול ביותר של העם היהודי מאז ועד עולם. עבורו הקריבו אבותינו את חייהם לאורך ההיסטוריה, ובזכותו השתפר המוסר האנושי בעולם כולו, שכן, כידוע, אין לך עם ותורה שהשפיעו על העולם יותר מעם ישראל ותורת ישראל.

היום שבו המדינה תפסיק לסייע לאברכים, חלילה, הוא גם היום שבו היא תנתק את עצמה ממורשתה ההיסטורית ומכל זהות יהודית עם תורת ישראל.

* * *

חשוב להדגיש שהתשובות שהבאנו עד כה עוסקות ברובד הנמוך של תרבות וכלכלה בכל מדינה מתוקנת בעלת מורשת היסטורית, ובפרט במדינת היהודים, המנסה לשמר את זהותה וצביונה. אך, בנוסף לאמור, ישנו גם רובד עמוק יותר, השייך רק למי שגדל על ברכי היהדות ומכיר בהשגחה האלוקית של עם ישראל.

היהדות מלמדת אותנו שלימוד התורה קובע את מצבו של עם ישראל בכל דור, וככל שיש יותר לומדי תורה - כך זוכה העם היהודי להביס את אויביו ולזכות לשלווה, רווחה וכלכלה טובה יותר. על פי התורה, הכלכלה והביטחון של עם ישראל תלויים אך ורק בלימוד התורה, והם הגורם העיקרי הקובע את הישרדותו והצלחתו. לפיכך, ראוי לכל יהודי מסורתי, דתי וחרדי, לתרום ללימוד התורה ככל יכולתו, הן באמצעות תרומות כספיות והן על ידי השתתפות בשיעורי תורה. כל זאת בידיעה, שמלבד מה שבכך אנו מקיימים את משמעות החיים ותורמים למצבו הרוחני של עם הנצח, אנו גם מעלים את מצבו הכלכלי והבטחוני, אשר בזכותו מתקיים העולם כולו, ככתוב: "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך, והגית בו יומם ולילה" (יהושע פרק א´, ח´), "אם לא בריתי יומם ולילה - חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו פרק ל"ג, כ"ה).

מקווה שעניתי על שאלותיך החשובות, ושכעת אתה אף אולי מבין שהשאלות נובעות פשוט מחוסר ידיעה בדבר הנתונים האמיתיים אותם מסתירה התקשורת, וכן מחוסר הכרה בחשיבות התורה עבור עם ישראל, ולא מתוך התנהגות לא נאותה של הציבור החרדי.

בברכה, דניאל בלס

לשאלות ניתן לפנות למייל:

 

 HaEmet@haemet.net

תגיות:מדינהחרדיםכסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה