אמונה

השתדלות סבירה וזהו?

  • כ"ח ניסן התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב ידוע לי עפ"י הרצאות ששמעתי, שההשתדלות של האדם בפרנסה לא מועילה ולא מורידה, אנחנו עושים השתדלות (הולכים לעבודה) רק כי השם בוחן אותנו שנלך עפ"י דרכיו בעזרת השם, ככה שבעצם אנחנו צריכים ללכת לעבוד אבל לעשות השתדלות סבירה, וכך או כך השם מחליט כמה ניתפרס ואם בכלל. השאלה שלי היא, האם אנחנו צריכים לנהוג כך גם בנוגע בריאות וזיווג או אולי גם בעניין ההתחזקות וההתקרבות לדת? צריכים לעשות השתדלות סבירה וזהו? תודה רבה

 

תשובה

שלום וברכה,

מידת הביטחון היא בראש ובראשונה שתאמין שכל דבר שקורה בחייך, בין לטוב בין לרע, בין מתוך אירועי הטבע בין על ידי אדם, נגזר וכוון משמים כלפיך ולא קורה במקרה כלל. אלא הכל מידיו יתברך.

ובאופן ההשתדלות, אל תנהג בשונה מדרך הבריות, אלא השתדל בכל עניין בחייך ברמת ההשתדלות הרגילה הנהוגה בעולם, כפי שאתה רואה יהודים יראי שמים נוהגים. והתפלל לה' על כל עניין שאתה משתדל להשגתו.

ואכן בכל עניין זה כך. ההשתדלות צריכה להיות באמצעות תפילות לה' על השגת החסר, וכן פעולה בדרך הנהוגה בעולם.

אך בשונה מבקשות בגשמיות שההדרכה היא שצריך לשאוף רק לבינוניות ולא להגזים בדרישותינו, הרי שברוחניות צריך לשאוף עד אינסוף ולא להסתפק בבינוניות, אלא לעשות את מירב ההשתדלות להיות צדיקים ותלמידי חכמים. רק צריך לדעת במה להתחזק כדי לא להישבר, כי לעתים אדם מקבל על עצמו דברים שאינו מסוגל לעמוד בהם ואז נשבר, ודבר זה מגיע מעצת היצר הרע:

https://www.hidabroot.org/article/107249

ראה כאן הדרכה בנושא מידת הביטחון והתפילה:

https://www.hidabroot.org/article/3024

  מומלץ שתלמד בספר חובות הלבבות, אשר מבאר את דרכי ההשתדלות ומידת הביטחון.

בעיקרון, ישנן מספר דרגות במידת הביטחון. אך המידה הבינונית היא לבטוח שהכל לטובה, ולעשות את ההשתדלות המקובלת בדרך העולם. ולפיכך מי שמתאמץ יותר מידי בהשתדלות מעיד על חוסר ביטחון. 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פרנסההשתדלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה