אמונה

היצר הרע מתחפש ליצר הטוב: איך לא לטעות?

"איך מבדילים בין היצר הטוב ליצר הרע? לפעמים קורה לי שאני רוצה להתחזק, אך לבסוף נופל. אשמח לקבל עצה". דניאל בלס משיב

אא

ליאור שואל: "איך מבדילים בין היצר הטוב ליצר הרע? לפעמים קורה לי שאני רוצה להתחזק, אך לבסוף נופל, או שאני נופל ואז חש בושה להתפלל, ואיני יודע מתי מה שאני מרגיש וחושב מגיע מהיצר הטוב, ומתי זה מגיע מהיצר הרע שמנסה להטעות. אשמח לקבל עצה".

* * *

שלום ליאור.

הפתרון המומלץ ביותר הוא לפנות לרב שיוכל להכיר אותך, ולהציג בפניו את לבטיך, "ותשועה ברוב יועץ" (משלי יא, יד). אך גם אם טרם מצאת את הרב שלך, תוכל להשתמש בספרים הקדושים כדי לדעת להבדיל בין היצר הטוב ליצר הרע. התשובה, כמו תמיד, נמצאת בתורתנו הקדושה. ספרי המוסר מציעים שתי דרכים עיקריות כיצד לבדוק איזה יצר מדבר אלינו, ולהבחין בכוחות עצמנו מתי היצר הרע מתחפש ליצר הטוב:

1) הדרך הטובה ביותר לבדוק איזה יצר מדבר אלינו הוא מבחן התוצאה:

זוהי בדיקה עצמית פשוטה מאוד - אם אתה רואה שהמחשבות שלך גורמות לך לריחוק מהקב"ה, ריחוק מהתורה וריחוק מהמצוות, תוכל לדעת בוודאות שהן נובעות מהיצר הרע. לדוגמה, אם אחרי עבירה אתה מתבייש להתפלל ולקיים מצוות, מרגיש שאינך ראוי לחיות וכדו', תוכל לדעת בוודאות שמחשבות אלו מגיעות מהיצר הרע שמנסה להכשיל אותך במינות. על כגון זה אמרו חז"ל (יומא, דף כט, ע"ב):"הרהורי עבירה קשים מעבירה", כי העבירה התרחשה ונגמרה אך ההרהורים ממשיכים עוד ועוד ומרחיקים אותך מהקב"ה. מצד שני, אם אתה רואה שהמחשבות שלך גורמות לך להתחזק בשמירת המצוות, להתפלל יותר בכוונה - ולא מתוך שאתה נכנס ללחץ או עצבות - זה סימן שהיצר הטוב דיבר אליך ויעץ לך עצה נכונה. המבחן נמצא בתוצאה. כך תוכל להבחין בין מחשבות שנובעות מהיצר הטוב, לבין מחשבות שנובעות מהיצר הרע, בחן את עצמך, מה המחשבה הזו גורמת לך, לריחוק מהשם או התקרבות אל השם והתחזקות.

2) הדרך השנייה לדעת מאין מגיעה המחשבה, היא לבחון, כמה היא דורשת ממך בהתאם ליכולותיך:

היצר הרע ידרוש ממך שלמות, כי הוא יודע שבעולם הזה אין שלמות, אלא רק עלייה הדרגתית והצלחה שהיא יחסית למה שהיית (הבט על עצמך לפני שלוש שנים לעומת היום, ושאל את עצמך, האם אתה אדם טוב יותר ממה שהיית, חכם יותר, לומד יותר, עוזר יותר, מקפיד על המצוות יותר, וזה המבחן האמיתי). היצר הרע ידרוש ממך שלמות, ויגרום לך לחשוב שאתה מסוגל להגיע לשלמות בלתי אפשרית, הוא יכניס אותך לעצבות וללחץ, כי זו דרכו המחוכמת להפיל אותך. אז היצר הצליח להשיג את מטרתו, יותר מאשר להפיל אותך במאה עבירות, הוא מצליח לייאש אותך מהתורה כולה, לגרום לך להתנתק מהקב"ה ולא רק להתרחק לזמן מה.

היצר הרע מציע את הבלתי אפשרי, אך חוכמתו של היצר הטוב היא חוכמה אמיתית, ולכן הוא לא יציע הצעות דרסטיות וקיצוניות מידי, החכם האמיתי ניגש להלחם ולכבוש אך ורק שטחים שיוכל לכבוש בוודאות, שקל לכבוש אותם, הוא כובש חלקה אחר חלקה, ולא מנסה לכבוש את כל העולם בבת אחת. היצר הטוב יציע לך להתחזק מעט, למצוא דרכים לחטוא פחות, ולשמוח בכל הישג. כאן טמון עוד הבדל ניכר מאוד בין עצת היצר הרע לעצת היצר הטוב, בדרך שכל אחד מהם מתווה לך. ניקח לדוגמה את איסור לשון הרע, או כל עבירה אחרת. היצר הרע יכול לומר: "די, עד כאן! עליך להתחיל לקבל על עצמך תענית דיבור, לצום על חטאי העבר, לייסר את עצמך ולחיות באימה כעבד לפני רבו, רק כך תנצור את לשונך 24 שעות ביממה". זה מתכון בטוח לכישלון עבור כל בחור, ורק יוביל לפריצת כל המחסומים בעתיד. היצר הטוב לעומת זאת יציע לך "קבל על עצמך דבר קל שודאי תעמוד בו, במשך חודש למד שתי הלכות לשון ביום אחרי התפילה. זה הכל. בטוח שתוכל לעמוד בזה, וזה ודאי יסייע לך להתחזק בשמירת הלשון".

היצר הרע חושב רק על ההווה ולכן יאמר לך "תהיה צדיק גמור עכשיו!", בעוד היצר הטוב חושב על העתיד ומציע לך התקדמות הגיונית ובטוחה. כן יהי רצון שהקב"ה יכוון אותך בדרך הנכונה ותצליח.

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה