אמונה

תחיית המתים יהיה מקום

  • כ"ד שבט התשע"ז
אא

שאלה

זוהי שאלה לרב דניאל בלס מעלון פרשת השבוע של הידברות. אני מוטרדת מאוד מנושא תחיית המתים. שאלות רבות מתעוררות בלבי בנושא זה, האם תחיית המתים תהיה הלכה למעשה והמתים פשוט יקומו מקברותיהם ? והיכן יהיה מקום לכולם ?

תשובה

שלום וברכה,

 

אנסה לקרב את הדברים לשכלך.

 

קודם כל חשוב להדגיש שיש די והותר מקום בכדור הארץ לעוד ביליוני אנשים. רוב השטחים בעולם עדיין אינם מנוצלים. והסיבה לצפיפות אוכלוסין היא לא בגלל מיעוט במקום, אלא בגלל ריכוז אנשים בערים מרכזיות.

 

בתחילת הגאולה כותב הרמב"ם שעולם כמנהגו נוהג, אך לאחר תחיית המתים יש אומרים שהעולם ישתנה במהותו, וייהפך לעולם רוחני. הנה מקורות:

https://www.hidabroot.org/he/article/80326

אם העולם ישתנה במהותו לגמרי, המושגים החומריים שאנו מכירים כיום לא יחולו אז, וכל השאלות ייפתרו מאליהן בתוך מציאות רוחנית גבוהה משלנו, הדומה למציאות האדם הראשון בגן-עדן שקודם החטא.

 

מכל מקום, אחת המטרות של תחיית המתים היא כדי שכל אותן נשמות יזכו לחיות בימי הגאולה ולעסוק בתורה ובמצוות בשלמות, להקריב קרבנות בבית המקדש השלישי וכו'.

 

גם לא מוכרח שכל המתים יקומו בבת-אחת או ברגע אחד. אפשר בהחלט לתאר מצב שבו המשיח מכין את עם ישראל מראש לבנות בתים ורחובות עבור כמות מוגדרת של מתים שיקומו לתחייה, וכך שוב בכל כמה שנים.

 

אך המתים אכן יקומו מקבריהם. אולם שוב - ייתכן שגם תהליך זה לא יקרה ברגע אחד או ביום אחד, אלא אולי בשלבים ארוכים כפי הזרע שקודם נשתל באדמה ונרקב ורק אז צומח כשתיל עד שהוא גדל לעץ. כך גם המתים עשויים להתגבש בעפרם כעוברים קטנים ולגדול, ולאחר תשעה חודשים להתעורר לתחייה בגופם השלם והגדול. 

כיום מדענים מדברים על אפשרות של שכפול בני אדם על פי תא בודד. המדע מתקדם בעקבות התורה ומעיד על אפשרות לתחיית מתים אפילו מעצם בודדה או תא בודד בעפר. כמובן שהכל ייעשה בדרך של נסים גלויים, אך גם נסים אלה ייתכן בהם הגיון שיובן בשכל אנוש.

 

רק צריך לחזור ולהדגיש שלא נדע מה שיהיה עד שיהיה, כפי שכותב הרמב"ם. כלומר - אנו יודעים בוודאות שתהיה תחיית המתים, רק איננו יודעים באיזו דרך תחיית המתים תתבצע וכיצד היא תיראה בפועל. 

 

נא צפי בהרצאתו של הרב זמיר כהן על נבואותאחרית הימים והגאולה:

https://www.hidabroot.org/video/68365

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:משיחתחיית המתים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה