אמונה

תורת יהודי אתיופיה

  • י"ט שבט התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה, בכתבה המוצגת באתר - "10 עובדות על יהודי אתיופיה" של מעיין כפיר נכתבה העובדה: "5. מכיוון שקהילת יהודי אתיופיה התנתקה משאר עם ישראל לפני חורבן בית שני, היא לא הייתה מודעת לתורה שבעל פה. כך למשל לא נהגו יהודי אתיופיה לחגוג את חג החנוכה. הם ניהלו את חייהם לפי דברי התורה ככתבם וכלשונם, כולל הקרבת קרבנות וכדומה." העובדה לא מובנת לי, מה פירוש לא היו מודעים לתורה שבעל פה? הרי התורה שבעל פה עברה מדור לדור החל ממתן תורה, איך יתכן שהם קיימו יהדות אחרת לאורך כל הדורות? תודה רבה מראש על התשובה.

 

תשובה

שלום וברכה,

 

קהילות היהודים שגלו לתפוצות העולם זכו להצליח ולשמור את התורה שבכתב והתורה שבעל פה במשך 2000 שנות גלות, זאת מלבד קהילת היהודים האתיופים (הנקראים בשם "ביתא ישראל") אשר איבדו את התורה שבעל פה לפני אלף שנה בקירוב, וזאת בשל סיבה היסטורית מצערת מאוד שאפרט מיד.

 

אך תחילה צריך להסביר שהאתיופים החזיקו בתחילת הגלות תורה שבעל פה, והיה להם ביאור לכל המצוות המעשיות (מתוך ויקיפדיה, ערך "ביתא ישראל"):

"בניגוד ליהדות הרבנית שהעלתה את התורה שבעל פה על הכתב, ביתא ישראל לא עשתה זאת והפירוש לספרי הקודש מובא בעל פה ומועבר מדור לדור[33]. היחידים אשר מורשים לפרש את כתבי הקודש הם המנהיגים הרוחניים, הנביאים, הנזירים והכהנים ובמקרים חריגים גם הזקנים. היימנות כוללות הלכותטהרה שכוללות בתוכם הלכות נידה ויולדת, טומאת שרץ ונבלה, טומאת המת והגוי. הלכות אחרות הן כשרות ובתוכה איסור אכילת מאכלי גווים ושחיטה, איסור הצגת צלמים ובהם גם של מנהיגים רוחניים, שמירת דורות, עבדות, נישואין וגירושין ומילה. הלכות נוספות הן וידוי, גיור, אזכרת המת והעלת קרבנות. שפת הפולחן היא געז בשילוב עם שפות אגאו."

 

עם זאת, למרבה הצער לפני קרוב לאלף שנה הנוצרים כבשו את אדמותיהם של האתיופים וניסו לנצר אותם בכח. מאחר שרוב יהודי אתיופיה לא קיבלו את הנצרות, הנוצרים גזלו את אדמותיהם והצרו את חייהם עד מאוד, רדפו אותם והביאו אותם לחרפת רעב עד שהתורה שבעל פה נאבדה מהם כליל. רק לפני 500 שנה נולד אצלם חכם גדול בשם אבא צברה, אשר ניסה לשחזר חלקים מהתורה שבעל פה, והוא חידש לקהילת "ביתא ישראל" הלכות רבות וחדשות על פי הבנתו. הוא חיבר את הספר "מצוות השבת" אשר ניסה לשחזר ולחדש הלכות בעל פה על שמירת השבת, חלקן אכן תואמים את ההלכות שלנו, ולעתים קרובות אף מחמירות הרבה יותר מאיתנו!

כל קהילת ביתא ישראל נהגה על פי פסקיו של אבא צברה ב-500 שנים האחרונות, וספרו מוכיח את אמונתם של האתיופים בקיומה של תורה שבעל פה ופירוש המצוות המעשיות שנאבדו מהם בעקבות הרדיפה הנוצרית.

 

עם זאת, מאחר שהקהילה האתיופית עברה פרעות קשות ורדיפות, ואיבדה את מסורתה המקורית, לא ניתן להוכיח ממנהגיהם כיום כיצד נהגו אבות אבותם. אך מה שברור הוא שהיתה לאבותיהם תורה שבעל פה.

לכן כאשר חזרו האתיופים לארץ ישראל, הם קיבלו את מסורת התורה שבעל פה הערוכה והמקובלת כל קהילות ישראל, אשר זכתה להישמר ב-2000 שנות הגלות האחרונים תודות לעובדה שרבי יהודה הנשיא כתב את המשנה ורבינא ורב אשי כתבו את התלמוד.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורה שבעל פהאתיופיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה