חברה והשקפה

קשה לי עם המצוות

  • כ"ג שבט התשע"ז
אא

שאלה

לפני חצי שנה התחלתי להאמין בכל התורה ובה' אבל אני מנסה לפעול לפי המצוות ולא מצליח רק לפעמים פתאום בא אלי כח ואז הכל יורד תוך רגע... יש אולי איזה עצה בזה? ועוד שאלה - יש פשט רמז דרש וסוד. הדברים לפעמים סותרים אחד את השני (לדוגמא בין הפשט והסוד במעשה בראשית) אז איך זה עובד שם אי אפשר שיהיו 2 אמיתות?

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כל הכבוד על תהליך התחזקותך. בחרת בחיים, אך בחירה זו דורשת התמדה. ואמר שלמה המלך החכם באדם "שבע ייפול צדיק וקם" - הצדיק נקרא צדיק לא בגלל שהוא נופל, אלא מאחר שאינו מתייאש וחוזר לקום פעם אחר פעם לקיים את מצוות בוראו.

יש מספר עצות כיצד להתחזק בשמירת המצוות:

1. למצוא רב שידריך אותך באופן אישי, יכיר את מצבך ואת קשייך, ויאמר לך כיצד להתחזק ובמה ראוי כעת להתחזק מבחינתך. כך תצעד בבטחה. תוכל ליצור קשר עם קו המתחזקים של הידברות בטלפון:  073-2221230

2. לקבוע עתים לתורה. כאשר אתה צופה בקביעות בשיעורי תורה, התורה חודרת ללבך. כשם שאתה צריך לאכול ולשתות בכל יום, כך צריך ללמוד תורה בכל יום כדי למלא את הסוללה הרוחנית שלנו. תוכל ללכת לשיעורי תורה באזור מגוריך, וגם לצפות בשיעורים באתר וערוץ הידברות.

3. כדאי לחפש חברים שומרי מצוות, להתארח במשפחות של בעלי תשובה, ובישיבות לבעלי תשובה. כאשר תהיה בסביבה תורנית, תוכל ללמוד מהם וגם להתחבר בייתר קלות למצוות.

ובמענה לשאלתך השנייה,

התורה יש בה מספר דרגות של פירושים מכיוון שהיא אלוקית, ונועדה לכל רובדי העם כמו גם לחכמים ביותר, והיא פונה לדורות רבים. כך לדוגמה, סיפורי האבות לא רק מספרים לנו את מה שקרה עם האבות, אלא מלמדים אותנו על יחס האומות והעם היהודי בכל ההיסטוריה.

יש פרד"ס של פירושים לתורה, ראשי תיבות של פשט, רמז, דרש וסוד. וגם אם הפירושים נראים סותרים זה את זה, הם למעשה מציגים היבטים שונים ואמיתיים של אותה אמת.

אמרו חז"ל שאין מקרא יוצא מידי פשוטו. אם אתה מחפש פירושים בתנ"ך על דרך הפשט של הכתובים, אז כדאי שתלמד את פירושי רבי אבן עזרא, הרס"ג והרלב"ג. ואם אתה מחפש להכיר את סודות התורה כדאי שתלמד את פירושי הרמב"ן והמהר"ל. רש"י משלב בין הפירושים השונים.

 התורה נועדה להידרש כדי ללמד אותנו לימודים שונים וחשובים, שאף אחד מהם אינו "טעות", אלא "אלו ואלו דברי אלוקים חיים". ומשה רבנו ראה בנבואתו פירושים אמיתיים ונכונים שעתידים תלמידי חכמים לחדש לאורך הדורות. הפירושים אינם סותרים זה את זה, כי מטרותיהם שונות. כך לדוגמה, פסוק אחד יכול ללמד רעיון מוסרי עמוק על נפש האדם או נבואה היסטורית, ובו זמנית גם ללמד על מקרה שאירע בהיסטוריה. הפירושים אינם מתנגשים זה בזה כי הם בנויים על רובד שונה של פרשנות.

לגבי סתירות ומחלוקות, קרא בבקשה את תשובתי זו:

https://www.hidabroot.org/article/82826

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעשים טוביםמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה