חברה והשקפה

מדוע החרדים לא לומדים תנ"ך?

  • י"ח טבת התשע"ז
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום! לאחרונה יצא לי לשמוע טענה שהחרדים לא לומדים תנ"ך. אותו טוען אמר גם שהסיבה לכך היא שהתנ"ך מצריך פרשנות ש"תרכך" את הנאמר בתנ"ך. לדוגמא מעמד הנשים בתנ"ך, סיפור דוד ובת שבע וכו'. האם זה נכון שהחרדים לא לומדים תנ"ך? ואם לא, אז למה?

 

תשובה

ס"ד

 

שלום וברכה,

 

כל ילד חרדי לומד תנ"ך, ואני מכיר ילדים חרדים רבים בתלמודי תורה שמתמצאים בנביאים וכתובים. אך לאחר שמגיעים לישיבה קטנה מתחילים לעסוק בעיקר בתלמוד, שהוא העיקר. כך קבעו חז"ל: "בן חמש שנים למקרא, בן עשר למשנה, בן שלש עשרה למצות, בן חמש עשרה לתלמוד" (פרקי אבות ה, כא).

 

יחד עם זאת, חרדים קוראים בכל שבוע את פרשיות התורה, לומדים את פרשות השבוע, וגם את ההפטרות מהנביאים והכתובים, וישנם תלמידי חכמים רבים מאוד בציבור החרדי שלומדים את כל התנ"ך ובקיאים בו.

 

ובמענה לשאלתך -

משה רבנו הוריד תורה מסיני. "תורה" פירושה "הוראה", כלומר מצוות. לכן עיקר העיסוק התורני הוא בלימוד וחקר המצוות, כפי שהתבארו במשנה ובתלמוד.

בתוך התלמוד לומדים הכל - דינים, הלכה, מנהגים, מוסר, מעשי אבות, פסוקים מהתנ"ך ועוד. התלמוד מלמד את התלמידים כיצד להשיג שכל של תורה ולהתחבר אל הרצון האלוקי בלימודם. 

הנביאים והכתובים חשובים מאוד ללימוד ההיסטוריה האלוקית של עם ישראל ולימוד מוסר ונבואות לדורות, אך גם הנביאים עסקו רוב יומם בתורה שבכתב והתורה שבעל פה - שהיא ההלכה. לכן עיקר עסקה של התורה הוא בחקר ההלכה והפסיקה ההלכתית, והוא הלימוד העיקרי שמורים גדולי ישראל לעסוק בו. עם זאת גם חשוב שכל תלמיד חכם יהיה בקיא בתנ"ך, וראוי להקדיש לכך מספר שעות בשבוע, וראיתי תלמידי חכמים רבים שעושים זאת בימי שישי.

 

התנ"ך לא צריך "ריכוך", אלא הבנה של מה שכתוב בו.

כל יהודי שומר מצוות שלומד תנ"ך - לומד את התנ"ך עם פירוש רש"י ומפרשי המקרא, כפי שקיבלנו במסורת. וטוב מאוד ללמוד אותם.

מעמד הנשים בתנ"ך הוא טוב מאוד ומספר על נשים צדיקות ונביאות (שרה היתה נביאה, וכך גם מרים, מסופר על חולדה הנביאה, על דבורה שהנהיגה את כלל ישראל, על אסתר המלכה שהצילה את עם ישראל ועוד), וכך גם בתלמוד (אוהבה כגופו ומכבדה יותר מגופו, וסיפורים רבים שמעידים על כך). נ

כולם יודעים על סיפור בת-שבע, וגם כשלומדים תנ"ך - לומדים אותו עם המפרשים שמבארים את המסורת המקובלת, ובה מוסבר שדוד המלך ע"ה לא חטא באיסור אשת איש, שכן בת-שבע קיבלה מבעלה גט על תנאי, אשר היה ניתן לכל הלוחמים (כדי שאם יהרגו בקרב - נשותיהם לא יהפכו לעגונות). דבר זה התבאר בתורה שבעל פה, ומפרשי המקרא מבארים אותו בתנ"ך עצמו, כך שאין כל מניעה ללמוד תנ"ך עם רש"י ומפרשי המקרא, ולהבין את הדברים בצורה נכונה.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תנ"ךחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה