תורה ומדע

מה זה נס?

  • ט' טבת התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אשמח אם תענה לי על שאלה זו: אם שאנחנו רואים, שומעים ומדברים זה נקרא נס, מצליחים לראות לאכול לטעום וכ'ו, נקרא נס, אך כאשר יש לדוגמא קריעת ים סוף זה נקרא תופעה מעל הטבע. זה בעצם מה ההבדל כי שניהם נקראים ניסים מעל הטבע? אשמח מאוד שתענה לי, ותודה רבה על ההתחשבות. מעין ד.

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

שאלה גדולה שאלת. והתשובה היא שאכן הכל הוא נס, אפילו תנועת מערכת השמש והחלקיקים, אלא שאנו כבני אדם מכירים רק שתי סוגי מציאויות -

מציאות שאנו רגילים אליה. ומציאות שאיננו רגילים אליה.

 

במציאות היום-יומית, התרגלנו לנסים כמו "כח המשיכה" או "מחזור המים", ולפיכך איננו רואים בהם בכל רגע ורגע את השגחת ה' הגלויה.

לעומת זאת נסים כמו קריעת ים סוף סותרים את מה שהתרגלנו אליו, ומזכירים לנו את השגחת ה' הגלויה, ומכאן שיש בנסים אלה פרסום גדול יותר של ההגחה האלוקית.

 

חכמים המשילו זאת לאמן שיצר פסל מדוייק של סוס ברחוב, אך הפסל נראה כל כך אמיתי, עד שהעוברים ושבים כלל לא הבחינו בו שהוא פסל, ולא הבינו את גודל אמנותו של האמן. מה עשה האמן? חתך את פסל הסוס לחצי, והניח את חציו בצד אחד וחציו בצד השני, אז כל העוברים ושבים נדהמו לראות פסל כה מדהים של סוס והיללו את האמן.

כך בנמשל, איננו מתפעלים מנסים ותופעות מוכרות כמו הים, אך כאשר ה' חוצה את הים לשניים, הרי הכל מבחינים במעשיו, ואז מהללים אותו על הנס.

 

ראה כאן תשובה מורחבת לשאלתך:

 http://www.hidabroot.org/article/204058

 

שלך בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:טבעניסים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה