שאל את הרב - כללי

יחזקאל פרק לו, ביטול הבחירה לעתיד

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס´ד בספר יחזקאל פרק לו פסוק 26 מדובר שעם ישראל יקבל לב חדש ורוח חדשה. מה הפירוש לזה? איפה פה הבחירה החופשית? על איזו תקופה מדובר? הידעתם שהנוצרים המשיחיים משתמשים בפסוק זה (מבלי לציין כמובן שמדובר פה על עם ישראל)? בתודה, רונית אני מאד נהנית מהערוץ ומהאתר שלכם תדעו לכם שבזכותכם חזרתי בתשובה ההרצאות שלכם עזרו לי לעבור את הטיפולים במחלת הסרטן יותר בקלות ולדעת שלכל דבר יש סיבה. ושגם הייסורים הם לטובה.

תשובה

שלום וברכה

אכן כך, הנביא יחזקאל מנבא שם איך יטהר הקב"ה את עם ישראל בעתיד, שלא יחטאו עוד, וכמפורש העניין בספרי חז"ל בהרבה מקומות שלעתיד לבוא [מדובר בשלבים המתקדמים של הגאולה] יתבטל כוחו של יצר הרע. כנאמר: וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ, יצרי האדם יתחדשו רק לטובה, וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם - החידוש יהיה כפי שמסבירים שם המפרשים:

"שיהיה להם לב שומע, ורוח נכונה לקבל דברי האל יתברך באהבה, שעד עתה היו הסיבות יותר קרובות ועלולות אל החטא, בין מצד הלב ובין מצד הרוח, שאיפות הלב שנוטה אל התאווה, והרוח הוא הדמיון שמעלה דמיונות לרוע, ועל ידי זה החלק הבהמי שבאדם מושל וגומר את המעשי האדם לרע, ואז בתיקון הגדול שיהיה באחרית הימים יתן הקב"ה לב חדש שיהיה נוטה רק אל הטוב, וכן הציורים שיעלו ברוח הדמיון יהיו רק טובים.

וַהֲסִרוֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר  - שעד אז היה הלב קשה מלקבל מוסר ותוכחה כמו אבן שקשה לחקוק בו, ואז בהגיע הזמן יסיר הקב"ה את הקושי הזה ויתן לנו לב בשר - שמקבל בקל ציורים טובים של יראת ה´ ואהבתו.

וממשיך הנביא: וְאֶת רוּחִי רוח קודשי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם, רוצה לומר שיחזיר הקב"ה לעם ישראל את רוח הנבואה, מה שנחסר מאיתנו כל ימי הגלות, שעל ידי הניסים והנפלאות שיתמיד הקב"ה באותה העת, וע"י השראת השכינה ורוה"ק יקבלו עם ישראל כמו טבע אחר נוטה אל הקדושה והטהרה, וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ ולא תעשו עוד רע, וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם.

ובמדרש תהילים (מזמור עג) נאמר כך:

וביאר מרן החיד"א זצ"ל בשם הרב בעל צמח דוד, שאין זה סותר מה שאמרו שהיצר הרע יתבטל לגמרי,  שהצדיקים שטרחו כל ימיהם במלחמת היצר והסירוהו מעט מעט, הרי שלעתיד יסור ויתבטל לגמרי, אך לגבי פשוטי עם ישראל שלא טרחו להילחם ביצרם, ישאר בהם יצר הרע גם לעתיד לבוא, אולם כשיבוא לחטוא אבן מקיר תזעק למנוע אותו מהחטא, וזהו "ועשיתי אשר בחוקי תלכו".

אשרייך ואשרי חלקך.

בהצלחה - מנשה ישראל
<span lang="HE>


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה