חברה והשקפה

גלגולי נשמות - הרצאה של הרב זמיר כהן

  • ח' אב התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב, אני מקשיבה הרגע בהרצאתו של הרב זמיר כהן בנושא גלגולי נשמות. הוא, בין היתר, דיבר על ילדים, אשר נפטרו בגיל צעיר והשווא אותם לצדיקים, אשר מעט נשאר לתקן להם בעולם הזה , לכן לאחר תיקון קטן זה נפטרו ועלו לעולם הבא. התעוררו לי שתי שאלות בנושא: א. לפני שנים, כאשר הרפואה הייתה ברמה ירודה הרבה יותר מזמננו- תופעת תמותת הילדים הייתה נפוצה מאוד. היום בזכות הרפואה והתקדמות טכנולוגיה בכלל- מקרים אלו הפכו לנדירים יחסית. כלומר, אותו ילד שבזמן אחר היה נפטר ממחלה מסויימת- היום יחייה. השאלה השנייה באותו נושא- יש ילדים שנפטרים בגיל צעיר כתוצאה ממעשה פשע. ילדים שנהרגו ופעמים רבות באכזריות. איך אפשר להסביר זאת? תודה רבה

נשלח לרב בלס

תשובה

שלום וברכה,

 

אין תיעוד רציף של מות ילדים, ולא ניכר מהתנ"ך שהיו תינוקות מתים לעיתים קרובות. אמנם היו תקופות חשוכות בימי הביניים עם זיהומים רבים, מחלות ומוות בילודה, אך אין זה נפוץ לכל התקופות והזמנים.

כמו כן - אלוקים שולח ייסורים לכל דור בהתאם להמצאותיו. כך לדוגמה מתגלות רפואות למחלות ישנות, אך בו בעת מופיעות מחלות חדשות ופגעים חדשים בעולם. 

 

כמו כן, עלינו לזכור שהעולם מתפתח גם מבחינה מוסרית. הקב"ה הפיץ את תורתו בכל רחבי העולם, והפך את האמונה המונותאיסטית של אברהם אבינו לאמונה השלטת ביותר בעולם, עד שלא נשאר עם בימינו שלא מכיר את האמונה בה' וספר התורה. רבים מהחוקים המודרניים בעולם המערבי מבוססים על עשרת הדברות, ויסודות בסיסיים של התורה הקדושה אליה נחשפו - כמו הצדקה והסיוע לעניים ומסכנים בחברה.

 

פירוש הדבר שהיו עוונות חמורים בעולם העתיק - שתוקנו בחלקם בימינו. כך לדוגמה, אם נקרא על העמים הכנעניים הקדומים - נמצא בהם מעשים של סדום ועמורה, גילוי עריות בפרהסיה, עוולות חברתיות חמורות, שפיכות דמים, אמונה באלילים, טבח ילדים, סחר אכזרי בעבדים ונשים ועוד. בסין היו הורים הורגים את ילדיהם במשך אלפי שנים - אם רצו בן במקום בת. ביוון היו נוהגים לרצוח תינוקות שנולדו בעלי מומים. לא היתה דאגה לחלשים והמסכנים בחברה.

אך בימינו אין טובחים יותר ילדים לאלים, ואין מקימים מקדשים של זנות, ובכל מקום מעשי "סדום ועמורה" נחשבים כיום לשם גנאי. כי החברה האנושית נעשתה מוסרית יותר ככל שנחשפה לעם ישראל ולספר התורה. כך מתקדם העולם לקראת גילוי הגאולה - בה המשיח ישיב את כל העמים בתשובה.

מכאן ניתן להסביר, שעוונות חמורים שבגינם נהרגו תינוקות רבים יותר בעבר - תוקנו בדורנו. מצב החברה (אפילו רמת הצלחתה בגילוי המדעי והרפואי) מושפע מרמתה המוסרית. ככל שחברה היא מסואבת ומושחתת יותר - כך ירבו בה מקרי המחלות והסבל, וככל שחברה היא מוסרית יותר כך תרבה הצלחתה הרפואית והכלכלית.

 

המקרים הנדירים שבהם ילדים נרצחים - גם כן מכוונים משמים. 

 

כמו כן אמרו חז"ל, שמשמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי. כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק. צדיקים שעמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם, אמרו לו: "אנו נתחייבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו - הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" - כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע.

לסיכום, ה' מכוון את הבחירות שלנו, וה' הוא המאפשר לנו לבחור בין טוב לרע. אך אנו אחראים על המעשים שלנו כי בכוחנו לבחור אם להיות שליחים טובים או שליחים רעים.

 

נא לראות גם:

 

בחירה חופשית -

http://www.hidabroot.org/he/question/16738

http://www.hidabroot.org/he/question/116671

אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?

http://www.hidabroot.org/he/article/119350

 

למה לא זוכרים את הגלגול הקודם:

http://www.hidabroot.org/article/99715

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פטירההשגחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה