הלכות ומנהגים

למה לנשים אין חובת עליה לרגל

  • י' אב התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. ראיתי בסידור שלפי התורה מצווים במצוות עלייה לרגל רק הגברים (כל זכורך) ורציתי לדעת מדוע לנו הנשים לא מגיע ציווי לראות את פני ה' ,מדוע יש כאן ובמספר מקומות בתורה הרגשה כאילו ה' מעדיף דווקא את הגברים? אשמח לתשובה מפורטת,אני ממש מרגישה רע. תודה

 

תשובה

שלום וברכה,

 

על התורה נאמר "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". כל גבר מצווה בהלכה לאהוב את האשה כגופו ולכבדה יותר מגופו! אז כיצד ניתן לחשוד חלילה את התורה שאינה מוסרית כלפי נשים?

הרי כל מצוות התורה נועדו רק כדי להטיב הן לגברים והן לנשים - בצורה הטובה ביותר. אשה ביהדות נקראת בת מלך. התורה מחנכת אותנו לזוגיות הטובה ביותר, לשלום הבית הטוב ביותר, לחינוך הילדים הטוב ביותר, לאהבה ולשמחה בחיים.

 

כמו כן - השאלה שגויה, שכן גם לנשים היה מותר לעלות לירושלים בזמן עלייה לרגל, וכך נהגו נשים רבות בזמן שבית המקדש היה קיים. בבית המקדש היתה אפילו עזרת נשים - שמיועדת רק לנשים.

 

אלא שמתוך התחשבות בנשים - התורה אינה מחייבת את כל הנשים לעזוב את ביתן כדי לעלות לרגל שלוש פעמים בשנה. כי עלייה לרגל עד העיר ירושלים - הייתה מסע קשה ומפרך מאוד. בעבר לא היו מכוניות ואל היו כבישים, ומסע עד לירושלים היה לוקח ימים - בעגלה עם סוס, בדרכים לא סלולות, עם שינה בדרכים והליכה רבה ומעייפת.

מתוך דאגה לנשים וההתחשבות בהן - התורה פטרה את הנשים ממצוות שהזמן גרמן (-כלומר מצוות שתלויות בזמן) וזאת במטרה להקל עליהן מהעול. שהרי הנשים מטפלות בתינוקות וילדים קטנים, הן הרות (אשה בהריון קשה לה לצאת למסע), הן מטפחות את בתיהן - ולרבות מהן היה קשה מאוד לעזוב את בתיהן שלוש פעמים בשנה כדי לצאת למסע מפרך עד העיר ירושלים.

 

לכן התורה ציוותה רק את הגברים במצווה זו, והתירה לנשים להצטרף אם הן מעוניינות בכך. והרבה נשים אכן עלו לירושלים, כי התורה לא באה לקפח אותן חלילה.

 

הרצאה חשובה על מעמד האשה ביהדות:

http://www.hidabroot.org/video/60793

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעמד האשהעליה לרגל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה