הלכות ומנהגים

שאלות בנושאים שונים

  • י"ח תמוז התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, 1. מה הרב אומר, על פרק קט בתהילים היה לי קשה לקרוא אותו , אפילו שהוא בעצם מקלל את השונאים שלי / של דוד אבל למרות זאת אני לא מאחל זאת לאף בר ישראל ??? 2. האם מותר לספר רכילות על אדם פלוני אבל אף אחד מהשומעים לא מכיר אותו הרי הם לא יודעים מי זה ?? 3. למה המספר 24 אלף חוזר על עצמו הרבה לדוג': 24 אלף אנשים שמתו במגפה בעם ישראל , 24 אלף מתו משפט שמעון, 24 אלף תלמידים מתו של רבי עקיבא ??? 4. מדוע יש מילים שחוזרות על עצמם בתורה :"הוכח תוכח, שמע תשמעו " וכו' ??? 5. מדוע מיוחס לשלמה המלך הרבה פעמים את המספר 1000 לדוג:" האלף לך שלמה , אלף נשים , אלף קורבנות " תודה רבה !

נשלח לבלס

תשובה

שלום כבודו, אנא קחו אחריות מלאה על התשובה לשאלה השנייה - כי איני יודע כלל אם היא נכונה מבחינה הלכתית.

 

* * *

 

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

1. מדובר באוייבים רשעים, רוצחים אונסים וחומסים (ומן הפרק לא ברור אם מדובר בישראלים או גויים). אך מכל מקום הפרק לא נועד לקלל את השונאים סתם כך מתוך איזו תחושת נקמה, אלא כל מטרתו היא לבקש שיתגלה כבוד ה' בעולם, ושהצדק של ה' כלפי החוטאים יהיה מעכשיו גלוי לעיני כל, שהרי הפרק מתאר מצב של הסתר הסתר פנים. במקום מצב של רשע וטוב לו וצדיק ורע לו בעולם הזה, אנו מבקשים צדק נגלה בעולם. ראה בהרחבה:

https://www.hidabroot.org/article/147330

2. כאשר מתוך הדברים יכולים להבין במי מדובר, או אפילו אם יוכל להתגלות להם בעתיד, אז ודאי שאסור. ומכל מקום גם כשלא יודעים במי מדובר, בפרט כשמדברים על מישהו מישראל,יש להימנע מאחר שמתרגלים לדבר על ידי זה לשון הרע (שהרי הורו חכמים שגם על גוי לא ראוי לדבר לשון הרע כדי שלא נרגיל עצמנו בכך). אך אם המטרה היא לספר סיפור שיש בו מוסר השכל ותועלת לשומעים, ואין שום פרטים שיכולים לזהות את המדובר בסיפור, אז אפשר שמותר. וכל מקרה לגופו. 

מכיוון שבנושא לשון הרע יש הרבה מאוד חילוקים ודקויות, על כן ראוי ללמוד בקביעות את ספר החפץ חיים על שמירת הלשון, ולא לקחת סיכונים מיותרים.

3. מספר זה אינו מקרי, ותורת הגלגולים בקבלה מלמדת ש-24 אלף הנהרגים חזרו בגלגול כדי להשלים את תיקונם בתור 24 אלף תלמידיו של רבי עקיבא. על פי הפשט, "הוכח תוכח", "שמוע תשמעו" וביטויים דומים נועדו להגדיל את החשיבות של אותם מאמרים וציווים, כדי להדגיש אותם בהדגשה כפולה ומכופלת, לדרוש תוכחה חזקה או הקשבה מיוחדת. אך עד דרך הרמז והסוד יש בביטויים אלה לימודים רבים ושונים. 

4. כי אלף הוא מספר המתאר גם שלמות וגם גודל רב, ומבטא עוצמה והקרבה גדולה מאוד ("אלף" הוא המספר העשירי השלם והגדול ביותר אחרי "מאה". שים לב לעובדה שאין לנו שם מיוחד למספר "עשר אלף", אך יש לנו שם מיוחד לעשר מאות - "אלף"). 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלותלשון הרע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה