אמונה

האם אלוקים נוקם?

מדוע נאמר בתהילים שאלוקים הוא א-ל נקמות, האם אלוקים באמת כועס?

  • י"ט אב התשע"ה
אא

יוסי שואל: "שלום. אני לא מבין את פירוש הביטוי א-ל נקמות ה'. מה פשר המשפט? מאחר ונקמה אינה דבר נחוץ שתורם, חוץ מלנוקם. והרי הקב"ה הוא מעל כל זה".

* * *

שלום יוסי, ותודה על שאלתך,

הבה נראה יחד את הפסוק בהקשרו המלא: "אל נקמות ה', אל נקמות הופיע, הינשא שופט הארץ, השב גמול על גאים, עד מתי רשעים, ה', על מתי רשעים יעלוזו, יביעו ידברו עתק יתאמרו כל פועלי און, עמך ה' ידכאו ונחלתך יענו" (תהילים, פרק צד, א-ה).

הפסוק מבקש מה' לגלות את כוחו בפני הגויים, אשר ברשעתם מתעמרים בעם ישראל ופוגעים בו. כל נקמה מקורה הראשוני הוא ברצון לצדק. אין הלב מבקש לנקום באדם טוב וישר, כי אם במי שפשע ונהג עם הצדיק ברשעות וחוסר צדק. אולם גם ברור כי המילה "נקמה" הינה יותר מהדרישה לצדק בלבד. נקמה היא דרישה לצדק עז, הנעשה בפרסום ובכח, באופן שהכל רואים את גודל העונש ורמת חומרתו.

דוד המלך ע"ה מבקש בפרק זה שיתגלה כבוד ה' בעולם, ויחדלו הרשעים לטעון ולשקר שאין ה' נמצא ומושיע. שהכל יראו את ידו החזקה בחוש, כאשר ייענשו הרשעים ויבואו הצדיקים על שכרם, ובכך יתגלה וירבה כבוד ה' בעולם.

הנקמה כמובן לא נחוצה לה', היא נחוצה לעם ישראל - העם הנבחר אשר פגעו בו ודיכאו אותו, וגם בכבוד ה' אשר חולל כאשר עמו סובל תחת יד הגויים, ואומרים בעולם שה' אינו קרוב לעמו ח"ו.

אך ודאי שאלוקים אינו כועס, כי הוא יתברך אינו אדם ואינו בעל יצרים כאדם. התנ"ך מדמה לעיתים רבות את הקב"ה בלשונות הקרובים לשכל אנוש, בבחינה שאמרו חז"ל, דיברה תורה בלשון בני אדם. כשאומרים שה' כועס, זוהי הדרך הטובה ביותר לתאר בעינינו את מידת הדין של הקב"ה, ולומר לנו שמעשינו רחוקים מהתוכנית האלוקית להטיב לנו - ואפילו סותרים את רצונו מאוד.

בספר ירמיהו (פרק ז, יט) אומר הנביא בשם ה': "האותי הם מכעיסים (?!), נאום ה', הלוא אותם למען בושת פניהם".

ה"מצודת דוד" מבאר: "האותי - רוצה לומר וכי הכעס הוא בעבורי, כלומר וכי מעשיהם מזיקים לי (?!), הלא הכעס יזיק להם כי יהיה להם לבושת ולכלימה".

בפסוק זה אומר הקב"ה בלשון תמיהה כי בני האדם מנסים להכעיס אותו, כאשר פשוט ומובן שלא ניתן לפגוע באלוקים או ב"רגשותיו". הפסוק מסביר שכל מעשיהם הרעים של בני האדם כנגד הקב"ה מביישים ופוגעים רק בעושים אותם.

בימים קשים אלה עלינו להרבות בתפילות, ויש לנו גם הרבה על מה להודות, כי רואים אנו בחוש כיצד הקב"ה מציל את עם ישראל ממתקפות רבות שכל מטרתן להאביד נפשות מישראל, ומנגד גם רואים כיצד מפסידים המבקשים לכלותנו. בע"ה נצא מסכנה ונינצל מכל צרה.

 

הם רצו להשמיד אותנו, אנחנו נבנה את דור העתיד!

זה הזמן שלך לשותפות בהצלת התינוקות ולשותפות עם מחלקת אמ"א הנותנת תמיכה לנשים הרות

תורמים, ומצילים חיים חדשים, דווקא עכשיו

 

חייגו 073-2221212

הקליקו כאן

תגיות:שאלות באמונהאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה