אמונה

למה יש כמה גרסאות של התורה ובאיזו שפה היא ניתנה?

  • י"ב אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

בס"ד שלום רב! שאלה שמטרידה אותי לאחרונה - למה ישנם כמה גרסאות של התורה (כלומר הבדלים באותיות)? כמה אותיות שונות יש בין הספרי תורה של העדות ומה נחשב הספר תורה הכי אמין שיש למקור? והגם איך כל אחד מן העדות יכול להגיד את אחד מהעיקרי האמונה - שהתורה שישנה אצלנו היום היא זו שניתנה בסיני לא השתנתה ולא תשתנה והגם ישנם הטוענים שאפילו טעות אחת באות תיפסול את התורה ומה עם העניין של הצופן ודילוגי אותיות הלא זה גם עושה בעיה בכל העניין.... כמו כן באיזו שפה התורה ניתנה וניכתבה במקור ע"י משה רבנו בסיני? הכתב שיש לנו היום אבל הלא הוא לא היה באותה התקופה... תודה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
השפה העברית לא נשתנתה, וגם האל"ף בי"ת הוא אותו אל"ף בי"ת שהיה בזמן משה רבנו. יש אומרים שרק צורת האותיות (הפונט) השתנה, אך אין זה משנה כלל ממשמעות האותיות, שהרי הן אותן אותיות בדיוק, רק בציור גופן שונה.
 
ולגבי השינויים באותיות -
חשוב לדעת ולהכיר שבימי קדם, אותיות אהו"י שימשו לניקוד (בלשון חז"ל המושג נקרא "חסירות ויתירות"). אם תראה טקסטים עתיקים בעברית שנמצאו במחקר הארכיאולוגי, כמו "לוח גזר" הידוע, תגלה שלא היתה בעבר משמעות חשובה לאותיות אהו"י, והיו מחליפים ביניהם כל הזמן, ובטקסטים עבריים קדומים אף היו כותבים מילים בכתיב חסר ללא אותיות אהו"י, מלבד במילים שמורכבות מאותיות אלה.
 
הקדמונים לא היו זקוקים לניקוד שכזה, שכן זכרו הכל בעל פה והעבירו הכל בעל פה בדקדקנות, אך עם ירידת הדורות והגלות הארוכה נדרשו להוסיף אמצעי עזר אלה כדי לזכור את הניסוח המדוייק של קריאת המילים וכיו"ב. אך ודאי שהתורה מעולם לא השתנתה, ועובדה שלאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותה תורה עם אותם פסוקים, עם אותן מצוות, תפילין, ציצית, סדר פסח וכו'.
  
בדור מסויים קידשו בני ישראל גם את אותיות-הניקוד (גם הרמב"ם קידש נוסח עתיק של ספר התורה לפני 800 שנה), ולכן כיום פוסלים ספר תורה שנופל בו טעות אף באות אהו"י (למרות שמעיקר הדין, ספר תורה אינו פסול כל עוד הטקסט שבו מובן כשלעצמו, ולא חל שיבוש בקריאת הפסוק והבנתו). בקיצור, מעולם לא נפלה טעות בכתיבת פסוק, לא נוספו מילים לתורה ולא נחסרו מילים מספר התורה שלנו במשך 3300 שנה, ודבר זה נכון לגבי כל העדות בעם ישראל שחזרו מכל קצוות תבל.
 
שמונה האותיות שהזכרת נוגעים לניקוד האהו"י, ודומה הדבר כאילו שהיום היינו מקדשים ניקוד מתחת למילים בספר התורה, ובעוד 2000 שנה היו אנשים שואלים על קיומו של ניקוד שונה במספר מילים בודדות, והיו חושבים שנפלה איזו "טעות" בספר התורה, ואין זה כלל המצב.
 
כל בני ישראל מחזיקים באותה תורה ואותן מצוות, וזו עובדה. רק הבט וראה כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. לכן לא נמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות. המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל. הדבר דומה לעץ שיש לו גזע גדול ועצום, רק שמתפצלים ממנו ענפים שונים. כך גם התורה שבעל פה היתה מקובלת וידועה לכל חז"ל, והמחלוקות היו רק בהבנת הפרטים הקטנים שנוגעים למצוות. נא לראות כאן את ההסבר המלא: 
 
להוכחות לאמונה בתורה, נא חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". מומלץ מאוד שתקרא חוברת זו מתחילה ועד סוף.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה