אמונה

נסיונות ואלוקים

  • י"א אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

אני חרדי מבית ולצערי יש לי שאלות באמונה כתוצאה מחינוך כושל שאסור לשאול על אלוקים ומי ששואל על אלוקים הוא כופר ואני מחפש תשובות אשמח עם תוכלו לענות לי אני רוצה לדעת תאמת מה ההבדל בין היהדות לאיסלם או לנצרות או לכל דת אחרת במה היא מיוחדת יותר?? שאני מתפלל לאלוקים ואני מבקש ממנו דברים למה בשביל לקבל את מה שביקשתי אני צריך לעמוד במבחן?? איך אני מצליח להתגבר על הוצאת זרע לבטלה לצערי אני נופל בזה המון ורציתי לבקש עיצות להצליח לעמוד בזה. איך אני מצליח להתגבר על היצר אני בשר ודם והוא מאש איך אני יכול לעמוד נגדו איך אלוקים מצפה שנצליח לעמוד בכל כך הרבה נסיונות בעולם כזה פרוץ שהכל בהישג יד?? למה בורא עולם לפעמים מרחיק אותי ממנו ולא נותן לי להתקרב אליו?? מה הדרך האמיתית איך אני יכול לדעת מה הדרך הנכונה והאמיתית?? אשמח עם תכוונו אותי לאמת כי אני כבר מתייאש מלחפש את האמת אני לא מצליח למצוא אותה לפעמים אני מרגיש בודד בחיפושים וצצות לי המון שאלות ואין מי שיענה לי עליהם

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 העיקר שאתה שואל על מנת ללמוד, כי הקב"ה עוזר למי שבאמת רוצה. כך אמרו חז"ל, שבדרך שבה אדם רוצה לילך - בה מוליכין אותו.
 
היהדות שונה מכל הדתות בעולם, כי היא מבוססת על אירועים היסטוריים בקנה מידה המוני, שכל העם כולו נטען לראותם, ולהעבירם מדור לדור לבניו - עדות ראייה המונית של דור מפי דור. התורה גם כתובה באופן היסטוריוגרפי, ולא באופן סיפורי כמו כתבי הברית החדשה והקוראן. פירוש הדבר שהתורה מהווה היסטוריה לאומית, ואינה בגדר אמונה עיוורת. היהדות מציגה טענה היסטורית, ולא אמונה.
 
כל ילד יהודי ערך סדר-פסח פעמים רבות, ושמע על הנסים האדירים שה' עשה לעמנו. כל ילד מכיר את חג השבועות, ויודע שהוא חג זיכרון לזכר מעמד הר-סיני, שבו ה' נגלה לכל עם ישראל. כל ילד יודע שרק לעם ישראל יש היסטוריה נסית של התגלות אלוקית, של עשרת מכות מצרים, של קריעת ים סוף, של מעמד הר-סיני, של ארבעים שנה של נסים במדבר, של שבירת חומות יריחו וכיבוש נסי של הארץ, של נבואות שהתגשמו לכל אורך ההיסטוריה.
כל ילד יודע שהדתות האחרות מבססות עצמן על אדם יחיד, כמו ישו או מוחמד, שבאו וסיפרו שאלוקים נגלה אליהם בסתר, ולא כמו אצלנו, שכל העם חזה ביד ה' ובמופתיו.
כל ילד יודע שהדתות הגדולות ביותר בעולם, הנצרות והאיסלאם, לא רק שהן מודות בהיסטוריה האלוקית של עם ישראל, הן גם ניסו לבסס עצמם על התורה שלנו ולחקות אותה - כי היא המקור האמיתי והגדול ביותר שיש.
כל ילד יודע על ההיסטוריה הנסית של עם ישראל, על העובדה שעם ישראל תמיד היה במרכז ההיסטוריה, נרדף על ידי האומות הגדולות בעולם ושרד את כולם - את המצרים, את הבבלים, את הפרסים, את היוונים, את הרומאים, את הנוצרים, את הגרמנים... מי יכול לטעון שעם ישראל אינו זוכה להשגחה אלוקית בהיסטוריה?
כל ילד יודע שעם ישראל גלה מארץ ישראל, וחזר אליה בנסים גלויים, והכל כפי שנאמר מראש בספר הספרים - גם על הגלות, וגם על השיבה לארץ. הוא יודע על השגחה אלוקית לכל אורך ההיסטוריה.
כל ילד יודע שעם ישראל תמיד היה העם הביקורתי והחכם מכל העמים, ולא היה עם טיפש או פתי.
כל ילד יודע שחכמי ישראל לדורותם היו אנשים צדיקים וישרים וחכמים וגאונים, שהכל מתפלאים ומחכימים מחוכמתם, וראוי לסמוך עליהם ועל המסורת שהעבירו.
כל ילד יודע שרבים מחכמי ישראל לדורותם היו גם אנשי מדע ופילוסופיה, הכירו את החוכמות החיצוניות, ערכו ויכוחים עם הנוצרים והפילוסופים, והראו שליטה בכל המושגים, ולמרות הכל הודיעונו שרק לנו האמת היחידה (ספר הכוזרי, מורה נבוכים, אמונות ודעות, חובות הלבבות ועוד).
 
כמעט חצי עולם בימינו מכחיש את השואה (כל מדינות ערב), אך לא שמעתי על ילד ישראלי שאומר להוריו שהוא לא מוכן לכבד את יום השואה, כי זו רק "הליכה אחרי העדר", ואינו יודע אם היתה שואה...
כאשר עם שלם מעביר מדור לדור מאורעות היסטוריים כלל-לאומיים, לא ניתן להתכחש אליהם רציונלית.
מספיק ששני אנשים יטענו שהיה רצח, כדי שנאמין להם ונרשיע אדם. קל וחומר כאשר עם שלם טוען שהיה עד למאורעות אדירים, ומעביר את ההיסטוריה הזו לבניו ובני בניו - ואף חוגג חגים וימי זיכרון לזכרה.
את השואה זוכרים באמצעות רגע אחד של דומיה. אך תאר לך שהיו זוכרים את יום השואה, על ידי כך שהיו בונים מחנות בחצר הבית, וישנים בהם שבעה ימים, או אוכלים במשך שבוע לחם יבש ומצומק לזכר השואה. האם היה אז אדם המעז להכחיש את המאורע? האם יתכן שעם שלם יסכים לקבל על עצמו מנהגים קשים לזכר היסטוריה שלא היתה?
ובכל זאת עם ישראל חוגג את חג הסוכות מזה אלפי שנים, ובמשך שבוע אוכלים וישנים בסוכה. עם ישראל חוגג את חג הפסח במשך אלפי שנים, ובמשך שבוע לא נוגע בחמץ, ואוכל מצות, ומספר ביציאת מצרים כפי שסיפרו אבותיו ואבות אבותיו. האם ניתן להכחיש היסטוריה כה חזקה? אדם רציונלי לא יעשה זאת.
אדם רציונלי לא יכחיש היסטוריה של עם שלם ללא הוכחה חד-משמעית נגדה, ובפרט לאור העובדה שלא שמענו בעולם על עם שהמציא היסטוריה שלא היתה. לא שמענו על עם ששיקר לבניו, או על אומה שלמה שהצליחו לשכנע אותה להאמין באירוע היסטורי שלא היה. שוב - לא ייתכן שרק עם ישראל "טיפש" או "שקרן". שים לב שהמוסלמים והנוצרים מאמינים בסיפוריהם של אנשים בודדים שסיפרו להם סיפורי התגלות אישיים, הם מאמינים - אך לא משקרים. האב הנוצרי והאב המוסלמי אינם משקרים לבניהם שכל אבותיהם חזו בנסים אדירים שהם לא ראו. כל הדתות הגדולות בעולם מבוססות על אמונה עיוורת באדם יחיד, אך לא על שקר המוני, לא על היסטוריה שקרית. כי על דבר שכזה לא שמענו מעודנו, שעם שלם ישקר לבניו, או שיצליחו לשכתב ולהמציא היסטוריה לעם שלם. וטירוף הדעת להאמין בתיאורית קונספירציה לאומית שכזו, והמאמין שבכך, גם יוכל להאמין שחייזרים פוצצו את מגדלי התאומים.
 
לקריאה נוספת בנושא:
 
- להכיר באמת תוך חמישה צעדים פשוטים
 
- אמיתות התורה: ההוכחה הלוגית וההיסטורית
 
- דו-שיח על תורת האמת:
 
- איך הוכיחה התורה שיש אלוקים?
 
- יש דברים שאי אפשר לזייף:
 
- עשרת המכות אינן "תופעות טבע"
 
- אמיתות התורה: איך להוכיח לחבר שאלוקים בחר בעם ישראל?
 
חפש בבקשה בגוגל את החוברת "שיחה גורלית" ובה תמצא דו-שיח מעניין על תורת האמת לעומת דתות אחרות.
 
לגבי נושא זרע לבטלה, ראה כאן בבקשה:
 ראה שם גם קישור לכתבות בשם "שוב נפלתי" שיוכלו בעז"ה להדריך אותך.
 
אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?
 
אם אבא אוהב - אז למה כואב?
 
מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?
 
אבא גדול ואבא קטן:
 
האם יש תשובה לשאלת איוב: למה ה' ברא סבל בעולם?
 
למה אלוקים ברא את האדם?
 
10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים
 
האם העולם הוא ברובו רע? האם רוב האנשים סובלים בעולם?
 
אני בטוח שהקב"ה אוהב אותך מאוד, ואין ספק שהוא רוצה בטובתך. עליך רק להאמין בו ולבטוח בו שהוא רחמן וטוב וחכם - יותר מכולנו, ויודע בדיוק מה טוב עבורך. פתח לו פתח כחודו של מחט - והקב"ה יפתח לך פתח כפתחו של אולם.
 
אשמח לשמוע מה דעתך על החוברת שיחה גורלית.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה