תורה ומדע

חומר הופך לאנרגיה

  • כ"ז אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

מה מקור בחזל לזה ועוד שמעתי מחקר שנכונות ראשונית אף הקטנה ביותר מולידה לאחר מכן נכונות פי ארבע האם זה נכון ומה המקור לזה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
חוק שימור החומר קובע שאנרגיה יכולה להחליף צורה, אך לעולם לא נוצרת יש מאין.
 
חוק שימור החומר מצוי במאמרי חז"ל שהבהירו, שמאז בריאת העולם לא נברא שום דבר חדש, ושום דבר אינו באמת מתחדש. אלא החומר שהיה הוא שנשאר, וה' שולט בחומר ומנהל אותו. אך אינו בורא דברים חדשים בבריאה. נא ראה כאן:
 
לגני נכונות ראשונית
 
אמרו חז"ל בפרקי אבות (פרק ד, ב): "הוי רץ למצווה קלה [כבחמורה], ובורח מן העבירה. שמצווה גוררת מצווה, ועבירה גוררת עבירה."
 
כלומר מי שמתחיל בדבר מצווה, זוכה להתקדש ולעשות עוד ועוד מצוות, ומי שחוטא ח"ו נגרר לעשות עוד ועוד עבירות. אמרו חז"ל: "כך היא אומנתו של יצר הרע. היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה, והולך ועושה" (מסכת שבת, דף קה).
 
עם זאת הקב"ה מסייע לאדם כשהוא משתדל.  אמרו חז"ל (שיר השירים רבה פרק ה, ב) שהקב"ה אומר לבני האדם: "פתחו לי פתח כחודה של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם".
כלומר כאשר האדם מביע כוונתו ומשתדל אפילו מעט, הוא מקבל סיעתא דשמיא משמים להצליח במעשיו. דבר זה נכון גם לגבי ההתגברות על עבירה: "יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ויום, ואלמלא. הקב"ה עוזרו לא היה יכול לו" (קדושין דף ל).
 
בברכה,
דניאל בלס
 
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה