אמונה

עבירות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום.. כיום אני חוזרת בתשובה ולומדת במדרשה. במהלך הלימודים אני נזכרת שוב ושוב בדברים קשים ונוראית שעשיתי בעבר שאיני יודעת איך לכפר עליהם. נזכרתי שלפני כמה שנים הלכתי לאיזשהי חנות איפור ונכנסתי בידיעה גמורה שאני לא הולכת לקנות כלום,אלא רק כדי שהמאפרת תאפר אותי. אך בעצם כוונתה של המאפרת היא לאפר רק על מנת שהלקוחה תרכוש מוצרים, וכשנכנסתי אף אמרתי שבאתי לחפש לקנות מוצרים. לאחר שאפרה אותי היא נסתה לשכנע אותי לקנות ולא היה לי נעים לאמר לה לא, אז אמרתי לה שאלך ואוציא כסף ואחזור לקנות את המוצרים. רציתי לשאול את הרב מה עליי לעשות כדי לתקן את מה שעשיתי? אם אין אפשרות להגיע אל המאפרת (לא ניסיתי זאת,אך אני לא זוכרת אפילו איך היא נראית)? האם יש לכך תקנה? בתודה

תשובה

שלום וברכה

במהלך חייך את בוודאי תתרמי פה ושם לצדקה, לכן כדאי למי שיודע בעצמו שנכשל בעבר בגזל או בספק גזל, והסיבות לא מאפשרות החזרת הכסף לבעליו, שיכוון שהצדקה שהוא נותן יהיה בכדי לשלם על הגזל בעבר, וכך יש להתנהג עד שסכומי הכסף שיתרמו לצדקה בכוונה זו יעלו במשוער על הסכומים שיש חשש לגביהם שהן הושגו בגזל או באבק גזל.

תקנה זו של השבת סכומי הגזל לצדקה היינו דוקא סוג צדקה שרבים נהנים מאותה הצדקה, בין אם זה הנאה ברוחניות כמו מוסדות `הידברות` וכדומה, ובין אם ההנאה הוא בגשמיות כמו ארגון עזרה למרפא של הרב פירר, או יד שרה, וכדומה, שבאופן כזה תוקן על ידי חז"ל כ`תקנת השבים` שיהיה חשוב כאילו החזיר לנגזל מאחר ויש סיכוי שתגיע הנאה גם לאותו נגזל מפעילות המוסד שלשם תרם צדקה.

[אפשר לעשות את התיקון גם על ידי רעיונות יחודיים, כמו קניית נטלות לצורך נטילת ידיים ברחבת הכותל המערבי, או קנית ספרים והקדשתם לרחבת הכותל, שזהו צרכי רבים במלוא מובן המילה, וכל אחד יכול להעלות רעיונות נוספים]. והיות ולפי דברי הרמב"ם ע"פ חז"ל כמעט ואין אדם הניצול מאבק גזל, לכן רצוי שיהיה לאדם איזה הוראת קבע למוסד המתעסק בצורכי רבים כמו הנ"ל, ובכך יהיה רגוע לגבי הגזל שהוא נכשל בהם כשהוא לא יודע או לא יכול להחזיר לנגזלים.

אחרי שתעשי את הנ"ל הסירי את הדאגות הללו מהעבר, ותודי להקב"ה על העתיד המזהיר שלפנייך, ועל כך שזיכה אותך להנות מאור החיים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה