הלכות ומנהגים

פרשת אברהם ושרה ואבימלך.

  • כ"ג אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

יש לי חבר שמציק לי בשאלת הנהגתו של אברהם אבינו כאשר היה רעב בארץ והגיע אל אבימלך שהיה שם מזון וביקש משרה שתאמר לכל מי שישאל אותה שהיא רק אחותו ולא אשתו. ברור לי שזה מכיוון שכך היה מנהג המקום למסור כל אישה יפה למלך. ואם היא בעולת בעל אז "מוצאים" איך לסלק את הבעל. ומעבר לכך רש"י מפרש את הפסוק : אמרי אחותי את למען יטב לי בעבורך וחייתה נפשי בגללך. ומפרש רש"י שיתנו לי מתנות! רש"י פשוט מסבך את הפרשה עוד יותר בפשט שהוא מוביל את הפרשה הזו. ניסיתי להעמיד את עצמי במקום אבינו אברהם ולהבין את מניעיו לצעד כזה שבעצם הפקיר כביכול את שרה לטובתו. האמת שלא מצאתי תשובה שהניחה את דעתי. אברהם אבינו היה עשיר. איש מלא אמונה בבורא עולם. איש חזק בפועל שרדף אחרי חמשת המלכים החזקים ונצחם. איש ללא חת אך כאן כביכול יש הפקרה של שרה אשתו כדי שיוכל ליהנות מכך. אבקש תשובה ראויה . לא בשבילי כי אני באמונה שלמה תמיד. אך אולי אם יהיה לכך הסבר ראוי אז אוכל לשכנע את השואל לחזור בתשובה

תשובה

 
שפתי כהן על בראשית פרק יב פסוק יג 
אמרי נא אחותי את וגו'. יש לשאול אברהם אבינו איך הביא אשתו בבחינת הנסיון וגם כן שרה אמנו שהיה אברהם טפל לה בנבואה איך רצתה לבוא לידי כך. אלא אמר לה אברהם כל מקום שבאנו פרסמנו אלהותו יתברך ויצא לנו מוניטין ובארץ מצרים הם כולם מכשפים ויאמרו שכל מה שעשינו הכל בכישוף ולא יאמינו לי מה שאומר להם על ענין קבלת אלהותו יתברך, אמר הנה נא ידעתי בא בידיעתי במראה הנבואה כי אשה יפת מראה את, כלומר שעל ידי היופי שלך יתפרסם אלהותו יתברך, אם כן אמרי נא אחותי את למען ייטב לי בעבורך, לא חס ושלום שאברהם אבינו היה מבקש טוב העולם הזה כי לא אמר ואחיה בעבורך אלא וחיתה נפשי על טובת הנפש היה מבקש, ואם יתאמת להם שכל מה שעשינו היה על ידי כישוף הפסדנו כל מה שעשינו, אלא אמרי נא אחותי את למען ייטב לי טוב לי וטוב לך, ולכך שני יודי"ן שהיא טובת העולם הזה שהוא חיות הגוף וטובת העולם הבא שהיא חיות הנפש, אם כן הנה נא ידעתי במראה הנבואה שעל ידי היופי יתפרסם אלהותו, ועם כל זה לא רצה לסמוך על הנס שלא לנכות מזכויותיו, והחביאה בתיבה ובא המוכס ופתח התיבה על כרחו של אברהם אבינו כדאיתא במדרש (בראשית רבה מ', ה'), זה לשונו כיון דמטא למכסא אמרין ליה הב מכסא אמר יהיבנא אמרי מאנין את טעין אמר יהיבנא מכסא דמאנין אמרי מטכסין את טעין (פירוש משי) וכו' מרגלאן את טעין אמר יהיבנא מכסא דמרגלאן אמרי אי אפשר אלא דפתחית וחמית לן מה בגוה, כיון שפתחה הבהיקה כל ארץ מצרים מאורה רבי עזריה ורבי יונתן בר חגי משום רבי יצחק אמרי איקונין של חוה נמסרו לראשי דורות, להלן הוא אומר (מלכים א א', ד') והנערה יפה עד מאד מגעת עד איקונין של חוה ברם הכא כי יפה היא מאד, מאד מאיקונין של חוה. ולזה אמר לה הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה ששום אשה לא הגיעה ליופי זה ועל ידי יופי זה יתפרסם אלהותו יתברך והבהיק אורה על כל ארץ מצרים זה היה סיבה כדי שלא יתעוללו בה המוכסים תחילה אלא מיד ותוקח האשה בית פרעה כי נתפרסם יופיה לכל ואמרו זו אינה כדאית אלא למלך, ולכך כשקרא פרעה לאברהם ואמר לו מה זאת עשית לי וגו' לא שמע לו שום טענה, וגם כן אברהם לא דיבר שום דבר כמו שאמר לאבימלך רק אין יראת וגו' והרגוני, לפי שדבר ידוע הוא כי מצד היופי שהיה בה בפרט במצרים שהיו מכוערים כל מי שרואה אותה הורג עצמו עליה לכך לא שמע לו שום טענה אלא אמר לו הנה אשתך קח ולך מהרה כדי שלא יהיה לו ביזוי שיאמר אשה כזאת באת לידו והניחה והלך לו הוא ואשתו לעיני כל מצרים ולא רדפו אחריו ולא הרגוהו אף על פי ששלח עמו פרעה אנשים עם כל זה היו נהרגים עליה אלף בני אדם בודאי, אלא הכירו הכל וידעו חיבתו של אברהם אבינו אצל הקב"ה והאמינו בו ונתפרסם אלהותו יתברך, ולא די ששלחו אלא גם שטר כתובה שנתן לה והיה כתוב בה שארץ גושן לה במתנה והיא היתה במושב בני המלכים וכדאיתא בפרקי רבי אליעזר (פרק כ"ו) לא לקחו ממנה, ולזה אמר יוסף לאביו שיביא שטר מתנה עמו זהו שאמר וישבת בארץ גושן וגו' ואמר לפרעה אבי ואחי באו אלי והנם בארץ גושן שהראה לו שטר המתנה, והנה גם כן אמר ועתה ישבו נא עבדיך בארץ גושן. ולא די אלא שנתן לו בתו שפחה כדי שתהיה אימתו מוטלת על הבריות, ולזה אמר וישלחו אותו ואת אשתו את לרבות הגר בתו וא"ו דואת לרבות שטר המתנה, וגם כן נתן בלבו הקב"ה לתת לו בתו כדי שידעו הכל שלא קרב אליה, ולזה אמר לו הנה אשתך קח ולך, כלומר אשתך היא מותרת לך, ועתה הנה אשתך קח ולך סופי תיבות בגימטריא חן, שנתן לו הקב"ה חן בעיני הכל. והוצרך לומר הנה אשתך לומר שהיא מותרת שאף על פי שאשת ישראל שנאנסה מותרת לבעלה אשת כהן שנאנסה אסורה לבעלה ואברהם היה עתיד להיות כהן על דברתי מלכי צדק (תהלים ק"י, ד'). ואפשר עוד לומר שענין מלכי צדק היה קודם ירידתו למצרים ואין מוקדם ומאוחר בתורה:
ובזוהר אמרו (ח"ג נ"ב.) ומה אברהם דאיהו דחיל חטאה רחימו דקודשא בריך הוא אמר הכי על אתתיה בגין דייטבון ליה אלא אברהם אף על גב דהוה דחיל חטאה לא סמיך על זכותא דיליה ולא בעא קודשא בריך הוא לאפקא זכותיה אלא זכותא דאתתיה דירווח בגינה ממונא דשאר עמים עכו"ם דהא ממונא דאתתא זכי לה בר נש הדא הוא דכתיב (משלי י"ט, י"ד) בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת מאן דזכי באשה משכלת זכי בכולא, וכן אמרו בגמרא (בבא מציעא נ"ט.) אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו, ואומר (איוב ל"ז, כ"ב) מצפון זהב יאתה מהאשה שלקחה מהצלע שהוא צפון והיא צפונה בבית זהב יאתה ואברהם הוה אזיל בגינה למיכל שללא דשאר עמין עכו"ם וסמיך על זכותה דילה דלא יכלין לאענשה ליה ולחייבא בה ובגיני כך לא אמר איהו אחותי היא ולא עוד אלא דחמא חד מלאכא דאזיל קמיה דאברהם ואמר ליה לא תדחל מינה קודשא בריך הוא שדר לי לאפקא לה ולאפקא ממונא דשאר עמין עכו"ם ולנטרא לה מכולא וכדין לא דחיל אברהם מאתתיה אלא מיניה דלא חמא עמיה מלאכא אלא עמה אמר היא מתנטרא ואנא לא נטירנא ובגיני כך אמר אמרי נא אחותי וייטב לי ייטיבו לי מיבעיא ליה דכתיב והיה כי יראו וגו' אלא ייטיב לי דא דאזיל קמך וייטב לי בהאי עלמא קודשא בריך הוא בממונא וחיתה נפשי בההוא עלמא בגללך דלא תסטי מן אורחא דקשוט דאי זכי אנא בגינך בממונא בהאי עלמא ותסטי את מאורחא הא מיתה זמינא בההוא עלמא ותחי נפשי בההוא עלמא בגללך, ובגין דההוא מלאכא אזיל קמה לנטרא לה מה כתיב וינגע ה' את פרעה על דבר שרי דהות אמרה למלאכא מחי והוא מחי ועל דא לא דחיל אברהם מינה דאיהי מתנטרא ומה דדחיל אגרמיה דחיל דלא חמא עמיה נטורא עד כאן. ובזה תבין למה לא אמר למען ייטב לי ותחיה נפשי בגללך לפי שהם שני דברים, ומה שאמר דאי אנת תסטי הא מיתא זמינא לפי שהיא חצי גופו ובחר שלא תתפתה כי היא באה לתיקון קלקול אם כל חי:

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה