חברה והשקפה

לכבוד -מנשה ישראל [תגובה על חרדים,ליטאים, ציוניים-האם לזה התכוונו כשאמרו שנאת חינם ]

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום מנשה ישראל - שמחתי לראות ממך תגובה מהירה לשאלותי. כתבת בסוף המכתב "ממתין לתשובה שלימה" אני לא יודעת אם התכוונת שאכתוב לך את תגובתי אבל בכל זאת,אעשה זאת. ראשית - כמו שהרשת לעצמך לכנות אותי בכל מיני מובנים, משם בדיוק מכתבי הגיע! מאז שאני ילדה "החרדים" שהיו סביבי רק העליבו אנשים שכביכול "שונים" מהם, וחושבים שמי שלא דתי הוא זר וכופר גמור!!! המציאות אחרת - יש אנשים מוסריים עם ערכים טובים וכוונות טובות.מה לעשות שלא כולם גדלו בבית דתי? עם הלכות כאלה ואחרות... ברצוני לציין דבר נוסף, טענת שאין לי ידע מספיק לגבי גדולי הדור - אך אין אני ח ל י ל ה מזלזלת בהם! ולא ארשה לך לדבר אלי בצורה בה דיברת. בגלל דיבור כזה- תמיד אבל תמיד הסתייגתי מלהתקרב למגזר שכזה. חוויתי דבר נוראי אבל נוראי שאין על דעתך בכלל!!!! כמובן שאין להכליל.. אז בבקשה תסביר לי למה תמיד החרדים מכלילים דתיים אחרים? למה הם אומרים שהחסידות היא שטות?? למה הם טוענים שבוגרי ישיבות הסדר הם לא "רציניים"?? "צדיק באמונתו יחיה" זה דבר שקיים.חשוב לי שתבין שאינני באה ממקום ריק - אני באה מהיסטוריה שחוויתי -ואין זה שקרי או שטותי. תסביר לי בבקשה מדוע חרדים חושבים שדתיה ציונית לא ראויה לתלמיד חכם בדיוק כמו האישה החרדית?בגלל שהיא בוחרת להיות עם כיסוי ראש אחר במקום פאה? לא אני המצאתי את ההשוואות הללו - כך הם לימדו אותי . הם אלה שמכלילים, ושוב אולי אני מכירה אנשים שאתה לא מכיר- אך זה מה שאני מכירה. אני כתבתי לך ממעקי ליבי, על דברים שאני חוויתי מהם.אני לא מרגישה צורך להצתדק כאן לפניך - אני מגיעה ממקום אמיתי לגבי הביקורת שלי,אין לי שום עניין לבוא ולומר דברים לשווא. אם כי לא הייתי כותבת ושואלת. ולא - אני לא באה מרגשי נחיתות לדבריך . אתה מציין שקוטנם גדול ממותני? איזה מין דיבור זה? זאת בדיוק הסיבה שאני חושבת מה שאני חושבת.אני חושבת שבחורה שגדלה באופן חילוני אך עם מוסר וערכים ובכל זאת כל העולם היה פתוח בפניה,זכתה במתנות גדולות ערך מבורא עולם, בבית נםלא, בלימודים משגשגים, במראה טוב ובבריאות ובכל זאת בחרה וידעה שדרך האמת היא הדת ,לדעתי זו בחורה אמיתית שראויה ללימוד ובחורה כזו רק יכולה לצמוח-אך לא נתנו לה הזדמנות.כי שייכו אותה לכל מיני "קבוצות".לדבריך -אתה טוען שדברים אלו "בוערים" לי בגלל ט` באב. אין זה נכון המון המון זמן שאני נושאת הרגשות אלה איתי. אני בסה"כ באתי בגישה טובה לקבל תשובה אמיתית- לא היתה לי כל כוונה להקניט אחרים אלא להגן על אחרים ממה שהם עוברים. אתן לך דוגמא נוספת- מגיע רב לשבת לבית הכנסת ממקום אחר בארץ, יום שבת שוב אני מדגישה ועומד מול הקהל ואומר שהוא יברך את מי שישלם עבור הברכה 200 ש"ח. ביום שבת שוב אני מציינת. הרב הזה "חרדי" .לי לא נראה הגיוני שרב ידבר על פרנסה בשבת ,בטח ובטח לא לקבוע סכום מראש. ברכה אמיתית מגיעה ממקום טהור ונקי בכוונה לעזור ולכבד. אולי נשמעתי לך ביקרותית או מבקרת דתות... אני לא- לדעתי - כל מה שמרחיק אותי מבורא עולם זה לא טוב לי. וזה מרחקי אותי בסה"כ ניסיתי להתייעץ ולנסות לראות דעה של גדולים ממני. תקפת אותי כל כך במכתבך... לא היתה לי כוונה לזלזל חלילה. לגבי השידוך - אני שואלת מפני שמי שאני מכירה הוא "חרדי" והם טוענים שאין להם קשר עם ה"מגזר הזה" כי הוא לא מספיק אמיתי ושומר מצוות לדעתם... אז שוב אני מגיעה במכתב הזה מעובדות קיימות.אז חשבתי אולי תוכל לומר לי.. אבל אעזוב את זה ברשותך. אשמח ממך למענה נוסף, בברכה.

תשובה

שלום וברכה

כששני צדדים מתווכחים, ברור שמי שמתקיף חזק, מזמין לעצמו תגובה חזקה, גם כן. אני מרשה לעצמי לצטט כמה פנינים ממה שכתבת במכתב הראשון, מה שעורר אותי לכתוב בצורה חזקה וברורה. זה לשונך:

א. אני פונה בשאלה מדוע החרדים חושבים שהם הטובים מכולם?? אני חייבת לציין שבתור בחורה מסורתית אינני רואה קשר בין החרדים לבין הדת, אף פעם לא חשבתי שהם מאמינים באמת.

ב. למעשה הם אלו שהרחיקו אותי כל השנים מאהבה לדת שלנו. היהדות לא צריכה להתבטא בפאנטיות שכזו.

ג. העובדה שהם חושבים שהם יותר טובים מכולם זה פשוט שערוריה, הם חושבים שאין גאולה בגלל התנהגות החילונים - אני מגיעה ממקום ניטרלי ואומרת שאני מכירה חילונים שמקיימים מצוות ואהבת ישראל בכמות כזו שה"חרדים" מעולם לא עשו.

ד. הם דואגים רק לעצמם... מסתכלים מהצד, מתפללים על עצמם, בלי שום אהבת ישראל. כל הזמן עם פרצוף מרוד וגישה פאנטית לחלוטין.

לדעתי הם אלה גם חלק ניכר שמעכבים את הגאולה של עם ישראל. האגואיזם הזה פשוט הניגוד למה שהתכוונה תורתנו הקדושה. מה עלי לעשות? אני לא רוצה להיות חלק מההתנהגות הזו. תקראי טוב מה שכתבת, ותגידי לי אם זה לא נובע מאיזה שנאה כבושה, ומהכללת מאות אלפים מבני הציבור החרדי שאת בכלל לא מכירה. בא אדם מבחוץ, שזכה להתקרב, והספיק להכיר בחייו כמה חרדים לא יראי שמיים ומתחיל לקטר, ולהאשים את הציבור החרדי כולו ב`אי אמונה` בהקב"ה, בדברים הכי חמורים, שהם פחותים בקיום מצוות מהמון החילונים.

כמובן שדברים בוטים ושקריים כאלו מזמינים דחיה מוחלטת בדיוק בצורה בה נענית, כך לימד אותנו דוד המלך, עם עיקש תתפתל. להתאים את התשובה לנוסח השאלה. את הגעת בצורה של התקפה צעקנית, והשבתי בצורה די עדינה למה שאת כתבת. עכשיו אולי קל לך לכתוב מה שאת כותבת כעת: "אני בסה"כ באתי בגישה טובה לקבל תשובה אמיתית - לא היתה לי כל כוונה להקניט אחרים אלא להגן על אחרים ממה שהם עוברים". שיהיה כך.

אבל אם כך, גם אני רק הגנתי על אחרים, על הקבוצה החושבת בצדק, שהוא הולכת בדרך הכי נכונה, עקב כך שהיא לא שינתה בכלום ממה שהיה מאות ואלפי שנים. את מתלוננת על החרדים למה הם חושבים שדרכם צודק מכולם, וכי זו בכלל שאלה?, כך הוא דרכו של עולם שאם מתהלכים בכיוון מסויים ותחת השקפה מבוססת מגדולי עולם, חושבים ומאמינים שזאת היא הדרך הנכונה, אני מאוד מצפה מתלמידי הגאון רבי צבי יהודה, שגם הם יחשבו ויאמינו כי דרכם היא הנכונה, ושכך בדיוק צריך יהודי לחיות, כל עוד ושומרים את התורה ככתוב בשולחן ערוך, וההבדל הוא בעניני השקפה, אין בעיה, תהיה הדרך אשר תהיה, העיקר שעושים את רצונו של הקב"ה כפי הכתוב בתורה.

ושיהיה ברור לך, שהתנהגויות טובות ככל שיהיו אינם יכולים להיות תחליף למצוות שהם כמעט מעיקרי הדת, שמירת שבת וטהרת המשפחה, וכו`, לא מחליפים עם ריבוי של התנהגות טובה, כך שמה שקבעת שאת מכירה אנשים חילונים רבים העולים בקיום מצוות הרבה מעל `כלל הציבור החרדי` זוהי האשמה בוטה וכלל לא במקומה, וראוי למי שמתהלכת בשבילי ההלכה היהודית הצרופה לחזור מדברים נבובים אלו. אני ברוך השם נולדתי חרדי, וככזה, אני אף פעם לא מרשה לעצמי לבקר מי שנולד בקבוצה אחרת, אפי` חילוני לגמרי, תקראי באלפי התשובות שלי באתר ותראי שהגישה שלי פשוט שאני מרגיש את עצמי בטל וקטן כלפי אלו מהציבור החילוני המתקרבים טיפה ליהדותם, ברור שאני לא עמדתי בכל ימי חיי אל מול נקודות בחירה כאלו, וכך לימדונו חז"ל `אל תדון את חבירך עד שתגיע למקומו`.

וכמובן שגם כלפייך שהתקרבת ליהדות בכוחות עצמך, אני בהחלט מכניע את עצמי ומרגיש עפר ואפר תחתייך, אני לא מעיז לבקר את אחי ואחיותי שבאו מרקע אחר לגמרי. אבל עם זאת כמובן שעלי למחות כשאני שומע התקפה מזלזלת בציבור כה יקר ללבי, ובגדולי ישראל המנתבים את הדרך המדוייקת לציבור החרדי, שעימה אנו צועדים כבר אלפי שנים, החזון איש והחפץ חיים, לא נזקקים שמי שהיא תגיד להם שדרכם היא פנאטית.

עוד הכללה לא נכונה ושקרית בדברייך, `למה החרדים אומרים שהחסידות היא שטות`, אולי תסבירי לי מה שכתבת לנוכח המציאות שרוב הציבור החרדי כיום הם חסידים בעצמם, או ספרדים שהם מעריצים של החסידים???, וקיים רק מיעוט קטן מאוד בין הליטאים הסבור שהחסידות איננה דרך נכונה. החפץ חיים ומרן הרב שך לא היו סבורים כך, הם בהחלט התייחסו לחסידות בכבוד כתנועה רעיונית חשובה מאוד לפסיפס הנפלא המרכיב את כלל הציבור החרדי. "הם טוענים שבוגרי ישיבות הסדר הם לא "רציניים", סוף ציטוט. שוב הכללה לא נכונה בעליל, ר>ההשקפה הכללית בציבור החרדי, וצר לי שנפגשת דוקא עם אנשים שהוציאו את דבת הציבור החרדי רע בעינייך. וזאת דעתי לאורך כל הדרך, לפי מה שקבלתי מרבותי מהמיטב שבמיטב בציבור החרדי. זאת שקר וכזב, שבת למשפחה ציונית דתית לא ראויה לתלמיד חכם, זה פשוט הבל הבלים, בת למשפחה דתית ציונית זכאית לתלמיד חכם מהעדה שלה מהציבור הדתי ציוני, ורבים הם תלמידי החכמים בציבור הזה, כפי מה שאני מכיר ומיודד בהרבה מהם באופן אישי. זה נראה לי הליכה בכיוון לא שלך. מתלוננת על שכתבתי שקוטנם של גדולי הדור מנהיגי הציבור החרדי עבה ממותנייך???, אני לא מבין.

את לא סבורה כך???. מה פשר התלונה, כלשונך: `איזה מין דיבור זה?`, הרי זה מין דיבור פשוט וברור!, קוטנם - האצבע הקטנה של מנהיגי הציבור החרדי, עבה בהרבה ממותנייך וממותני גם יחד עשרות מונים. אולי את לא יודעת אבל זה לשון שגור בפי חז"ל ומושאל מהפסוק במלכים א פרק יב פסוק י. ורבים מהראשונים משתמשים בלשון זה כלשון ענווה כלפי הדורות שקדמו להם.

הסיפור על הרב שדרש עבור הברכה סכום כסף ביום שבת, מגעיל באמת. וזה לא התנהגות של רב, הוא מקסימום מתמחה, ואנשים כאלו הנמצאים באחוז מזערי מוציאים שם רע לציבור החרדי בכללות, ואכן הציבור מאוד סובל משוליים אלו. ואני מסיים, ההתקפה שלי, היתה במקומה בגין התקפה היוצאת מהפרופורציה מהכיוון שלך, ויתרשם כך כל קורא אובייקטיבי, לא היתה לי כוונה מזערית לזלזל באישיות שלך, כי חלילה מלזלזל או להטיל פגם קטן באחים ואחיות שנולדו באופן אחר ממנו, כשכלל לא ברור אם אני במצבך הייתי עומד בנסיונות. באיחולי הצלחה רבה בכל דרך יהודית שתבחרי - מנשה ישראל

נ. ב. אולי כדאי להירשם לאתר השידוכים שלנו - - מיעוד לכל המגזרים, רשמי את פרטייך ואת הפרטים של מי שאת מעוניינת בו, והשדכניות שלנו יחזרו אלייך בהקדם, אני מקוה ומתפלל. אשמח לקבל את שמך ושם אימך ואתפלל עלייך בקביעות [אחת לשבוע] אצל הכותל המערבי, ובכך ירווח לי שאם חטאתי וחשדתי בך בדבר שלא הייתי צריך לחשוד אף לנוכח מה שכתב, הרי כך אמרו חז"ל שהחושד בחברו צריך לבקש סליחתו, וגם להתפלל על הנחשד.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה