שאל את הרב - כללי

זמן משיח

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לפני כמה זמן הייתי בהרצאה של אחרית הימים ושמעתי על כך שרק 10 אחוז מהיהודים יזכו להיות ולראות את המשיח אם כן ואני חוזרת בתשובה ואני בטוחה שיש אלפים שנמצאים בדרגה גבוהה הרבה יותר אם כך כל מה שעשיתי יורד לטמיון שהרי אם יש הרבה בדרגה גבוהה ממני מה הסיכוי שלי לזכות לראות את המשיח??

תשובה

שלום וברכה נ

בואת הבירור בספר זכריה מדברת על בירור העולם כולו, שמכלל האנשים ישארו רק שליש. ושני שליש הכוללים את אלו שהרעו או זממו להרע לעם ישראל, וכך גם כל הגויים שישארו עובדי עבודה זרה גם לאחרי הגילויים הגדולים של הקב"ה שיהיו במהלך אחרית הימים, כל אלו דינם לעבור ולהיכרת מארץ חיים. לא מדובר על עם ישראל, כי עליהם כתוב נבואה אחרת "וחשב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח", וכפי שפירשו חז"ל שהכוונה הוא שכל נשמות עם ישראל יזכו בסופו של דבר להכיר באמת וללכת בדרכי התורה וכולם ללא יוצא מן הכלל יזכו לחיי עולם הבא.

ובספר רבינו בחיי (שמות פרק לד פסוק ז): "וחשב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח, והוא חסד השם יתברך לישראל שלא יהיו אובדים מן העולם הבא אלא שיזכו הכל לפניו, ומפורש אמרו כל ישראל יש להם חלק לעוה"ב שנאמר (ישעיה ס) ועמך כלם צדיקים לעולם יירשו ארץ. ואל הסוד הזה רמז שלמה המלך ע"ה באמרו (קהלת א) מה שהיה הוא שיהיה וגו` ואמר (שם) דור הולך ודור בא וגו`, כי ע"ד הפשט היה ראוי שיאמר דור בא ודור הולך לפי שהנולדים הם באים והמתים הם הולכים, אבל אמר דור הולך ודור בא כי ההולך הוא בא, וזהו לשון דור שהוא מלשון (ישעיה כב) כדור אל ארץ רחבת ידים וזה מבואר".

ומבואר שכל עם ישראל יזכה בסופו של דבר, להתקרב להקב"ה, אלא שיתכן שזה יהיה בדרך קלה או קשה, גלגולים, יסורים, איומים, הכל לפי הבחירה, אבל בסוף התהליך נהיה טובים, כך אמרו חז"ל בתלמוד במסכת סנהדרין: "רבי אליעזר אומר: אם ישראל עושין תשובה - נגאלים, ואם לאו - אין נגאלים. אמר לו רבי יהושע: אם אין עושין תשובה - אין נגאלין? אלא, הקדוש ברוך הוא מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן, וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב".

ובסוף ויכוח ארוך הודה רבי אליעזר לשיטת רבי יהושע. כך שאפשר לעשות זאת בדרך קלה של תשובה עצמית והתעוררות עצמית, ואפשר לעשות זאת בדרך הקשה מתוך איומי מלך קשה כהמן שגזירותיו דומות מאוד לגזירות המן, להשמיד ולהרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד, והוא, במקרה או לא, יושב בערך באותו איזור. כך, שאת יכולה להיות רגועה, בעניין הזה, נשמות עם ישראל לא יושמדו חס ושלום, הנשמות של עם ישראל ישארו גם אחרי כל הבירורים כשהן מבהיקות ומזהירות כזוהר הרקיע. וכל הנבואה של הבירור מדברת על אומות העולם, עם כי גם בין עם ישראל ישנן נשמות של ערב רב, ואפשר לזהות אותם בקלות, שאותם יברר ויוצאו במהלך הבירור הכללי. אלו הן שלשת פסוקי הנבואה של הבירור הגדול יחד עם פירוש רש"י והמלבי"ם: ספר זכריה פרק יג (ז) חֶרֶב עוּרִי עַל רוֹעִי וְעַל גֶּבֶר עֲמִיתִי נְאֻם יְהֹוָה צְבָאוֹת הַךְ אֶת הָרוֹעֶה וּתְפוּצֶיןָ הַצֹּאן וַהֲשִׁבוֹתִי יָדִי עַל הַצּוֹעֲרִים: התנבא עוד כי בימים האלה חֶרֶב עוּרִי - תתעורר חרב עַל רוֹעִי - על האיש שהוא אומר שהוא רועה של ה`, ור"ל על מוחמד נביא הישמעאלים והמאמינים בדתו שהיה אומר שה` שלחו להיות רועה העולם, וכך תתעורר חרב ה` גם עַל גֶּבֶר שהוא אומר שהוא עֲמִיתִי וחבירו של ה` והוא שוה אליו ור"ל על ישו הנוצרי ואמיניו שאומרים וטופלים דברי הבל ועושים מישו אלהים, נְאֻם יְהֹוָה צְבָאוֹת, הַךְ אֶת הָרוֹעֶה וּתְפוּצֶיןָ הַצֹּאן הישמעאלים המאמינים בו, וַהֲשִׁבוֹתִי יָדִי עַל הַצּוֹעֲרִים הם הכהנים ממשיכי דת ישו במנזרים ובכנסיות המצערים עצמם לכבודו להיות פרושים כנודע: (ח) וְהָיָה בְכָל הָאָרֶץ נְאֻם יְהֹוָה פִּי שְׁנַיִם בָּהּ יִכָּרְתוּ יִגְוָעוּ וְהַשְּׁלִשִׁית יִוָּתֶר בָּהּ: וְהָיָה בְכָל הָאָרֶץ נְאֻם יְהֹוָה, פִּי שְׁנַיִם בָּהּ יִכָּרְתוּ יִגְוָעוּ, וְהַשְּׁלִשִׁית יִוָּתֶר בָּהּ - ואז תתעורר חרב איש ברעהו [כנבואת יחזקאל ושאר נביאים שתתעורר מלחמת עולם בין הנצרות והאיסלאם] עד שלא ישאר רק השלישית, שהם מאמיני האמונה האמיתית, היהודים והגרים המצטרפים אליהם, היא תיוותר עם מאמיניה: (ט) וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְּׁלִשִׁית בָּאֵשׁ וּצְרַפְתִּים כִּצְרֹף אֶת הַכֶּסֶף וּבְחַנְתִּים כִּבְחֹן אֶת הַזָּהָב הוּא יִקְרָא בִשְׁמִי וַאֲנִי אֶעֱנֶה אֹתוֹ אָמַרְתִּי עַמִּי הוּא וְהוּא יֹאמַר יְהֹוָה אֱלֹהָי: וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְּׁלִשִׁית שיוותרו בָּאֵשׁ היסורים לצרפו מן הסיגים, דהיינו שישאו ויסבלו מקצת הגרים מהגויים בצרות חבלו של משיח ובמלחמות גוג ומגוג יחד עם עם ישראל, ומשם יבחנו כי גרי אמת הם, כי הרבה מהם תחלה ישובו לסורם ויתחברו עם גוג כמו שאמרו חז"ל. וּצְרַפְתִּים להסיר הסיגים כִּצְרֹף אֶת הַכֶּסֶף, וּבְחַנְתִּים כִּבְחֹן אֶת הַזָּהָב שאחר הצירוף יבחון אותם שנית אם נצרפו כראוי, כמו שבוחנים את הזהב עד שישאר זהב נקי, הוּא יִקְרָא בִשְׁמִי וַאֲנִי אֶעֱנֶה אֹתוֹ אָמַרְתִּי עַמִּי הוּא, וְהוּא יֹאמַר יְהֹוָה אֱלֹהָי - כשיתפלל יתפלל לה` ולא לאלהיו הראשון: עד כאן נבואת הבירור כפירוש המפרשים, ולא מדובר בכלל על בירור בין היהודים. אם ישנו מדרש מסויים על עשירית מהיהודים שיזכו לקבל פני משיח הרי שעלינו לקחת בחשבון שגם אם ניקח את כל מי שמחזיק עצמו כיום בכלל יהודי לא נגיע לכלל עשירית מהעם היהודי באמת, אחרי כל ההתבוללות שהיתה לנו בין האומות במהלך הגלות, ושימי לב שעשרת שבטים מכלל השנים עשר אבדו כמעט כליל, ואולי לגביהם נאמר העניין הזה שרק אחרי זמן מביאת המשיח הם יכללו איתנו, וכך ישנם עוד הרבה דברים לא ברורים בענינים אלו שרק אחרי שהכל יבוא במהרה ובזמן קרוב נדע בדיוק למה נתכוונו המדרשים. אבל ברור שאת יכולה להסיר דאגה מליבך, בעלי התשובה יצעדו בראש הצועדים לקראת המשיח, כך קבלתי ממורי ורבי מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה