שאל את הרב - כללי

תיקון כרת לאישה

  • י"א שבט התשע"ו
אא

שאלה

האם יש דבר כזה תיקון עבירת כרת? האם מי שעבר עבירת כרת יכול לעשות תשובה ולא להיענש על כך בעולם הבא בכלל? אשמח להסבר ואם יש היכן לעשות תיקון ומה הוא בדיוק התיקון. תודה

תשובה

 

לכבוד השואלת,

 

סליחה על האיחור בתשובה.

 

 אם אדם זוכה לעשות תשובה בעולם הזה, אז אין הוא צריך שוב לשום ייסורין וזיכוך אחרי פטירתו.

 

ואע"פ שישנם עבירות שהתשובה לבדה אינה מספיקת להם, מ"מ מבחינה השקפתית אנו מאמינים שאפשר לקבל "מחילה" גם על כריתות ומיתת בית דין. וזהו על פי הכלל הידוע: "אין לך דבר העומד בפני התשובה".

 

והענין הוא, כי תשובה בספרים קדושים נקראת "תשובת המשקל". דהיינו, כמו שאדם קיבל הנאה מן העבירה, כך הוא צריך לקבל ייסורין במידה כנגד מידה כדי "לנטרל" את ההנאה האסורה שנהנה בה מקודם.

 

ולכן לכל עבירה וה"הנאה" שבה, ישנה מדריגה שונה של ייסורין שצריך לקבל בכדי שיוכל להתכפר - לפעמים העינוי של יום כיפור מספיק; לפעמים צריך עוד כמה ייסורין; ולפעמים יצטרך החוטא אפילו ייסורי מיתה רח"ל.

 

אבל ככל שבן אדם עושה תשובה בלב שלם, והוא באמת מתחרט על ההנאה שקיבל, ואילו היה יכול לעשות את זה עוד פעם לא היה עושה, והוא מרגיש כאב וצער בלב על מה שעשה, אזי הייסורין האלו שבלבו הם עולים ומתחשבים כנגד הייסורין שהיה צריך לנטרל את ההנאה שהיה לו, ושוב ייתכן שלא יצטרך לשום ייסורין נוספים  אפילו לשאר ימי חייו שבעולם הזה.

 

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה