תורה ומדע

בריאת העולם מול התורה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב וחזקו ואמצו על פועלכם לעם ישראל ראיתי הרצאה בערוץ שלכם שכתוב ש בורא עולם כתב את התורה ורק אחכ ברא את העולם מה זה אומר?? על הבחירה החופשית ??ובכלל מה זה אומר יסתכל על התורה וברא את העולם.. שמעתי שגם שלפי הקבלה התוצאה שאנחנו חושבים היא בעצם הסיבה לדוגמא שבורא עולם ראה את התפילין בתורה ואז סובב שיהיה יצאת מצרים והשעבוד כדי שתיהיה מצוות התפילין.. אם כך אז למה אומרים שהסבל במצרים הגיע לעם ישראל בגלל חטאותיהים אני ממש מבולבל בקטע הזה אשמח להסברים תודה

תשובה

שלום וברכה

בספרים הק´ כי שורש התורה עליונה ורוחנית מאוד, ואותה תורה מתפרשת בכל מימד בצורה המתאימה לה. רק בעולם העשיה שלנו קבלה התורה את הפנים שלה בספר התורה ובתורה שבעל פה. בעולמות העליונים יותר לומדים את התורה בצורה ובמימד המתאים לה. כך כשהמלאכים בקשו שימסרו להם את התורה הם התכוונו על מימד מתאים להם. ואכן עם ישראל זכה שבנוסף לתורה המתאימה למימד של עולם העשיה היא קבלה גם מעט ידע והבנה במימדים האחרים שיש לתורה כפי המשתקף בתורת הקבלה.

וזה לשון הרמב"ן בהקדמה שלו לפירושו לתורה:

"עוד יש בידינו קבלה של אמת, כי כל התורה כולה שמותיו של הקב"ה, שהתיבות מתחלקות לשמות בענין אחד, כאילו תחשוב על דרך משל כי פסוק בראשית יתחלק לתיבות אחרות, כגון: בראש יתברא אלהים, וכל התורה כן מלבד צירופיהן וגימטריותיהן של שמות, ומפני זה ספר תורה שטעה בו באות אחת במלא או בחסר פסול. כי זה הענין יחייב אותנו לפסול ס"ת שיחסר בו ו´ באחד ממלות ´אותם´ שבאו מהם מלאים בתורה, או שיכתוב הו´ באחד משאר החסרים וכן כיוצא בזה, אע"פ שאינו מעלה ולא מוריד כפי העולה במחשבה,  ונראה שהתורה הכתובה לפני הבריאה באש שחורה על גבי אש לבנה, בענין הזה שהזכרנו היה, שהיתה הכתיבה רצופה בלי הפסק תיבות, והיה אפשר בקריאתה שתיקרא על דרך השמות, ותיקרא על דרך קריאתנו בענין התורה והמצוה, ונתנה למשה רבינו על דרך קריאת המצות, ונמסר לו על פה קריאתה בשמות".

ומתוך כך מובן שלפני הבריאה עדיין לא היתה מפורשת בתורה הנחת תפילין הכתובות על גבי עור בהמה שעדיין לא נבראה. אלא אז היה מצוות תפילין במימד אחר לגמרי, וכידוע מהמקובלים שיעקב אבינו בעסק המקלות שלו שפיצל מול צאן לבן כיוון את כל הכוונות שיש במצוות תפילין, וכן על זה הדרך היתה התורה עד זמן נתינתה על הר סיני שאז היא קיבלה מימד גשמי שממנה אין לחרוג כל עוד ואנו נמצאים בעולם הזה.

הבחירה החופשית היא עיצבה את אותיות התורה כפי שהן לפנינו היום, מכיון שקורח חטא הוא הביא לכך שחלק מאותיות התורה הפכו ונהיו לפרשת קורח. וכן על זה הדרך ביתר החטאים.

מקוה שהרחבתי לך אופן בעניין הזה. ואכן אפשר להאריך ביסוד הזה ימים ולילות.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה