תורה ומדע

אבולוציה במשנת הרב קוק (ב)

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס´ד לכבוד הרב מנשה ישראל. שלום רב. כתבתי לך שאני מבולבל מכיוון שחבר שלי דתי לאומי טוען שהאבולוציה לפי משנת הרב קוק לא סותרת את התורה כאן: ומהתשובה לצערי יצאתי עוד יותר מבולבל.... חשבתי שתגיד לי שזה לא נכון ושהרב קוק שולל את תאורית האבולוציה... אבל אמרת לי ואני מצטט:´כל השם לב, הרב קיבל כשיטה שלפני שדוחים את התיאוריה של המדע, יש להקדים כי בעצם אין אנו מוכרחים לדחות את המדע מכח התורה, אלא אפשר למצוא אפשרות שתחיינה התורה והמדע בשלום זה לצד זה´ כלומר(אם הבנתי נכון..ואם לא בבקשה תתקן אותי ותסביר לי שוב)..כלומר שניתן להגיד ע´פ משנת הרב קוק שהאבולוציה לא נוגדת את התורה. והוספת שאחרי שאמרנו שהיא לא נוגדת את התורה ניתן להפריך אותה ולא חייב להאמין בכל תאורייה שהמדע ממציא ואני מצטט:´רק אחרי שאנו כבר לא מוכרחים לדחות את המדע, או אז אפשר בקל לדחות את התיאוריה של המדע, בכלים המדעיים. וכמו שעשו רבים ושלמים במדע שדחו את תיאוריית התפתחות המינים דוקא מכח המדע עצמו.´ אם כן אז אני לא מבין מדוע יצאת נגד רבנים דתים לאומים שאמרו שתאוריה זאת אמיתית. נ.ב חזק וברוך על השקעתכם הרבה במתן תשובות לכולנו זכינו שיש לנו עם כזה ורבנים כאלה קדושים. תודה.

תשובה

שלום וברכה

א. הפשט בתורה סותרת את תיאוריית האבולוציה, נקודה.

ב. לאיש מדע, כדוגמת השואל ב´אורות הקודש´, אי אפשר לענות בצורה ישירה, לדחות את המדע מפני המשמעות בתורה. ולכן בחר הרב, ללכת בדרך עקיפה, דהיינו, להניח שלפי תורת הסוד אפשר לקבל את תיאוריית האבולוציה, ולהוציא את פסוקי הבריאה מפשוטם. ורק אחר כך יכתוב הרב שתיאוריית האבולוציה לא הוכחה, ומשכך, אין להוציא את הפסוקים ממשמעם, ויש לקבל כי הכתוב בתורה שהאדם נברא עפר מן האדמה נכונה כפשוטה.

ג. הרב בחר ללכת בדרכו של הרמב"ם בספר מורה נבוכים [חלק שני פרק כה] שכתב לעניין הוכחת בריאת העולם ושלילת היות העולם קדמון, כלשון הזה:

"דע כי אין בריחתנו מן המאמר בקדמות העולם מפני הכתובים אשר באו בתורה בהיות העולם מחודש, כי אין הכתובים המורים על חדוש העולם יותר מן הכתובים המורים על היות השם גשם, ולא שערי הפירוש סתומים בפנינו ולא נמנעים לנו בענין חדוש העולם, אבל היה אפשר לנו לפרשם כמו שעשינו בהרחקת הגשמות, ואולי זה היה יותר קל הרבה, והיינו יכולים יותר לפרש הפסוקים ההם ולהעמיד קדמות העולם, כמו שפירשנו הכתובים והרחקנו היותו ית´ גשם, ואמנם הביאונו שלא לעשות זה ושלא נאמינהו, ב´ סבות...".

דהיינו, לא נכריח את חידוש העולם על ידי בורא מכח הפסוקים, מכיון ששערי פירושים לא ננעלו, ואפשר לפרש באופן שלא יוכרח היות העולם נברא. בדיוק כמו שיסוד שלילת הגשמות מהבורא גרם להרבה כתובים שיתפרשו בדרך של ´דברה תורה לסבר את האוזן´.

וזה מה שאומר הרב קוק לגבי האבולוציה, שלא מכח הכתובים ראוי להכחיש את התיאוריה, אלא דוקא כמו שכותב הרב:

 

ד. הרב קוק זצ"ל לא האמין באבולוציה, והניח לשטות קבלת תיאוריה המבוססת על השערות בעלמא. כנ"ל.  

בהצלחה - מנשה ישראל  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה